Külföldiek nyomják a gázt az autószalonokban
A Datahouse adatai szerint egy hónap alatt jelentősen lassult a tempó, mert januárban még 44 százalékos volt a bővülés. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Erdélyi Péter értékelése szerint az év elejei kedvező folyamatban még jelentős szerepet játszik a 2011 decemberében megrendelt és a 2012-es évre áttolt, tehát késleltetve forgalomba helyezett autók nagy mennyisége, amit a regisztrációs adó csökkenése, valamint a bérlet és lízing díjának áfamentessége befolyásolt. Lapunk érdeklődésére több kereskedésben elmondták, hogy a statisztikák ellenére februárban is gyenge volt a magyar ügyfelek szerződéskötési hajlandósága, tehát nem a hazai vevők száma nőtt. Ugyanakkor egyre több külföldi vásárol nálunk új autót.
Az európai piaci átlagnál alacsonyabb, és olykor a márkaképviselet által megtámogatott áraknak köszönhetően a forgalom húsz százaléka ment külföldre. Szakmai értékelés szerint még úgy is megéri a külföldieknek magyarországi márkakereskedésben vásárolni, hogy kifizetik a január elsején alaposan csökkentett regisztrációs adót és a forgalomba helyezési költségeket, aztán otthon a hazait, mert a kettős rendszámozást több importőr is megtámogatja, hogy javuljon a márka piaci részesedése és magyarországi statisztikája. Ez viszont alaposan torzítja a belföldi kereslet képét.
A statisztikák szerint igencsak erős hó végi hajrá volt négy márkánál, mert az utolsó három napon ötszáz új autót helyeztek forgalomba: a doppingolt értékesítés néhány cégnél várhatóan a pénzügyi év zárásáig, tehát március végéig tarthat, de hogy mennyire működik majd éves szinten, arra a következő hónapokban lehet majd választ kapni.