Csillagvárosi ceremónia
A magyar trikolórt jelképező három autó rendszámtábláján Kecskemét felirat hirdeti, hol készültek a legújabb Mercedesek, melyeket már sorozatban gyártanak. Kétpercenként gördül le a szalagról egy új autó, melyet jelenleg öt-hat színben és több száz változatban gyártanak.
Dieter Zetsche, a Daimler-konszern elnöke bejelentette, hogy a magyarországi üzemben gyártják majd a Mercedes-Benz új kompaktautó-generációjának egy további modelljét is, a négyajtós kupét, az üzem fejlesztése során pedig a dolgozói létszámot a mostani 2500-ról több mint háromezerre növelik. Lapunk információi szerint ezzel és a második műszak bevezetésével 250 ezerre nő a termelés az egyébként évi 300 ezres kapacitású üzemben. Zetsche szerint a következő tíz évben négymillióval bővül a kompakt autók piaca, és ebből jelentős részt akar kihasítani a Mercedes. A kecskeméti gyár rugalmasan dolgozik, és jó minőségű terméket gyárt. A B osztály rendelésállománya meghaladja a százezret.
A német konszern egy év alatt világszerte 260 ezerről 271 ezerre növelte alkalmazottai számát. Jelentős előny a magyar gazdaságnak a telephely kiválasztása: a gyárépítési munkák több mint 90 százalékát magyar cégek nyerték el, és a gyár üzemeltetésével kapcsolatban is további lehetőségek jutnak a helyi vállalkozóknak, szolgáltatóknak és iparosoknak. Az új kompakt autók gyártásához szükséges alapanyagokra 17, magyarországi telephellyel rendelkező beszállító nyert el több százmillió eurós megrendeléseket.
– Nem kisebb innováció, mint az automobil kötődik a márkához, és tévedtek azok, akik azt jósolták, hogy a ló nélküli kocsi munkanélküliséget okoz – mondta a magyar miniszterelnök az avatási ceremónián. Orbán Viktor szerint a nagy változásokat nem lehet feltartóztatni, Benz találmánya megújította a világot, mely ismét átrendeződik, és Európának is változnia kell. Ennek kulcsa Németország és Közép-Európa együttműködése. A németek mindig szívesen látottak Magyarországon, Németország szövetségesünk, melytől nem irigyeltünk soha semmit – fogalmazott. Hozzátette: az autógyártásnak fontos szerepe van a magyar gazdaságban, mely nemcsak egy új gyárat, de kutatási és fejlesztési tevékenységet, valamint megújult szakképzést hozott.
A német konszern 2008. június 18-án jelentette be, hogy Kecskemétet választotta 800 millió eurós beruházással felépülő új gyárának helyszínéül. A magyar állam 22 milliárd forinttal támogatta a 2500 munkahely létrehozását, de ennél nagyobb lehetőséget jelent az autógyár, mert a beszállítók által hosszabb távon további nyolcezer embernek jelenthet megélhetést. A 441 hektáron fekvő komplexumban teljes a vertikum: a lemeztekercsekből helyben préselik a karosszériaelemeket, melyek hegesztés és fényezés után kapnak német motort és sebességváltót.
Az első kecskeméti autó, a B modell premierjét tavaly szeptember 13-án tartották Frankfurtban, idén márciusban pedig Genfben a nagyközönség már a következő kecskeméti modellt is láthatta: a B osztály után az új generációs A modell több változata is készül majd Rastatban és Kecskeméten. A kompakt Sports Tourer B osztály tervezésében a cég németországi dizájnközpontjának magyar munkatársa, Németh Gábor is részt vett. Az első magyar B Mercedesből a legolcsóbb változat közel hétmillió forintba kerül. Ingo Fröchlich, a márka magyarországi forgalmazójának igazgatója szerint a Kecskeméten készült modell megdobhatja a Mercedes forgalmát. Erre szükség is van, mert a Datahouse adatai szerint a B osztályból tavaly csak 66-ot helyeztek forgalomba, miközben 2008-ban még 180-at.
Jól megy a szekér
A Daimler-konszern tavaly 2,1 millió gépkocsit gyártott, a Mercedes-Benz Cars részlege 1,36 millió Mercedes-Benz, Smart és Maybach márkájú személyautót értékesített, 77 ezerrel többet, mint az eddigi rekord 2007-es évben.
A Mercedes márkájú modellekből 2011-ben 1,26 millió kelt el, ami nyolcszázalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, és ennyivel haladja meg a 2007-es rekordot is. A Daimler 2011-es forgalma 106,5 milliárd euró, nyeresége 8,8 milliárd euró volt.