Csökken a forgalom
A bázis is alacsony: 2010-ben 12 százalékos zuhanást mértek. Gázolajból tavaly 1,59 milliárd liter fogyott, ami 0,1 százalékos visszaesés. A termék iránt 2010-ben hat százalékkal csökkent a kereslet. Wilde György, a MÁSZ főtitkára a folyamat fő okát az általános gazdasági helyzetben és az adóemelésekben látja. Szerinte kisebb mértékben befolyásolta a keresletet az ár, illetve az úgynevezett határ menti üzemanyag-turizmus. Felfelé húzza a dízel számait, hogy a jellemzően magánkézben lévő benzinüzemű gépjárművek tulajdonosai a családi kassza függvényében könnyebben dönthetnek más közlekedési mód mellett. A zömében dízelt használó fuvarozók viszont nem választhatnak mást. Igaz, a magánszemélyek közül egyre többen vásárolnak dízelüzemű autót.
Noha 2011-ben a tarifák folyamatosan csúcsokat döntöttek, az irántuk megnyilvánuló kereslet nem csökkent olyan mértékben, mint a korábbi év során. Wilde György a nemzetközi olajpiac és a forint függvényében idén már inkább csökkenő hazai üzemanyag-tarifákra számít. A honi visszaesés szerinte nem jelent meg a környező országokban pluszként, mert ott is nőttek a tarifák. Az Orbán-kormány által bevezetett kereskedelmi gázolajár-kedvezménnyel a fuvarozók uniószerte itt tankolhatnak a legolcsóbban – hangsúlyozta. (Lapunk korábbi számításai szerint a nagyon gyenge forint miatt a környék magánautósai számára a benzin is szinte nálunk a legolcsóbb.) A „torta” zsugorodása ugyanakkor Wilde György szerint nem feltétlenül okoz piaci feszültséget, mert nálunk még mindig magasabb a kutak forgalma az uniós átlagnál.