Újat és hazait kellene rendelni

Az 1985-ös rekordév 14 ezer Ikarusa már csak emlék, a napjainkban működő Alfa, ARC, Credo, Csaba Metál, Hungarian Bus és NABI együttes termelése ennek töredéke, de kapacitásuk bőven elég az elöregedett hazai buszpark rekonstrukciójához.

 A hat cég évi 1500 korszerű modell gyártására képes, s az ágazat a termelőeszközök mellett világszínvonalú tudásbázissal is rendelkezik.

Magyarország vezető gyártójának két telephelyén húsz év alatt nyolcezer busz készült: a NABI számításai szerint egy autóbusz hazai gyártása évente három-négy munkahelyet érint: ötszáz darabos rendelés estén – beszállítói oldalon és a kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt – közvetlenül kétezer, közvetve további ezer munkahelyet jelent. Mindezek mellett direkt bevételeket eredményez a költségvetésnek, mert abban a magyar gyártású buszok vételárának 16-18 százaléka adó és egyéb bevételek formájában közvetlenül megjelenik.

Öt év alatt háromezer új buszt kellene forgalomba állítani ahhoz, hogy lecseréljék a kilencezer darabos magyarországi állomány legrosszabb műszaki állapotú darabjait. A BKV buszai 18 évesek, a Volán társaságoké 14 évesek, az Ikarusok 22 évesek. A buszokkal nem is az a legnagyobb baj, hogy öregek, hanem hogy többségük motorja Euro nullás vagy 1-es környezetvédelmi besorolású, miközben az 5-ös lenne az ideális. A karbantartást és az alkatrészbeszerzést nehezíti, hogy a magyarországi busz állomány 138 különböző típusból áll. Egy régi darab átépítése és motorjának Euro 5-re cserélése buszonként 10-20 millió forintos tételt lenne, ezek a járművek felújítás után öt-hat évvel tovább szolgálhatnának. Az ideális új modellek beszerzése lenne, ám egy alacsony padlós, 13,5 méteres szóló busz nettó ára 50 millió forint, a 17 méteres csuklósé pedig 70 millió forint.

A közösségi közlekedésben jelenleg alkalmazott buszok fenntartása a magas átlagkor és rossz műszaki állapot miatt két-háromszoros költséget jelent az újakéhoz képest. Emellett az elöregedett buszok környezetszenynyezése, koromkibocsátása 90 százalékkal magasabb, mint új, környezetbarát motorokkal szerelt társaiké.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.