A használtak állva hagyták az újakat

A drágább cégautóadó miatt sok tulajdonosváltás csak papíron jelent meg, mert több ezer vállalkozásból magántulajdonba írtak át gépkocsikat.

Mennyiségben évtizedek óta nagyobb a használt kocsik forgalma az újakénál, a tavalyi eredmények alapján pedig tempóban is jobbak voltak, ami nem jó, mert így rohamosan öregszik a hazai gépkocsiállomány. Ami nem változott, hogy továbbra is az újkori magyar autóipar két úttörő márkája, az Opel és a Suzuki vezeti a toplistát.

Az új kocsik piacához hasonlóan sokan trükköztek a használtaknál is, de ellentétes ritmusban. Több ezren fizették ki megrendelt új autójukat tavaly, mert így még az alacsonyabb 25 százalékos áfával és 260-280 forintos eurón importált raktárkészletből vásárolhattak, ám a rendszámozással már kivárták a január elsejétől érvényes alacsonyabb regisztrációs adót. Így adódott, hogy decemberben mínuszos, januárban viszont pluszos volt a forgalomba helyezések száma.

A használt kocsik piacán más trükköket vetettek be: a változó cégautóadó miatt az utolsó negyedévben sok olyan tulajdonosváltás történt, ami csak papíron jelent meg, mert több családi vállalkozásból inkább magántulajdonba írták át a gépjárműveket a növekvő adók elkerülésére. A számok alapján örülhetnének a piac szereplői, így azonban kissé csalóka a kép, vélekedik Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója, aki szerint amúgy is bizonytalan volt a tavalyi év utolsó három hónapjában a használtautó-piac helyzete a banki hitelek végtörlesztése és a gépjárműveket érintő jogszabály-, illetve díjszabási változások miatt.

A Datahouse utolsó negyedéves adatai alapján a 122 ezer átírás 12,6 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest, ez azonban a szakemberek szerint főleg a cégautóadó változásával magyarázható. Ezzel együtt 2011-ben összesen 440 ezer gépjármű került új tulajdonoshoz, ami 5,1 százalékkal jobb eredmény 2010-hez képest. (2011-ben 45 ezer új személyautót és 11,4 ezer új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami az előbbi esetében 3,7 százalékos, utóbbinál 23 százalékos növekedést jelent.)

Valamivel a teljes piaci növekedés aránya fölött nőtt a használtautó-kereskedőknél vásárolt autók száma, 2011-ben összesen 134 ezer üzletkötés született a cégeknél, ami 5,4 százalékkal több 2010-hez képest. Az országos lefedettséggel rendelkező Weltauto hálózata minimális csökkenéssel zárta az évet: 2011 során 6335 gépkocsit értékesített, ami 2,5 százalékkal múlta alul a 2010-es évet, és a válságos idők miatt négy márkakereskedéstől megvált.

A magyar piacon továbbra is a kisméretű és az alsó középkategóriás autók a legkeresettebbek, ezek adták tavaly a tranzakciók közel 60 százalékát. A felső középkategória 16 százalékot ért el. A márkáknál 2011-ben is az Opel vezet 14,4 százalékos piaci részesedéssel (63 636 db), majd a Suzuki következett 11,4 százalékkal (50 364 db), a harmadik helyet pedig a Volkswagen szerezte meg 9,24 százalékkal (40 704 db). A prémium kategóriás autók közül az abszolút lista tizenegyedik helyezett BMW-je szerepelt a legjobban (13 222 db), tizenharmadik lett a Mercedes (12 536 db), majd rögtön után következik az Audi (12 336 db).

A tulajdonosváltásban szereplő autók életkor tekintetében nagyon eltérőek, egy tendencia azonban típustól függetlenül megfigyelhető: megugrott a 6-7 éves, valamint a 10 és 20 éves autók átírásainak száma, így ismét felmerül a kérdés, hogy roncsautók országa leszünk-e vagy nem?

A teljes járműállományhoz hasonlóan az eladásra kínált használt autók átlagkora is egyre magasabb. A tendenciát az új autók piacának jelentős élénkülése és a minőségi használtautó-import felfutása együttesen fordíthatja meg. Utóbbira azonban nem sok esély van, legalábbis ilyen árfolyamokon. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke, Fojt Attila szerint hiába lettek kedvezőbbek a regisztrációsadó-tételek, a drágább euró felemésztette a változást. Figyelembe véve a fő forrásnak számító német piac árait, legfeljebb 280 Ft/euró árfolyamnál éri meg jó minőségű és megbízható használt kocsikat importálni. A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez, a teljes személygépkocsi-állomány átlaga pedig a 12 évhez közelít. Pedig a használtautó.hu szakportál értékesítési vezetője, Fodor László szerint sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem végleg kivonatja a forgalomból, mert az kevesebbet ér, mint az átírási illeték, eredetvizsgálat, törzskönyv és forgalmi.

Jelenleg az 1-3 éves autók piacán jelentős a hiány, a legerősebb kínálat a 4-6 éves szegmensben tapasztalható, ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége, miközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti szegmensben tovább folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik, mert ez már a veterán kategória, vagyis az Old Timer rendszámos muzeális autók piaca. Az állomány öregedését mutatja az a tény is, hogy néhány év alatt a 0-2 éves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra esett vissza, miközben a 9 évnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.