A kínaiak már az EU-ban gyártanak autót
Arra a kérdésre, hogy miért Bulgáriát választotta a Great Wall, a társaság elnök-asszonya, Wan Phan In a megnyitó ceremónián a következőt válaszolta: Három dolog is Lovecs mellett szólt. Az első, hogy hagyományosan jók a kínai-bolgár kapcsolatok, a második a Great Wall és a Litex cég hasonlósága, mindkettőt a barátságosság jellemzi, a harmadik pedig, hogy Bulgária EU tag.
A Voleex C10 típus egy Toyota Yaris eredetű autó, amelyet először Bulgáriában kezdenek árulni. Ahogy ígérték, ez lesz a legolcsóbb modell, az ára 15 590 leva (7785 euró). A Szófiától 140 kilométerre fekvő Bahovicában a kiskocsin kívül készül majd Great Wall Hover SUV sportterepjáró és Steed kisteherautó: előbbi ára 14 350 euró, utóbbié 12 225 euró lesz. Ezzel a beruházással Bulgária lett a Great Wall hídfőállása, a legnagyobb magántulajdonú kínai autógyár innen indul Európa meghódítására. Szófiában már tavaly nyáron bemutatta a modellkínálatot az autókereskedéssel foglalkozó Litex Commerce Motor elnök-vezérigazgatója, Grisa Gancsev.
A Great Wall társaság ötszáz hektár földet vásárolt Lovecs környékén, az egykor Renault és Moszkvics modelleket összeszerelő üzem városában. Első lépcsőben évi ötvenezer autó gyártására elég a beruházás, amely kétezer új munkahelyet jelent, ám a felvásárolt területen akár egy évi félmilliós kapacitású komplexum is felépülhet. Wan Phan In, a kínai cégcsoport vezetője a premieren elmondta, hogy az új modellt 2013-tól már több európai piacon is forgalmazzák majd, és hangsúlyozta, hogy mindegyik megfelel az EU biztonsági és környezetvédelmi előírásainak.
A Great Wall Motor nyolcvanmillió eurós beruházás keretében felépített autó-összeszerelő üzemének kapacitását és a modellválasztékát is bővítik. A fődarabok Kínából érkeznek, az anyacég évi 300 ezer darabos kapacitású autó- és motorgyáraiból. A Chang’an járműipari csoporthoz tartozó és a 2003. december 15-én a hongkongi tőzsdére elsőként bevezetett kínai autómárka jelenleg tízezer embert foglalkoztat, és kutatási-fejlesztési központot működtet a Hebei tartománybeli Boading város ipari parkjában, ahol két éven belül egymilliósra bővíti kapacitását.
Lovecsben a hatvanas években farmotoros BulgarRenault R8-as és 10-es modelleket építettek, majd 1966 és 1990 között évi 20 ezer Moszkvicsot szereltek össze a Szovjetunióból kapott fődarabokból, ezeket Rila néven forgalmazták egy bulgáriai hegy után. A lovecsi gyárban 408-asok, majd 412-esek, 1987-től pedig 2141-es Aleko modellek készültek.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint Bulgáriában 2011-ben 16 ezer új személyautó kelt el, ami 27 százalékos növekedést jelent egy év alatt, ám kevés ahhoz, hogy jelentősen fiatalítsa a 18 évesnél öregebb átlagkorú járműparkot.