Mindig lesz nyerő ajánlatunk - mondja a Vodafone vezére

Nem érdemes túlságosan felpörgetni a mobil-adatátvitel sebességét, fontosabb, hogy a gyors mobilinternet lefedettségét növeljék a szolgáltatók. A Vodafone ezt az elnyert frekvenciákkal meg is tudja valósítani – mondja Diego Massidda, a cég új vezérigazgatója. A társaság hamarosan végez Magyarországon a hálózat teljes modernizációjával, elsőként az európai érdekeltségek között.

- Szűkülő mobilpiac, távközlési adó, gyengülő forint… Milyen vonzó befektetési célország Magyarország a Vodafone-on belül?

- A válság minden országot sújtott, beleértve Magyarországot is, úgyhogy rengeteg kihívással kell szembenéznünk. Minden kormány maga határozza meg, milyen úton vezeti ki az országot a válságból, én azt gondolom, hogy a beruházások ösztönzése és az innováció támogatása a legjobb út.

- A távközlési adóval és egy negyedik, állami szolgáltató indulásával megspékelve, milyen pozícióból indul, amikor más leánycégekkel kell versenyeznie a forrásokért?

- Magyarország fontos a Vodafone-csoportnak, ezért is vettük tudomásul a távközlési adót, annak ellenére, hogy az első évben veszteségesek lettünk miatta. De ma sem értjük, hogy miért csak egyes szektorokat sújtottak ilyen különadóval. Olyan szektorokat, melyek az elmúlt években igen sokat költöttek beruházásokra, igen sok embert foglalkoztatnak. Az internet, beleértve a mobil hozzáférést, nagymértékben járul hozzá a gazdaságok teljesítményének növekedéséhez, a GDP-ből rengeteg országban hat százalék fölötti részesedést mondhat magáénak. Sok EU-ország ismerte már fel a digitális technológiák terjedésének fontosságát, hiszen a hozzáférés mozgásba hozza gazdaságot, munkahelyeket teremt és segíti az innovációt is.

- S mennyiben befolyásolja a döntéseket a fogyasztók vásárlóereje, a csökkenő előfizetői szám és az, hogy az elérhető profit is kisebb, mint a nyugati leányok esetében?

- Ez mind inkább ösztönöz minket, azon dolgozunk, hogy a magyar leányvállalat üzleti modelljében mindinkább hasonlítson a fejlettebb gazdaságokban működő szolgáltatókhoz. Igen, árérzékenyebb a piac, de ezt részben ellensúlyozzák az alacsonyabb költségeink. Kisebb az online értékesítés iránti fogékonyság, ezen szeretnénk javítani. Jó úton járunk az okostelefonok számának növelésében. Most az üzletfejlesztésen van a hangsúly. 

- Mit ért ezalatt?

- Azt, hogy ha befejeztük a hálózatfejlesztést, a teljes szolgáltatási területen elérhető a nagysebességű 3G és HSPA szolgáltatásunk. Ez lehetőséget ad arra, hogy jobb szolgáltatást nyújtsunk, és jobb ajánlatokat adjunk üzleti és magán-előfizetőinknek.

- Ha már hálózatnál tartunk, a legtöbb kritika az önök hálózati lefedettségét éri. Nem kellene ezt tovább növelni? Tavasszal Fellegi miniszter úr jelenlétében cégük szinte teljes országos 3G lefedettséget ígért.

- Hálózati lemaradásunk rég a múlté. Meggyőződésünk, hogy a legjobbak vagyunk hangminőségben és a valós felhasználói szokásokon alapuló adatátvitel sebességében. Az országosan elérhető mobil szélessáv a végcél, amire jó lehetőséget ad az a két megahertzes blokk, amit az NMHH frekvencia-árverésén elnyertünk.

- Elég sokat, csaknem 16 milliárdot fizettek érte? Megérte?

- Biztosra akartunk menni, és mivel a legjobb ajánlatot adtuk, mi választhattunk először a blokkok közül, s így a régiekkel együtt rendelkezésünkre áll egybefüggő blokkban az a sávszélesség, amellyel meg tudjuk valósítani a közel teljes lakossági lefedettséget. Versenytársaink is ezt ígérték, de nekik műszaki okokból alighanem lejjebb kell adniuk ebből. Mi 673 települést látunk el már most gyors internettel, modernizáltunk eddig több mint 2100 bázisállomást, építettünk közel 110 újat, a mérnökeink nonstop dolgoztak, s minden állomásunk olyan, hogy akár a lehető legújabb technológia is bekapcsolható rajta, ha szükséges. Csak mi biztosítunk 3G lefedettséget a metró két vonalán, a kisföldalattin pedig heteken belül indulunk el. A napokban fejeztük be az összes kapcsolóközpont lecserélését szobányi méretű monstrumokról videomagnó méretű energiatakarékos, így környezetkímélő berendezésre.

- Ahogy tapasztalom, az épületen belüli lefedettséggel is voltak problémáik...Ezt sikerült megoldani?

- Sőt! Speciális igények kiszolgálására egy forradalmian új technológiát hozunk be a magán- és a céges piacra egyaránt! Tanulja meg a szót: femtocella. Ez egy apró, kis hatósugarú bázisállomás, amelyet rákötve a céges vagy az otthoni internetre, növelhető a beltéri lefedettség pincékben, alagsori helyiségekben vagy olyan helyeken, ahol képtelenség hagyományos módon jelet biztosítani pl. az épületek árnyékoló vasbetonszerkezete miatt. Nagyon költséghatékony megoldás, mert a mobilforgalmat lényegében a mindent kibíró vezetékes internetre tereli át a rendszer. Speciális, kedvezményes ajánlatokat adunk majd azon ügyfeleinknek, akik használják majd ezt a megoldást! Ezzel lényegében nem lesz olyan ingatlan, ahol ne lehetne lefedettséget biztosítani, amely hatalmas előrelépés!

- Személyes tapasztalatom, hogy amióta tartanak a hálózatmegújítási munkák, minden szolgáltatónál megnőtt a megszakadt hívások száma...

- Ezt nem támasztják alá a független szervezetek mérési eredményei. Az eldobott hívásokat soha nem lehet teljesen kiküszöbölni a rendszerből, de ez a Vodafone-nál nagyon alacsony, a hívások kevesebb mint fél százaléka. A világ 600 szolgáltatója között egyébként ezzel a nagyon jók között vagyunk. Az IP-alapú rendszerek érkezésével a cellák közti átadásoknál megnőhet a bomlott hívások száma, ugyanakkor más területeken pont hogy csökken, tehát az átlagos számok nem nőttek.

- Evezzünk külföldre kicsit. Ma az a helyzet, hogy bár vannak a korábbiaknál kedvezőbb csomagok, mégis, az okostelefonok buta játékokká válnak azt követően, hogy elhagyjuk az országot. Nem lehet ezt valahogy feloldani?

- Az adatroaming ugyanúgy lehetséges, mint a hang- és sms-roaming, csak mivel az előfizetők általában tartanak a költségektől, ezért gyakran nem használják. Pedig vannak néhány száz forintos napi és ezres nagyságrendű heti, valamint havi csomagjaink. Ebben ugyan limitált az adatmennyiség, de az e-mailek nézegetésére, a legáltalánosabb alkalmazásokra és a közösségi oldalak elérésére elég. Próbáljuk kihozni a legtöbbet a dologból, de tudomásul kell venni: a roamingszolgáltatás mögött igen drága sávszélesség, berendezések és szoftverek vannak, még akkor is, ha mondjuk a Vodafone-csoport szolgáltatóit használja az ügyfél. 

- De az EU elvárása mégis az, hogy eltűnjenek a hazai és a roamingár közötti különbségek.

- Nem vitatom, hogy az ügyfelek szempontjából ez volna a kívánatos, de szerintem ettől még messze járunk. Egyszer elérhetünk ebbe a helyzetbe, addig is azonban az a feladatunk, hogy még jobb csomagokat találjunk ki az ügyfeleknek, még több szolgáltató partnerrel dolgozzunk együtt, s még jobban tájékoztassuk előfizetőinket a roamingköltségekről, a kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében.

- S ha már itt járunk: a hálózat modernizációjával együtt járó költségcsökkenés elhozhatja a nyugatról már ismert korlátlan csomagokat?

- Az ottani mobilpiacokon sem túl gyakoriak ezek. Persze, Angliában 45 fontért (kb. 16 ezer forint) ad egyik versenytársunk korlátlan adatcsomagot, de kétlem, hogy ezzel – a magas ár ellenére – profitábilisak tudnak lenni.

- Akkor két-három éve miért terjedtek el ezek?

- Elterjedtek, aztán kiestek a kínálatból, legalábbis nagyon sok helyen. Egy üres, vagy egy fél házzal járatott hálózaton könnyen lehet korlátlan hang- vagy SMS-csomagot kínálni, vagy akár internetet. A Vodafone is megpróbálkozott ezzel pár éve, elég jó áron is adta, így pillanatok alatt túlterhelt lett a hálózata. Egy ilyen rendkívüli forgalmat bonyolító hálózat fejlesztése túlságosan sokba kerül, ráadásul a extrém adatmennyiséget igénylő kevesek miatti esetleges minőségromlást a többség szenvedi el.

- Azt mondta, a legmodernebb technológiára is felkészültek. Mikor lesz LTE, azaz negyedik generációs szolgáltatás, mikor lesz az ország teljes területén elérhető a leggyorsabb 3G adatátvitel?

- Nem a hálózat ész nélküli és öncélú gyorsítása a legfontosabb feladatunk! A hálózaton elérhető minden ma létező technológia, de csak akkor kapcsoljuk be, ha itt az ideje. Ma 21,6 és 42 mbit/s sebesség között dolgozik a rendszerünk szinte az egész országban, szerintem ez elegendő sebesség, hiszen az ügyfelek kevesebb mint tíz százalékának van olyan készüléke, amely ki tudja használni mondjuk a 21,6 sebesség maximumát, a 42 mbit-es tartományban működőképes eszközök száma pedig elenyésző. A hálózatunkon működő készülékek közel negyven százaléka 3G kompatibilis. A gyorsítás alapvetően költséges megoldás, tehát csak akkor kapcsoljuk be a szolgáltatást, ha tudjuk, hogy megéri. De a jelenlegi sebesség bőven elég HD minőségű videók letöltésére, streamingelésre, YouTube-ra, játékokra és a legnépszerűbb alkalmazásokra, így ennek a kiterjesztése – vagyis a hagyományos 2G készüléket használók váltása 3G-s eszközökre – lényegesen fontosabb.

- Jó egy éve még multireklámplakátokon háborúztak a T-Mobile-lal, hogy melyikük hálózata gyorsabb...

- Nem szállunk be a sebességről szóló kommunikációs harcba, hanem az ügyféligényeket nézzük, s flexibilisen alakítjuk a hálózatot. Ezzel spórolunk, így kedvezőbb árú szolgáltatást tudunk kínálni az előfizetőknek. A vadonatúj hálózatunk elméleti sebességrekordok döntögetésére is képes, én mégis abban hiszek, hogy a valós előfizetői igényeknek kell egyre gyorsabban megfelelnünk. Ráadásul figyelembe vesszük, hogy ma Magyarországon árérzékenyek az emberek!

- Az nem is baj, hiszen itt van két virtuális szolgáltató, és jön a negyedik mobilcég, állami tulajdonossal. Tart attól, hogy elvesztik az állami előfizetőket?

- Ez nemcsak a mi problémánk, sokkal inkább a két versenytársunké, akik magasabb piaci részesedéssel rendelkeznek ezen a területen. Meggyőződésem, hogy ha a beszerzések a kínált szolgáltatás és ár függvényében dőlnek el, akkor abban mindig lesz nyerő ajánlatunk, függetlenül attól, hogy állami vagy privát szektorhoz tartozik az előfizető.

- Egyébként meglepte, hogy az állam új céget indít ezen a piacon?

- Meg, de majd eldől, hogy sikeresek lesznek-e, minket mindeközben jobb fejlesztésekre sarkall az általuk is diktált verseny.

- Ön dolgozott korábban részben állami tulajdonú távközlési cégnél. Mit gondol az esélyeikről?

- Az esélyeiket nem minősíteném. De nézzük meg, hogy most jön be a piacra két virtuális cég, a nagyobb, a Tesco Mobile a mi partnerünk. Lehet, hogy a legalacsonyabb vásárlóerejű ügyfelekre lőnek, de a Tesco például lényegében extra befektetés nélkül minimum egymillió ügyfelet naponta el fog érni az ajánlataival.

- A Posta talán még ennél is többet...

- Talán. Ennek a cégnek a következő három évben egyszerre lesz feladata a hálózatépítés, a kereskedelmi csatornák kialakítása és a munkatársak képzése. Mindezt 118 százalékos penetráció mellett...

- Korábbi munkahelye miatt nem kritizálja az állami cégeket?

- Én egy olyan vállalatnál dolgoztam egy ideig, ahol az állam csak kisebbségi tulajdonos volt, és nem szólt bele a cég vezetésébe. Nézze, minden kritika a szolgáltatás minőségének ismeretében lehet jogos. Ugyanakkor azt elmondanám, hogy az állami tulajdon minden cég esetében az egykori vezetékes monopólium történelmi utóélete, arra viszont még nem volt példa az unióban, hogy az állam új, száz százalékig a tulajdonában lévő céget alapítson az adózók pénzéből, és evvel lépjen a piacra.

- Az állam közben egyszerre szabályozó és versenytárs. Ez sem zavarja?

- Ha a szabályozó szerv transzparens, függetlenül működik, a jogi környezet pedig megfelel az EU-s követelményeknek, akkor nem. Ezekbe ugyanis beletartozik az egyenlő elbánás elve, s hogy az állami hatóság, valamint a cég nem láthat bele egymás lapjaiba. Egyébként pedig nem gondolom, hogy a szolgáltatás minőségét és a sikert befolyásolná az, ki a tulajdonos. Az viszont igen, hogy milyenek és mennyire motiváltak a dolgozók, a cégkultúra, a hálózat és a szolgáltatás minősége. Szóval, ebben az ügyben nincs okunk félni! 

Forradalmian új technológiát ígér Diego Massidda
Forradalmian új technológiát ígér Diego Massidda
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.