Leállítja járatait a Volán

Aki nem fizet, ne is buszozzon! – a Volán-társaságok tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. feltehetőleg a helyi buszjáratok megszüntetésével szorítaná rá a megrendelt közösségi közlekedési szolgáltatások kifizetésére az önkormányzatokat.

A rendcsinálás első állomása Cser-Palkovics András fideszes polgármester városa, Székesfehérvár, ahol június 1-jén az Alba Volán Zrt. felmondja a helyi autóbuszjáratok közlekedtetésére kötött szerződését az önkormányzatával – tudta meg lapunk. Erről a társaság keddi közgyűlésén született döntés, az MNV előterjesztése alapján. A felmondás végrehajtását feltételekhez kötötték, ezek részletei nem ismertek. Úgy tudjuk: a különféle kikötésektől függetlenül az Alba Volánnál csaknem befejezett kérdésnek tekintik a leállást.

Garázsba mennek a buszok, ha nem sikerül megállapodni az önkormányzattal
Garázsba mennek a buszok, ha nem sikerül megállapodni az önkormányzattal FOTÓ: M. SCHMIDT JÁNOS

Az ügyben kerestük az Alba Volánt, kérdéseinkre azonban nem kaptunk választ. Az MNV magát megnevezni nem kívánó illetékesétől viszont megtudtuk: a székesfehérvári céget a vagyonkezelő az önkormányzat „súlyos szerződésszegésére” hivatkozva szólította fel szerződése felbontására. Az önkormányzat valódi mulasztása, hogy immár évek óta nem fizeti ki az általa megrendelt buszjáratok közlekedésének ellenértékét. Amint arról már beszámoltunk, a város 2011-ben mintegy 370 millió forinttal maradt adósa az Alba Volánnak. A társaság járatritkításra és tarifaemelésre vonatkozó javaslatai pedig eddig nem kaptak szabad jelzést a város vezetésétől.

A javasolt járatritkítás helyett a székesfehérváriaknak hamarosan a teljes buszközlekedés megszűnésével kell szembenézniük, feltéve persze, hogy az Alba Volán rövid időn belül nem tud megegyezni a helyi önkormányzattal a tartozások rendezéséről. A székesfehérvári buszjáratok ugyanis a nemzeti vagyonkezelő határozata alapján nem állnak le azonnal. Az Alba Volánnak június 1-jén kell felmondania szerződését, három hónapos türelmi idővel. Ez azt jelenti, hogy az autóbuszok szeptember 1-jéig biztosan nem tűnnek el a város útjairól. Addig pedig lehet reménykedni, hogy az önkormányzat és a Volán tárgyalásain találnak megoldást a buszköz lekedés hosszú távú finanszírozására.

Ha mégsem születik egyezség, Székesfehérváron garantált a botrány.

Az őszi iskolakezdés idején legalábbis aligha növeli majd a városvezetés és a kormányzat népszerűségét a buszközlekedés megszűnése. Az Alba Volán helyét ugyanis egy ideig feltehetőleg nem veszi majd át senki. Az utazni vágyók mehetnek gyalog, vásárolhatnak kerékpárt, használhatják autójukat – ha van –, vagy ha futja rá, hívhatnak taxit.

A helyi közösségi személyszállítás körüli viharra azonban nem csak Székesfehérvárnak kell készülnie. Lapunk úgy tudja: az MNV napirendre vette a Volán-társaságok által kiszolgált többi város közszolgáltatási szerződéseinek a felmondását is. A még csak előkészítés alatt lévő intézkedéssorozattal a vagyonkezelő feltehetőleg az önkormányzatok hozzávetőleg 15 milliárd forintra taksált tartozásai miatt egyre nagyobb gondokkal küzdő Volánok csődjét szeretné megelőzni. Úgy tudjuk, hogy a leállítás előtt mindenképpen kísérletet tesznek a problémák tárgyalásos megoldására.

A hírek szerint a célkeresztben aktuálisan két újabb város áll: Sopron és Nyíregyháza állítólag egy hónap haladékot kapott, de a veszélyeztetettek listáján szerepel Győr is. Ha nem sikerül megújítaniuk szerződésüket a Volánnal, a helyi autóbusz-közlekedésnek mindkét település búcsút mondhat. Más források szerint viszont Győr és Sopron megúszhatja: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – legalábbis a hírek szerint – kedd délután egyezséget kötött a két város 2013-as kiszolgálásáról.

„Összeomlás nem lesz”

Tóth István, az Alba Volán Zrt. vezérigazgatója a Fehérvár24-nek határozottan cáfolta a Népszabadság értesülését, hogy júniusban leállhat Székesfehérváron a helyi buszjáratok közlekedése – írta tegnap délután a honlap, miután cikkünk megjelent a Nol.hu oldalon. A vezérigazgató elismerte, a cég valóban anyagi gondokkal küzd, ám folyamatosan zajlanak az egyezkedések, melyeknek hónapokon belül lehet eredményük. „Azt azonban kizártnak tartom, hogy összeomlana a buszhálózat Fehérváron” – jelentette ki Tóth István a Fehérvár24-nek.

Bűnbak az MNV-nél?

Saját portáján is megtalálta a bűnbakot a nagyvárosok buszközlekedésének ellehetetlenüléséért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV).

A Népszabadság értesülése szerint Zana Tibor már „le is szállt a buszról”. A vagyonkezelő társaságokért felelős igazgatóját felmentették, egyes források szerint lemondott tisztségéről.

A több cég mellett a 24 Volán-társaság tulajdonosi jogainak gyakorlásával is megbízott vezető távozásának hírét az MNV-nél lapunk kérdésére nem erősítették meg. Ellenben ígéretet kaptunk, hogy ha a vezető beszélni kíván az ügyről, kapcsolatba léphetünk vele. Más forrásból úgy tudjuk: Zana Tibor az igazgatósága portfóliójába tartozó állami társaságoknál már jelezte munkaviszonya megszűnését.

370 MILLIÓ

SZÉKESFEHÉRVÁR 2011-ben 370 millió forint adósságot halmozott fel az Alba Volánnal szemben.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.