Kapnak bért a dolgozók
Közben a miniszté rium folyamatosan tárgyal euró pai légitársaságokkal, akik átvehetnék a Malév feladatait. Bemutatták Fábián Balázst is, a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. vezetőjét is – ez a cég látja el a rendkívüli vagyonfelügyelői feladatokat a társaságnál. Ezt a céget 1997-ben alapította az Országos Betétbiztosítási Alap, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete és az állam, eredetileg azzal a céllal, hogy a pénzintézetek felszámolásában vegyen részt, az új csődtörvény pedig a kiemelt stratégiai jelentőségű cégek vagyonfelügyeletét és felszámolási eljárását is a hatáskörébe rendelte.
A Népszabadság megtudta, hogy a felszámolócég Varga Jenőt bízta meg a vagyonkezelői feladatok operatív ellátásával, ezt az érintett lapunknak meg is erősítette. A szakember az ország egyik legnagyobb felszámolócégének, a Vectigalisnak volt a tulajdonosa és az ügyvezetője egészen a közelmúltig, tavaly októberben mondott le ottani vezető tisztségeiről, míg tulajdonrészétől 2010-ben vált meg. Az egyik legelismertebbnek számító felszámoló-szakember azóta vagyonkezelési szaktanácsadással foglalkozik.
Mára várható, hogy a Malév menedzsmentje elkészíti a rövid és középtávú likviditási tervet, amelyből kiderül: a mostani védőernyőben meddig képesek repülni. Nagy kérdés, hogy ezt követően mi történik a céggel és vagyonával. Mindeközben azonban már a vagyonfelügyelő biztos ellenjegyzése mellett teljesíthet csak kifizetéseket a Malév, s a törvény szerint csak a repüléssel közvetlenül összefüggő kifi zetéseket engedélyezheti. A vagyonkezelő párhuzamosan tárgyal a hitelezőkkel, s próbál megállapodni a folytatásról, s később a bíróság dönt arról, hogy további tárgyalásokra utasítja őt, vagy elrendeli a vállalat felszámolását.
A bizonytalanság mindeközben marad az utasokban, akik a nem egyértelmű információk birtokában nem tudják eldönteni, vegyenek-e még Malév-jegyet.Kérdésünkre Berényi János, a társaság elnöke azt mondta: minimális csökkenés figyelhető meg az eladásokban, egyelőre azonban csak annyit tud mondani, hogy repülnek. Közben ellentmondó nyilatkozatok és informá ciók jelennek meg arról is, hogy egy esetleges leállás esetén ki és milyen mértékben kártalanítja az utasokat. Erről azt kell tudni, hogy a kártyatársaságoktól a jegy ára utólag visszakérhető, reklamáció alapján, ha a légitársaság nem szállította el az utast. Az utazási irodák a két héten belül vásárolt jegyeket vissza tudják téríteni, míg a társaság IATA-biztosítéka arra nyújt fedezetet, hogy a többi, irodában vásárló utast más légitársaságok elszállítsák. A kormány kétmilliár dos elkülönítésével szemben tehát – elvileg az utasokat közvetlenül a repülőjegy kapcsán kár nem érheti. A meghiúsult légi járat miatt igénybe nem vett, de kifizetett egyéb utazási szolgáltatásokra azonban csak egyéni biztosítások nyújtanak fedezetet.
Közben úgy tudjuk, hogy az NFM megbízottai tárgyalnak európai vagy európai többségi tulajdonú légitársaságokkal és szakmai befektetőkkel, hogy vegyék át a nehéz helyzetbe került állami cég feladatait. Egyelőre azonban e tárgyalásoknak nincs konkrét eredménye. Azonban ha a társaságot nem sikerül működőképesen tartani a megállapodásig és annak jogi előkészítéséig, akkor az érdeklődők érdekmúlásra hivatkozva vissza is léphetnek.
Apró cég borított volna
A vagyonfelügyelő kirendelését az magyarázza, hogy a bíróság döntött egy Bellum 2000 nevű társaság hitelezői kérelméről – derül ki a Cégközlönyből. Acég ugyanarra a százhalombattai lakcímre van bejegyezve, ahol a cégadatok szerint Krieg Ferenc tulajdonos is lakik. A cég 7,7 millió forint árbevétel mellett egymilliós mérleg szerinti eredményt mutatott fel 2010-ben. Az ez évi mérlege szerint egy főt foglalkoztat.