Autóstop az eurózónában
Az adósságválság és a kereslet lanyhulása miatt idén 5,5 százalékkal csökkenhet az autóértékesítés, visszaesésről szól a J. D. Power (–5 %) és az LMC Automotive (–10 %) előrejelzése is. A jóslatok beteljesülése minimálisan is 700 ezer darabos kiesést, nagyjából két autógyár éves termelését és közvetlenül is legalább tízezer munkahely megszűnését jelentené.
A negatív trendekről szóló prognózisokat akár az utolsó tavalyi hónapra is építhették: a decembert csak a holtszezon augusztus múlta alul az EU és az EFTA országaiban 2011-ben. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2011-ben 13,57 millió új személyautó kelt el az Európai Unió és az EFTA országaiban, ez 1,4 százalékkal kevesebb az előző évinél. Elmaradt az év végi roham, és a lassuló tempó miatt a decemberben forgalomba helyezett 995 ezer autó már 5,8 százalékkal marad el az előző év utolsó hónapjától. A legnagyobb piacon, Németországban az éves 3,2 millió autó 8,4 százalékos növekedést jelent, decemberben azonban már jóval kisebb, mintegy 6 százalékos volt a növekedés, és az idei évre jelentős esésről szólnak az előrejelzések.
Egyre nagyobbak a különbségek az autóvásárlásban, de az már biztos, hogy a harminc ország forgalma éves szinten kismértékben, az utolsó hónapban pedig jelentősen esett. Olaszországban 11 százalékkal, Portugáliában 31 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba tavaly. Görögország éves szinten 31 százalékos mínuszban volt, meglepetésre a decemberben forgalomba helyezett 5500 autó viszont 50 százalékos növekedést jelent. Az ACEA adatai szerint Magyarországon decemberben 3300, éves szinten 45 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ami havi szinten mínusz 15 százalékot, éves szinten plusz 4 százalékot jelent.
A legnagyobb európai forgalmazó továbbra is a VW-csoport, mely decemberben 232 ezer (+9 %), éves szinten 3,2 millió (+7,8%) új autót értékesített. Szárnyalnak a dél-koreai márkák: a Hyundai 11,5 százalékkal, a Kia 11,8 százalékkal növelte eladásait idén. Az utolsó hónap gyorsulási rekordját az ezernél nagyobb darabszámúaknál a 117 százalékos Lexus tartja.
A novemberi 84,5 százalékról decemberben 48 százalékra lassult az immár FIAT-tulajdonú Jeep eladási tempójának a növekedése. Szárnyal a BMW, melyből tavaly 5 százalékkal, a Minikből 19 százalékkal nőttek az eladások. A PSA Peugeot Citroën, a Renault, a General Motors, a FIAT, a Daimler, a Mazda, a Mitsubishi és a Suzuki negatívan teljesített az utolsó hónapban.
Miközben a nyugat-európai piacokon esnek, a keleti országokban szárnyalnak az eladások: Lettországban, Litvániában és Észtországban 60 százalék feletti volt a növekedés éves szinten, ám a három piac együttesen nem érte el a 47 ezer darabot. Jelentős tétel viszont Oroszország, melynek energiaexportja „nyomja a gázpedált”, így még mindig futja roncsprémiumra. A száguldó orosz autópiac két éven belül megelőzheti a legnagyobb európait, a németet, ha továbbra is államilag támogatják a régi kocsik újra cserélését. Az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint Oroszországban 2011-ben 2,653 millió, decemberben 251 ezer új autó kelt el, ami éves szinten 39 százalékos, az utolsó hónapban 23 százalékos növekedést jelent egy év alatt.
Az AEB Autógyártó Bizottságának elnöke, David Thomas szerint 2012-ben is további növekedéssel és 2,8 millió új autó eladásával lehet számolni, mert egyelőre futja roncsprémiumra az orosz gazdaság energiabevételeiből. A központi pénzből támogatott autócsere-program keretében ötvenezer rubellel (1 rubel = 7,4 Ft) olcsóbban vehetnek orosz gyártmányú új autót azok, akik leadják tízévesnél öregebb kocsijukat. Nem véletlen, hogy a toplistán az első kilenc modell hazai gyártású, és 2011-ben az oroszországi gyártású autók között több volt a német, francia, japán és dél-koreai, mint a klasszikus hazai márka. Szerencsés esetben az orosz piac 2012-ben érheti el a válság előtti 2,9 milliós szintet, és ezzel ismét esélye lehet a németek megelőzésére. A Boston Consulting-csoport 2013-ra 3 milliós orosz autópiacot jósol.
Az eladási lista élén továbbra is az AvtoVAZ termékei szerepelnek. Tavaly 580 ezer Lada kelt el, ami 11 százalékos növekedést jelent egy év alatt, ez elmarad a piaci átlagtól, sőt decemberben tovább rontotta pozícióját a Lada, melynek forgalma 15 százalékkal csökkent. 2011-ben is az AvtoVAZ termékei vezetik a modellek listáját: Kalina (143 ezer db), a Priora (139 ezer db), Samara (123 ezer db) és az immár veterán, de kifutó 2107-es család ( 113 ezer db). Ötödik helyre sikerült felkapaszkodnia a Hyundai Solarisnak ( 97 ezer db), és hatodik a szentpétervári Ford Focus ( 82 ezer db) és az ugyancsak oroszországi gyártású Renault Logan, melyből 82 ezer kelt el. A tízezernél nagyobb volumenűek között a növekedési rekordot a duplázó Daewoo tartja, majd a plusz 88 százalékos Hyundai következik.