Peking szelektíven fékez
A Nemzeti Beruházásfejlesztési és Reformbizottság (NDRC) meghatározta, hogy a Kínában működő vegyes vállatokban nem lehet 50 százalékosnál magasabb a külföldi tulajdonhányad. Az autógyárak többségében eddig is 51 százalékos volt a kínai tulajdoni hányad, mert csak így kaptak beruházási engedélyt, ám néhány területen ennek ellenére kisebbségben vannak a hazaiak: a motorelektronikai-gyártás 80 százalékát uralja a Bosch, a Delphi, a Denso, a Siemens és a VDO. A rendelkezések leginkább a járműipart érintik, mely így a támogatottból az elfogadott kategóriába került. A döntés értelmében idén már nem kapnak vám- és adókedvezményeket a betelepülni szándékozó külföldi cégek, és a gyáralapítás engedélyeztetése is nehezebb lesz. Az elmúlt év-
tizedben a belföldi keresletet jóval meghaladó mértékben bővült Kína autógyártó kapacitása, miközben nem a tervezett mennyiségben sikerült exportálni az európai és északamerikai piacokra. A megvalósult beruházások többszörösen meghaladják a lassuló tempójú belső piac igényeit: a Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAMC) adatai szerint 2010-ben még 32 százalékkal, 2011-ben már csak 5,3 százalékkal nőttek a személyautó-eladások, miközben a kínai járműgyártó kapacitás idén eléri az évi 27 millió darabot.