Akadozik a használt gumiabroncsok begyűjtése

Január 1-jével megszűnt a termékdíjmentesség, ezért a gumiabroncsokból keletkező hulladékok begyűjtése is alapjaiban megváltozott.

Az eddig működő szakmai koordináló szervezeteknek már nincs jogosultságuk, hogy megszervezzék szerződéses partnereiknek a begyűjtést és a hasznosítást. A feladatot a hulladékhasznosítás koordinációjára kijelölt állami tulajdonú Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség veszi át, vagy a gumiabroncsgyártó cégek és vezérképviseletek végezhetik.

– Az állami rendszer a korábbi ígéretek ellenére a gumiabroncsok esetében még nem indult be – tájékoztatta lapunkat Morenth Péter, a Magyar Gumiipari Szövetség (HTA) elnöke. Hozzátette, bár nem kötelező, tagvállalataik begyűjtik az általuk eladott gumiabroncsokat, ami azonban nem jelenti a teljes hulladékmennyiséget, hiszen becslések szerint tavaly a hivatalos forgalom 15-20 százalékát tette ki a szürkeimport.

Tavaly 40 ezer tonna feleslegessé vált autóabroncsot gyűjtöttek be október végéig, majd kötelezettségeiken túl az utolsó negyedévben további 4500 tonna hulladékot is összeszedtek a HTA tagvállalatai, ami 90 millió forintnyi költséget jelentett. Morenth Péter elnök szerint a megszűnő hazai koordináló szervezetek többéves működésének eredményeként megoldódott a legálisan forgalomba kerülő gumiabroncsokból keletkező hulladékok begyűjtése és hasznosítása Magyarországon, most azonban ismét akadozik a gépezet.

A rendszeres begyűjtés akkor kezdődhet meg, ha a gyártók és a vezérképviseletek erre felhatalmazást adnak: a HTA tagvállalatai folyamatosan tárgyalnak a szolgáltatókkal, és remélhetően hamarosan megindulnak a szerződéskötések is, ám amíg nincs döntés, addig a szervizeknek, gumiműhelyeknek maguknak kell gondoskodniuk saját költségükön a hulladék elszállításáról.

Sokan az erdő szélén vagy kukába téve szabadulnak meg felesleges abroncsaiktól, de mit tehet a törvénytisztelő állampolgár: elvileg leadhatja használt abroncsait gumiszerviznek, szakműhelynek vagy bármelyik hulladékudvarnak, ám a hírek szerint azokban is csak korlátozott mértékben fogadnak be használt abroncsot. Így kétséges, hogy az átmeneti időszakban mi lesz több ezer tonnányi hulladékkal.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.