A kormány bármi áron megmentené a Malév két leányvállalatát
Egyelőre kérdéses, hogy a Malév leányvállalatai közül melyek élhetik túl a cég leállását. Némi átszervezést követően erre esélye lehet a Malév Air Toursnak és a légi áruszállítás szervezésével foglalkozó Pannon Air Cargónak is, bár e cégnek nehézséget okoz, hogy az anyacég már nem tud szolgáltatni neki.
Lapunk úgy tudja, kormányzati szintről tudatták a cégben maradt vezetőkkel és a felszámolásért felelős személyekkel, hogy két leányvállalat, a földi kiszolgálással foglalkozó Malév Ground Handling (MGH) és a repülőgép-karbantartással foglalkozó Aeroplex of Central Europe életben maradását elsődleges prioritásnak tekintik, magyarul e cégek életben tartása érdekében semmi sem drága. Ennek alapvetően két oka van: egyfelől, ha a kormányzat még számol egy budapesti központú légitársaság létrehozásával, akár állami, akár magántőkéből, akkor a később elinduló cégnek e két vállalat lehet a szakmai bázisa. Egymástól független forrásokból úgy értesültünk, hogy van erre szándék, több munkacsoport is dolgozik ilyen terveken, egyelőre azonban a finanszírozási oldalon még több a bizonytalanság, annak ellenére, hogy vannak, akik befektetőt is tudnának bevonni egy új nemzeti légitársaságba.
A másik ok némileg prózaibb, és a felszámolási eljáráshoz kapcsolódik: mindkét cég üzletrésze részben vagy egészben el van zálogosítva. Az MGH üzletrészén a Malévnak adott tulajdonosi kölcsönök fejében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, míg az ACE részvényeinek egy részén, valamint eszközeinek nagyobb hányadán a Budapest Airport jelzáloga van. Ezt ismerve pedig egyelőre bizonytalan, hogy e cégek – mint a Malév vagyonelemei – miként nyújthatnak fedezetet a hitelezői igények kielégítésére. Nem elképzelhetetlen, hogy a mögöttük álló adósságállományok is gazdát cseréljenek, hogy tisztább legyen a társaságok tulajdonosi helyzete, és értékesíteni lehessen őket. Ez utóbbi azért lehet kulcskérdés, mert értesüléseink szerint szándék és elvárás, hogy az elbocsátott Malév-dolgozók a februári, valamint a felmondási időre járó járandóságaikat megkapják.
Minden törekvés azonban csak akkor marad érvényes, ha e két leány életben marad a Malév bedőlése után, s ez a vezetés nagy erőfeszítésébe, valamint munkaügyi konfliktusokba kerül. Az Aeroplextől ugyanis 250 embert, míg az MGH-tól 450 dolgozót küldenek el csoportos létszámleépítés keretében, hiszen kiesett a cégek legnagyobb megrendelője. Az MGH-nak éles piaci versenyben kell talpon maradnia, úgy, hogy eddigi bevételének 65 százalékát adta a Malév, míg munkáinak kisebb hányadát más cégek, s az anyacégnek kimutathatóan drágábban dolgoztak, mint amennyiért más légitársaságok megbízásait megszerezték.
Az MGH elbocsátásai ugyanakkor kiverték a biztosítékot a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet vezetőjénél. Csorba Attila mindezt úgy értelmezi, hogy a menedzsment azzal okozza a cég bedőlését, hogy sietteti a csoportos létszámleépítéseket. Szerinte egy új légitársaság indulásakor ezekre az emberekre szükség lenne, ám arra nem tért ki, hogy addig is, a Malévtól származó bevételek híján, miből tudná a cég eltartani változatlan létszámú állományát. Azt hozzátette, hogy a dolgozók elküldése helyett előbb az alvállalkozói jogviszonyokat kellene felülvizsgálni. – Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a meglévő partnereinket megtartsuk, és a megszokott, magas szintű szolgáltatást nyújtsuk. Új szerződéseket ilyenkor már nagyon nehéz kötni, hiszen a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a légitársaságok határozott idejű szerződéseket kötnek. De amikor erre lehetőség nyílik, akkor mi is versenybe szállunk.
Alapos és átgondolt stratégia szerint működik továbbra is a vállalat – mondta Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója, hozzátéve: pénzügyi helyzetüket azzal is javítják, hogy kihasználatlan eszközöket adnak bérbe. Az Aeroplex pénzügyi helyzete sem rózsás, de legalább a vállalat optimista lehet, hiszen bevételeinek kisebb részét adta az anyacég, ráadásul jelentős hangárkapacitásuk szabadult fel a Malév megállásával. Márpedig ebben az iparágban a munkák azonnali vállalása igen komoly versenyelőny. Más kérdés, hogy ezt egyelőre nem kommunikálja a cég: angol nyelvű honlapjukon tegnap még arra sem találtunk utalást, hogy az anyavállalatuk leállt, s hogy emiatt megnyugtatnák ügyfeleiket, de arról sem írnak, hogy lényegében azonnal tudnak munkát vállalni. Igaz, a repülőgép-karbantartót a légitársaságok nem is az interneten keresik.