Hitelezők tízmilliárdjai ragadtak a Malévban

A Malév csődje elérte a Budapest Airportot is, a repülőtér-üzemeltető 250 embert küld el a közeljövőben. Időközben megindult a Malév felszámolása, az eljárásban tízmilliárdokkal ragadhatnak bent a hitelezők.

Kiderült ugyanakkor, hogy a fapadosok által ígért több millió utas erős túlzás, valamint hogy a Malév munkaerőkölcsönző cége már a leállás előtt egy héttel úgy döntött: befejezik munkájukat a légi közlekedésben.

A Trenkwalder Személyzeti Kft. a Malév legnagyobb partnere volt, utaskísérőket, földi dolgozókat és repülőgép-karbantartókat közvetített a Malévnak és leányvállalatainak. Lapunk birtokába került egy utaskísérőnek kézbesített felmondás, amelyben indoklásként azt írják: már január 27-én arról döntött a taggyűlésük, hogy befejezik a légi közlekedéshez kapcsolódó tevékenységüket, ezért a munkavállalókat nem tudják tovább foglalkoztatni.

Lapunk megkeresésére a fejleményekkel kapcsolatban Köves Balázs, a cég marketingvezetője elmondta: valóban így történt, ám ennek nincs köze a Malév-leálláshoz, a lépés arra vezethető vissza, hogy a légitársaság már korábban is jelentős összeggel tartozott nekik, s mivel a kintlevőség mértéke hónapokon keresztül lényegében nem változott, felbontották a Malévval érvényes szerződést. Hozzátette: ezt még időben tették, mert így éppen nem vonatkozott rájuk a kormányzati moratórium, amely arról rendelkezik, hogy nem lehet felbontani a Malévval kötött szerződéseket.

A cég a kintlevőségeit immár csak a Malév jogerősen megindult felszámolási eljárásban rendezheti, az erre vonatkozó kérelmet egyébként február elsején nyújtotta be egy százhalombattai cég, ami február 14-én emelkedett jogerőre. A bíróság által kijelölt felszámoló a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. lett, míg felszámolóbiztosként Varga Jenőt, a cég rendkívüli vagyonfelügyelőjét nevezték meg. A felszámoló csak azt a hitelezői bejelentést veszi nyilvántartásba, amely után az igénybejelentő a követelés 1 százalékát, de legalább 5 ezer forintot, legfeljebb 200 ezer forintot a végzésben megjelölt számlára befizet.

Varga Jenő még korábban úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy a Malév összes kötelezettsége február elsején meghaladta a 120 milliárd forintot, beleértve a kisebbségi tulajdonos, az orosz Vnyesekonombank 120 millió eurónyi hitelét. A kötelezettségekből összesen 25 millió euró a lejárt szállítói tartozás, ebből a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airportnak 14 millió euróval tartozik a légitársaság. A vállalatnak nagyon kevés az értékesíthető vagyoneleme, így több tízmilliárddal ragadhatnak bent a hitelezők, a beszállítók és a jegyvásárlók. Ugyanakkor lapunk úgy tudja, hogy az eljárás során prioritásként kezelik, hogy a földi kiszolgáló Malév GH és a repülőgép-karbantartó Aeroplex vállalatokat működőképesen tudják tartani, még ha „kisebb méretben, akkor is”. E két társaság ugyanis piaci megrendeléseket is szerezhet, valamint fontos része a reptéri infrastruktúrának, s ha esetleg egy befektető légitársaságot alapítana Budapesten, akkor alapozhatná rá a működését.

Mivel a Budapest Airport kénytelen tartozásokat leírni, valamint bevétele is megcsappan a Malév-csőd következtében, a reptér-üzemeltető cég csoportos létszámleépítésbe kezd. Összesen 250 fős elbocsátást terveznek, valamint döntöttek az idei évre tervezett több mint 60 millió euró összértékű beruházás és fejlesztés felfüggesztéséről is.

A reptér után az utazási irodák is nehéz helyzetbe kerülhetnek a közeljövőben. Üzletmenetük java részét eddig a Malév-jegyek értékesítése jelentette, ám egyrészt a Malév még a tavalyi év után járó jutalékot sem fizette ki nekik, másrészt a helyére beáramló fapados járatokra az utasok az interneten váltanak jegyet. Néhány jegyiroda időközben kiszámolta: a Ryanair és a Wizz Air által is beígért 2,4 millió utas töredéke fog megfordulni a budapesti reptéren. A Wizz Air által megjelölt adat voltaképpen a gépek teljes kapacitását jelenti a számok alapján, a valós utasszám 1,7 millió körül várható. A Ryanair azonban annyi géppel, amennyit jelzett, nem is tudja majd üzemeltetni az előre meghirdetett menetrendjét. Számítások szerint legjobb esetben is mintegy másfél millió utast szállítanak majd.

 

120 MILLIÁRD

A NEMZETI LÉGITÁRSASÁG tartozásállománya február elsején meghaladta a 120 milliárd forintot, ebből a már lejárt kötelezettség 25 millió euró.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.