Este drága, reggel még drágább
Ráadásul a helyzet meglehetősen kiszámíthatatlan: megesik, hogy ugyanannál a benzinkútnál reggel drágábban, estefelé pedig olcsóbban tankolhatnak. Nagy különbségek vannak az autópályák, a városok és a vidéki kutak, de még a pénteki vagy a hétfői benzinárak között is. Az interneten már több portál foglalkozik azzal, hogy eligazítást nyújt az autósoknak: hol érdemes tankolniuk?
– Németországban még sosem voltak ilyen magasak a benzinárak. Ennek két oka van: az egekbe szökő világpiaci olajár és a dollárhoz képest gyengülő euró – mondja lapunknak Jürgen Albrecht, az ADAC, a német autóklub szakértője. Három év alatt 30 centtel drágult a benzin, negyvennel a dízel. A németek mérgelődnek is, szidják az olajvállalatokat, de aztán beülnek az autójukba, és nem változtatnak az életmódjukon. Aki eddig is autóval járt munkába, ezután is ragaszkodni fog hozzá – legalábbis a korábbi kutatások ezt mutatják. Ha valamin spórolnak, akkor ez az új autók vásárlása vagy a karbantartási költségek.
Az egyik legnagyobb probléma Albrecht szerint a verseny hiánya: a piacot öt olajvállalat uralja, övék a benzinkutak 70 százaléka – és az ő kezükben vannak az olajfinomítók. A kisebb társaságok is tőlük veszik az olajat, így nincs sok mozgásterük. A megoldást mindenki az államtól várja, de a kormány keze is meg van kötve. A világpiaci árakat nem tudják befolyásolni, arról pedig egyelőre nincs szó, hogy az energiaadót (ami fix összeg, a dízelen 47, a benzinen 65,4 cent, vagyis 138, illetve 191 forint) csökkentsék, mint ahogy a 19 százalékos áfa sem vitatéma.
Ám ettől még tény, hogy egy teli tank benzin árának több mint fele az állami kasszába folyik. Ebből eredetileg az alternatív energiaforrásokat támogatták volna, de a pénz végül a társadalombiztosítási kasszában landolt. Az adót magát az ADAC sem támadja, csupán azt szorgalmazza, hogy a kormány emelje meg az összeget, amit a munkavállalók –a munkába járás költségei címén –levonhatnak a személyi jövedelemadóból. Ez egyfajta adócsökkentést jelenthetne. A kormány egyelőre széttárja a kezét, és legfeljebb a versenyhivatalra mutogat: regulázza meg a hivatal az olajvállalatokat!
Mivel a németek európai összehasonlításban a drága üzemanyaggal rendelkező országok közé tartoznak, az ADAC arra bátorítja az embereket, hogy ha tehetik, tankoljanak a szomszéd országokban, ahol az energiaadó jóval alacsonyabb. Kivéve Olaszországban, ahol – az utóbbi idők adóemelései miatt – még a németeknél is drágább az üzemanyag. Eközben gazdasági szakértők attól tartanak, hogy a törékeny német gazdasági növekedést is veszélyeztetik a magas üzemanyagárak, amelyek különösen a fuvarozócégeket érintik érzékenyen – ők nem kapnak semmilyen extra állami támogatást. Jürgen Albrecht mindenesetre azt mondja: egy esetleges kéteurós benzinár még katasztrófa-forgatókönyvnek is rossz, és abban reménykedik, hogy a világpiaci olajár (amelyben sok a spekuláció a feszült közel-keleti helyzet miatt) előbb-utóbb csökkenni fog. És ez, bár nem oly gyorsan, mint ahogy emelkedik, érezhető lesz a benzinárban is.