Vámpírnak látják a Vegyépszert Romániában
A Vegyépszer több közbeszerzést megnyert Romániában, fő romániai partnere az országutakat és autópályákat üzemeltető állami vállalat (CNADNR) volt. A Vegyépszert 2006-ban bízták meg a Kolozsvárt elkerülő körgyűrű keleti szakaszának megépítésével. A cég 31,9 millió euró plusz áfát zsebelt be, de az alvállalkozóinak csupán tízszázalékos előleget fizetett.
Aztán 2009-ben, amikor az anyacég már pénzügyi gondokkal küzdött, a Vegyépszer frissen létrehozott nagyváradi (Oradea) fiókvállalata megnyerte a kolozsvári körgyűrű újabb szakaszára kiírt tendert. „A nagyváradi vállalat más cégjegyzékszámmal rendelkezett, így törvényesen részt vehetett a tenderen” – magyarázta Ion Pantelimon, a kolozsvári útépítési igazgatóság vezetője. Ezt a szerződést is romániai alvállalkozók hajtották végre, akik azonban az Evenimentul Zilei szerint egyetlen vasat sem láttak a munkáért: a magyarországi csődbiztos ugyanis értesítette a romániai kereskedelmi törvényszéket, hogy a Fővárosi Bíróság által elrendelt csődeljárás a Vegyépszer nagyváradi fiókvállalatára is vonatkozik.
Nemcsak az alvállalkozók mondhattak búcsút a kintlévőségüknek, hanem a román állam sem tud kit felelősségre vonni a munkálatok rossz minőségéért. A Kolozs megyei sajtó ez év januárjában írt arról, hogy a kolozsvári körgyűrű Vegyépszer által épített szakaszán a támfalak meggyengültek, és az úttest elindult a völgy irányába.
– A Vegyépszer valóságos gazdasági vámpír. A magyar vállalat többször nevet változtatott, és több romániai fiókot hozott létre. Mihelyt megkapta a kolozsvári körgyűrű második szakaszáért a 21 millió eurót, azonnal csődöt jelentett. A csíkszeredai fiókját tavaly törölték a cégjegyzékből, miután 8,9 millió lejes adósságot hagyott maga után – írja az Evenimentul Zilei.
Nemtelen támadás zajlik Romániában a Vegyépszer ellen – kommentálták a magyar építőipari cégnél a román Evenimentul Zilei internetes portál hétfőn megjelent cikkét. Az eurómilliók eltüntetésével, vállalkozások tönkretételével megvádolt társaságnál egyenként válaszolták meg az ellenük felhozott vádakat.
A román portálon azt írták: „háromszáznál több romániai cég maradt hoppon, miután szerződést kötöttek” a Vegyépszerrel. Ami a magyar építőipari cég szerint nem lehetséges – a Vegyépszer Hungária Zrt. csődje ugyanis összesen tíz, a Nemzetközi Vegyépszeré 19 román céget érintett. Vagyis a háromszáz kifizetetlen vállalkozásról szóló hírek, enyhén szólva is erősen túlzóak.
A hétfőn napvilágot látott cikk szerzője arról is ír, hogy a Nemzetközi Vegyépszer trükközött a Kolozsvárt elkerülő út munkáinak elnyerése után. A lapban foglaltakkal szemben a cég szerint az a valóság, hogy a kolozsvári elkerülő 2010. decemberi átadása után csaknem valamennyi alvállalkozóját kifizette. A csőd csak azokat az alvállalkozókat érinti, akiknek a teljesítése vitatott.
A Vegyépszer szerint az alaptalan állításokat felsorakoztató publikáció szerzője folyamatosan keveri a magyar vállalat és leánycégeinek, illetve a szétválás kapcsán létrejött új, Romániában tevékenykedő társaság nevét. Erre példa, hogy arról ír: „a Nemzetközi Vegyépszer Hungária” úgy nyerte el váradi fiókján keresztül az újabb Kolozsvárt elkerülő munkát, hogy az anyacég felszámolás alatt állt. A Romániában Vehu rövidítéssel emlegetett Vegyépszer Hungáriát itt az újságíró a Neverom rövidítéssel jegyzett Nemzetközi Vegyépszer Romániával keveri össze. Ami azért nem lényegtelen apróság, mert a kolozsvári munkát valójában az utóbbi cég nyerte el helyi fiókján keresztül. Ez a cég pedig akkor nem volt se felszámolás, se csődeljárás alatt.
A Vegyépszer megalapozatlannak tartja, hogy cégüket a román lap állítása szerint rossz minőségben elvégzett munkái miatt a felszámolás idején – ami valójában csődeljárás – nem lehet felelősségre vonni. Minőségi kérdést érintő vita ugyanis jelenleg is folyik – igaz, csupán egyetlen ügyben. Azért csak egyben, mert a teljes beruházás kapcsán egyetlen minőségi kifogás merült fel: a Kolozsvárt elkerülő útpálya egy szakaszán megcsúszott a töltés. A megrendelő és a kivitelező konzorcium képviselői még nem jutottak egyetértésre arról, hogy ezért a hibáért ki a felelős. Lehetséges, hogy a tervezéskor a megrendelő hibázott. De kiderülhet az is, hogy az építő konzorciumhoz tartozó osztrák Keller cég számláját terheli a töltés megcsúszása.
A Vegyépszernél tévedésnek tartják azt is, hogy cégük váradi fiókja egy a Kolozsvárt elkerülő úton végzett pótmunkáért 21 millió eurót kasszírozott, majd felszámolás alá került. A csíkszeredai fiók pedig bezárása után 8,9 millió lej adósságot hagyott maga után. A valóságban ezek a Vehu és nem a Neverom fiókjai. Márpedig a Vehunak 2006 és 2010 között mintegy tízmillió euró, azaz hozzávetőleg 45 millió lej vesztesége volt Romániában. Tevékenységét éppen ezért kellett beszüntetnie.