Suzuki: jön egy új modell, és kettő búcsúzik

Bővítéssel kapcsolatos új beruházást nem terveznek, de a folyamatos modellfejlesztési program keretében, az év végén új esztergomi autó megjelenése várható.

Bővítéssel kapcsolatos új beruházást nem terveznek, de a folyamatos modellfejlesztési program keretében, az év végén új esztergomi autó megjelenése várható – erről tájékoztatta lapunkat a Magyar Suzuki vezérigazgatója.

Hisashi Takeuchi elmondta, hogy az idei terv 175–180 ezer autó gyártásáról szól, ám ez az európai piaci folyamatoktól függ, tehát nőhet, de akár csökkenhet is, Magyarországon mindenesetre nem számítanak drasztikus bővülésre. A Suzuki Motor Corporation 2011-ben világszerte 2,5 millió autót értékesített, ami három százalékkal kevesebb az előző évhez képest, eredményeit rontotta a Japánt ért márciusi természeti katasztrófa és ősszel a thaiföldi árvíz. A gépkocsik mellett 2,61 millió motorkerékpárt is gyártott a japán márka.

A Suzuki új modelleket fejleszt: az év végén vagy a jövő év elején várható az SX4-es utódjának sorozatgyártása: az XA Alfa jelzésű tanulmánymodell markánsabb fazonú és nagyobb csomagterű sportterep járó lesz. Szériaérett a hétüléses Ertiga, mely a Swift szerkezeti egységeire épül. Szüksége is van az új modellekre, mert hamarosan lejár a Suzuki és a General Motors szerződése, melynek értelmében a Splash testvérmodelljét, az Opel Agilát még Esztergomban gyártják. Közben a General Motors már önállóan fejlesztette következő minijét, és a tervek szerint a gyártásba nem vonja be a Suzukit, mivel jelentős kapacitásfeleslege van Németországban is.

A másik bérmunka, a FIAT Sedici magyarországi gyártása is a végéhez közeledik. A FIAT és a Suzuki szerződése eredetileg évi húszezer autóról szólt, de a vártnál nagyobb piaci siker miatt Esztergomban 2007-ben 31,8 ezer Sedici készült el. A gazdasági válság azonban itt is közbeszólt: a kereslet csökkenése miatt a JATO Dynamics adatai szerint 2011-ben ez a szám 14,7 ezerre csökkent. Közben a testvérmodell SX4-esből 2008-ban 50,4 ezer, 2010-ben viszont már csak 37,5 ezer kelt el az európai piacon. Információink szerint a Sedici utódját már elkészítette a FIAT, amely az 500-as L, vagyis kombiváltozatból fejlesztett X modellel pótolja a B szegmensű sportterepjárót, melyet Torinóban gyárt majd. A programra egymilliárd eurót költött az olasz konszern: a FIAT új partnere, a Chrysler-csoport Jeep márkájú SUV modelljei is Mirafioriban készülnek majd.

A korábbi években minden harmadik esztergomi autó Opel-, míg minden negyedik FIAT-jelvényes volt. A Splash és testvérmodellje, az Opel Agila bevezetése előtt a Magyar Suzuki éves kapacitását háromszázezer autóra, 2007-es 4800 fős létszámát egy év alatt 5500-ra növelte, ám a válság visszavetette a keresletet, ezért a leépítések után Esztergomban jelenleg 3400-an dolgoznak.

A 2008-as rekordévben 282 ezer, ezzel szemben 2011-ben már csak 173 ezer autót gyártottak az esztergomi gyárban, ahol tavaly nyáron készült el a kétmilliomodik Suzuki. Az ünnepségen Hisashi Takeuchi vezérigazgató elmondta, hogy a 3400 dolgozó mellett az első körös beszállítóknál 18 ezer, további 84 cégnél 32,6 ezer munkahely kapcsolható a Suzukihoz, s ez a magyarországi foglalkoztatás egy százalékát jelenti. A Suzuki egyébként 1991 óta 1,29 milliárd eurót (347 milliárd forint) ruházott be a vállalatba. A Magyar Suzuki autóit 45 országba szállítják, a cég 2011-es exportbevétele 1,4 milliárd euró, ez a teljes hazai kivitel két százaléka volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.