Özönlenek a légi utasok Budapestre
Indul új helsinki és leedsi járat, s akár az ultra low-cost Ryanair is visszatérhet – utóbbi azonban egyelőre iparági „várakozás”.
Tavaly rekordutasszámot könyvelt el a Budapest Airport, s a járatkínálatot nézve talán idén is a közelébe érhet a 8,9 milliós forgalomnak. Hogy a tavalyi járatnyitások mennyire jól sikerültek, azt remekül példázza az angol Jet2.com légitársaság, amely jó ideje repül már Manchesterből, tavaly pedig megnyitotta Edinburgh felé repülő járatát is, amely szinte mindig tele volt, áprilistól pedig az észak-angliai Yorkshire megye legnagyobb repterére, Leeds Bradfordba közlekedik majd. Leeds és Bradford híres a fociról, a kiváló és utánozhatatlan indiai éttermeiről, valamint York gyönyörű városáról, amelyben a kontinens legjobb vasútmúzeuma is megtalálható. Sem a magyarok nem fedezték még fel az északi várost, sem az ott élő angolok Budapestet, így a Magyar Turizmus Zrt. Légimarketing Alapjának logikus döntése volt a járat támogatása, annál is inkább, mert a forint gyengesége miatt e járat bizonyosan növelni fogja a budapesti vendégéjszakák számát.
Remekül sült el a világ legjobb légitársaságának megválasztott Qatar Airways tavaly januári járatnyitója is: az ötcsillagos légitársaság idén csaknem 52 ezer helyet kínál a dohai járatán (Dohából Ázsia, Afrika és Ausztrália felé remek csatlakozások vannak), amely annyira sikeres volt, hogy tavaly szeptembertől már naponta jár a légitársaság repülője, a hó végétől pedig a budapesti állásidőben még teljesít egy Budapest–Zágráb–Budapest kört is, igaz, a két EU-s város között utasokat nem szállíthat.
Idén további légitársaságok is megjelennek Budapesten: a Blue1 Helsinki és Budapest között repül majd, egyelőre kérdéses a járatnyitás időpontja. A kék gépek visszatérő vendégek lesznek, tekintve, hogy korábban már repültek ebben a viszonylatban.
Visszatérő vendég lehet az American Airlines is áprilistól, amelyik decemberben pilótahiány miatt állította le a New York–Budapest járatot, s a várakozások szerint a Delta is üzemelteti majd a JFK repülőtérre repülő gépeit.
Korábban az ultra low-cost modellben dolgozó Ryanair az egyik legnagyobb diszkont-légitársaságként volt jelen Budapesten, a fénykorban hat célállomással. Később kivonultak a magyar fővárosból, de szó volt arról, hogy a Balatonra térnek vissza, ám a sármelléki repülőtér jelenleg olyan üzemeltetési kockázat, amelyet az ír cég nem vállal be. Iparági információk szerint azonban hónapok óta intenzív tárgyalások zajlanak a háttérben, s ha a cég feltételeit teljesítik, akkor visszatérhetnek. A feltételek teljesítése persze nem könnyű, ugyanis Michael O’Leary vezérigazgató az egyik legkeményebb tárgyalópartnernek számít a szakmában.
Szintén iparági értesülés, hogy a színfalak mögött intenzíven zajlanak a tárgyalások az Air Asia X járatáról is, amelyről a maláj cég ausztrál vezérigazgatója tavaly ilyenkor beszélt először. Akkor a Kuala Lumpur-i bázisukról prágai és budapesti járatot terveztek, ma azonban úgy tudjuk, sokkal valószínűbb, hogy Bangkokkal lépnek be a közép-európai piacra. Ez a cég London Gatwick és Párizs Orly reptere, valamint Kuala Lumpur között évek óta közlekedtet járatokat.
Az egyetlen budapesti bázissal működő diszkont-légitársaság Düsseldorf Weeze járatát a napokban cserélte le Dortmundra, így ez is új járatnak mondható, ugyanakkor kapacitásaikat alighanem más piacokon fejlesztik tovább. A cég tavaly nagyot bukott az isztambuli nyitással, légügyi egyezmények miatt kénytelen volt felfüggeszteni a Sabiha Gökcen reptérre közlekedő járatát.
A hírek szerint egyelőre a fejlődés útját járja a Malév Barcelonába tartó járata is, melyet tavaly áprilisban indított a légitársaság.
Idénre elvileg egy tripoli járat volt betervezve, ugyanakkor a légitársaság körül kialakult kormányzati bizonytalankodás könnyen felülírhatja a terveket. A 2010-es nyári menetrend kezdetén, tehát kicsit több, mint egy éve, hogy a KLM megszüntette a közös járatüzemeltetési szerződését a Malévval, s a kék Boeingek visszatértek Budapestre. A terv bejött a hollandoknak, a járat, bár ráhordó, azaz főként átszálló utasokat visz a KLM központi repterére, nagyon masszív számokkal üzemel. Információink szerint Amszterdamban komolyan mérlegelik egy napi negyedik járat elindítását is, ám erről még nem született döntés.