Zavar volt az autópiacon
Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke lapunknak elmondta, hogy a tavaly elfogadott törvény jelentősen csökkentette január elsejétől a gépjárművek regisztrációs adóját, ám a végrehajtási utasítás már nem jutott el a szakhivatalokhoz. Utóbbiak emiatt az első napokban kénytelenek voltak a tavalyi adótételek alapján elbírálni az autók regisztrációját, ami Gablini szerint abszurdum, hiszen az eljárás szemben áll egy érvényes parlamenti döntéssel. A Gémosz azt a tájékoztatást kapta a hivataloktól, hogy dolgoznak a megoldáson.
A probléma abból adódik, hogy a NAV elektronikusforgalomba-helyezési rendszere nem ismeri a besorolási táblázat szerint 11-esnél jobb, tehát Euro 5-ös környezetvédelmi osztályba tartozó, többségében 2009-nél frissebb évjáratú motorral szerelt autótípusokat, és automatikusan a rosszabb Euro 4-es kategóriába sorolja őket, ami még a kisebb autóknál is legalább 200 ezer forintos, a nagyobbaknál pedig akár kétmillió forintos többletterhet jelent forgalomba helyezéskor. Ha valakinek sürgős, és kerül amibe kerül alapon akár a tavalyi, vagyis magasabb tétellel is azonnal rendszámosítani akarná autóját, nem teheti, mert a vámhivatalban működő szoftver nem fogadja be a 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolású típusokat.
Knezsik István, az Autós Nagykoalició (ANK) elnöke arról tájékoztatta a Népszabadságot, hogy csütörtökre megoldódott a helyzet, és már zavartalan az autók forgalomba helyezése: mától az aktuális regisztrációs adó alapján helyezik forgalomba az új autókat.