Negyedmillióan szorultak kívül az Ügyfélkapun
Sokan élnek az elektronikus bevallás lehetőségével, ők az Ügyfélkapun keresztül tesznek eleget kötelezettségeiknek. Tavaly több mint 570 ezren nyújtották be ezen az úton az szja-bevallásukat a 3,7 millió adózó közül. De nem csak a magánszemélyek, a cégek is elektronikus kapcsolatban állnak az adóhatósággal: a havi adó- és járulékbevallást, illetve összesítő nyilatkozatot benyújtóknak ez kötelező, a többi társaság pedig választhatja ezt a lehetőséget.
A februárban induló adóbevallási szezon miatt fontos tisztában lenni azzal, hogy él-e még az ügyfélkapus regisztráció. A következő hónapban kell egyebek közt az egyéni vállalkozóknak, evásoknak bevallást szolgáltatniuk, s kellemetlen meglepetés érheti őket, ha az utolsó pillanatban derül ki, hogy nem tudják használni az Ügyfélkaput, mert lejárt a regisztrációjuk. Ebben az esetben mulasztási bírsággal sújthatja őket az adóhatóság.
Az ügyfélkapus jelszavak megváltoztatása folyamatos, az érintettek a regisztrációjukkor megadott (illetve ha azt időközben megváltoztatták, akkor az új) elektronikus postaládájukba kapnak értesítést arról, hogy meg kell újítaniuk a belépési kódjukat. Magunk is meggyőződhetünk arról, hogy mikor jár le a jelszavunk: erről az Ügyfélkapu nyitóoldalán balra lévő, Saját adatok dossziéban található tájékoztatás.
Eredetileg 560 ezer felhasználó jelszava járt volna le egy időben tavaly októberben, de akkor egyszeri intézkedéssel három hónappal kitolták a határidőt. Az év végén ez is lejárt, addig az érintettek több mint fele cserélte le jelszavát. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának tájékoztatása szerint 257 ezer felhasználó maradt adós a jelszócserével.
A fennakadások elkerülése végett egy december 29. keltezésű kormányrendelettel megváltoztatták a jelszókezelés módját, így ezután nem január elsejéhez kötik a váltást, hanem ahhoz a naphoz, amelyen a felhasználó regisztrált az Ügyfélkapun. Ezzel a módszerrel gyakorlatilag széthúzták a kötelező jelszóváltás idejét 2012-ben. Sűrűbbé válik viszont a jelszócsere: eddig ötévenként, ezután kétévente kell cserélni a belépési kódot ahhoz, hogy igénybe lehessen venni az egyre szélesebb körű szolgáltatást nyújtó elektronikus ügyintézést. Azt viszont az ügyfélre bízzák, hogy bejáratott régi jelszavát újítja-e meg, vagy egy teljesen új kombinációt ad meg. Biztonsági szempontból ez utóbbit tartják szerencsésebbnek az informatikai szakértők.
Aki elmulasztotta a jelszócserét, újat a lejárattól számított 60 napon belül kérhet elektronikusan, az Elfelejtett jelszó menüpont alatt. Ekkor a megadott e-mail címre küldik ki az ideiglenes belépéshez felhasználható adatokat, de ezekkel csak egyszer lehet bejelentkezni, majd a Jelszóváltás menüpontban kell az új, saját jelszót megadni. Aki viszont 60 nappal az eredeti lejáraton túl sem intézkedett a jelszó megváltoztatásáról, és emiatt már megtagadja tőle a belépést az Ügyfélkapu, nem tehet mást, mint hogy személyesen bemegy az illetékes okmányirodába, ahol pár perces adategyeztetés után megkapja ideiglenes, egyszer használatos jelszavát, amit első belépéskor érdemes megváltoztatnia. Előzetesen időpontot is foglalhatunk elektronikus úton az okmányirodába, bár előfordul, hogy ez sem megy könnyen: tegnap kora délután egy időre például nem volt elérhető ez a szolgáltatás.
Még nincs roham az okmányirodákban
A lapunk által megkérdezett okmányirodáknál semmilyen forgalomnövekedést nem tapasztaltak a jelszócsere kapcsán. Mint azt Schindler Gábor, az erzsébetvárosi okmányiroda vezetőjétől megtudtuk, a figyelmeztetések, felhívások – úgy tűnik – egyelőre nem értek célba, legtöbben „jó magyar szokás” szerint az utolsó pillanatra halasztják az ügyintézést. Pedig bátran megtehetnék ezt akár most is, hiszen a jelentkezőket aznap fogadni tudják az irodában, és az ügyintézés sem vesz igénybe pár percnél többet.