Malév-csőd: jegyirodák kontra bankok
A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) az ügyben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez fordult, mert szerinte az utazási irodák mint jegykiállítók nem felelősek a légitársaság által nem teljesített szolgáltatásért, hiszen azok csak közvetítőkként jelennek meg az üzletben, az utasok jegyvételkor a légitársasággal szerződnek, az irodák számlájáról a jegy árát továbbutalják a légitársaságoknak. A PSZÁF elhárította az állásfoglalást, mondván, ebben nincs hatásköre, a vitát a polgári jog keretei között kell rendezni. Ehhez segítséget és támpontot jelent a kártyaelfogadó hálózatot működtető bank és az irodák között létrejött elfogadói szerződés. Probléma azonban, hogy a szerződések a legtöbb esetben nem rendelkeznek az ilyen ügyekről, így a bankok a saját területükön megszokott szabályok és gyakorlat szerint járnak el.
Mint azt Molnár Gabriella, az utazási irodákat tömörítő szervezet elnöke elmondta, nincsenek adataik arról, mekkora összegen folyhat a vita, de tekintve hogy a Malév csődje pillanatában összesen 750 ezer kifizetett jegyet tartottak nyilván, százmilliós nagyságrendről is szó lehet. Az országban mintegy kilencven jegykiállításra jogosult IATA-tagiroda működik. Az ügyben azok érintettek, amelyeknél mód van kártyás fizetésre, azaz majdnem mindegyik. A kisebb cégeket akár be is döntheti egy többmilliós banki követelés.
A bankokat nemzetközi szabályzat kötelezi arra, hogy mindazon utasnak visszatérítsék a jegyek árát, akik kártyával vásároltak a légitársaságnál vagy az utazási irodákban. A kártyát kibocsátó, vagyis az utazni kívánók bankjai azonban nem nyelik le ezt a veszteséget, ők a kártyaelfogadótól, vagyis a légitársaság vagy az utazási iroda bankjától kérik vissza a pénzt. Utóbbi pedig a kereskedőn hajtja be a veszteséget, ha tudja. Az már látható, hogy a Malév-felszámolás során a követelések kiegyenlítése csekély mértékű lesz, tehát minden bank megoldásokat keres. Az utazási irodáknál vásárolt, de kártyával fizetett jegyek esetében a kártyaelfogadó kereskedő maga az iroda, a pénzt neki utalja a kártyát kibocsátó bank, tehát formálisan az iroda áll szerződéses viszonyban a pénzintézettel, tehát az jogosan keresi rajta a pénzét. Az iroda pedig a Malév felszámolójához fordulhat saját kára megtérítése érdekében. Az interneten vett jegyek többségénél egyszerűbb a helyzet, ott ugyanis maga a légitársaság az elfogadó kereskedő.
A helyzet bonyolultsága és kuszasága részben az irodák gyakorlatának is hibája: sok ugyanis úgy fogad el kártyát, hogy a kiállított jegyen a fizetési mód rovatban készpénzt jelöl meg, s ezt követően a saját POS-terminálján húzza le az ügyfél kártyáját. A jegykiállító rendszer amúgy alkalmas arra is, hogy ebbe vigyék be az ügyfél kártyaadatait, s akkor a légitársaság közvetlenül terhelte volna be az utazni akaró kártyáját. Csakhogy ez esetben látható volna, mennyibe kerül a repülőjegy, s mennyit számol fel az iroda a jegy kiállításáért, amit ez utóbbiak nem szívesen kommunikálnak. Az ily módon kiállított jegyek készpénzes fizetésűnek minősülnek a légitársaságok megítélése szerint, míg banki szempontból nézve kártyás vásárlások.
Midezzel együtt közel sem biztos, hogy a bankok jogosan indítanak visszatérítési eljárást. Már csak azért sem, mert a kártyáról lehúzott összeg szinte sosem egyezik meg azzal, ami a légitársaságnál beragadt, hiszen abban benne van a jegykiállítási díj is, ami az irodánál maradt. Ráadásul az eljárás során a pénzintézetek arról sem tudnak minden esetben meggyőződni, hogy az ügyfél által visszakövetelt összeg valóban a jegy ára volt-e, vagy más szolgáltatás is benne foglaltatott, mert a dokumentumok sok esetben erről nem adnak eligazítást. Ha tehát a bank levonja az irodától a vitatott összeget, akkor az pereskedhet a pénzintézettel, de fordulhat a Malévhoz is. Ügyvédek szerint morális és jogi értelemben felmerül a kormányzat felelőssége is, hiszen még a leállás előtt néhány nappal is azt kommunikálták, elkötelezettek a légitársaság működőképességének fenntartásában, s ezzel arra biztatták az irodákat, hogy azok Malév-jegyeket értékesítsenek.