Nem lesz magyar hipermarket
A piaci elemzőket alaposan meglepte az Auchan bejelentése, mivel a korábbi hírek arról szóltak, hogy a Magyarországról kivonulni szándékozó Delhaize-csoport egyben értékesítené itteni kiskereskedelmi portfólióját, így a Cora mellett a Match szupermarketeket és a Profi diszkontot. A Louis Delhaize vezetősége évek óta foglalkozott itteni érdekeltségei eladásának a gondolatával.
A Cora kérői között korábban megnevezték az Auchant, illetve azt megelőzően az USA kiskereskedelmi óriása, a Walmart neve is szóba került. A jelek szerint a Delhaize a romló magyar makrogazdasági és fogyasztási mutatókat látva döntött az eladás mellett. Úgy tudni, hogy a nyár derekán megkeresték a legtöbb hazai nagy kereskedelmi láncot. Szeptemberben a Coop és a CBA közös projektcége, a C+C Partners Kft. ringbe is szállt a teljes Delhaize-portfólióért, míg az Auchan csak a Cora áruházakra tett ajánlatot.
Egy ideig úgy tűnt, hogy a teljes csomagra licitáló hazai láncok jöhetnek ki győztesen a versenyből. Erre lehetett következtetni abból, hogy a CBA elnöke, Baldauf László a Figyelőnek adott interjújában nemcsak nyíltan beszélt vételi szándékukról, de további részleteket is felvillantott, megerősítve azokat a piaci pletykákat, hogy a Magyar Fejlesztési Bank vagy annak egy partnercége beszállhat a Cora- és Match-felvásárlás finanszírozásába. (Igaz, Baldauf azt sem zárta ki, hogy más pénzintézet legyen a hitelező.)
Úgy tűnik, a hazai láncoknak végül nem sikerült megállapodniuk a vételárról a Delhaize-csoporttal. A belgákat az is kínosan érintette, hogy a sajtóban – így lapunkban – nyilvánosságra kerültek az akkor formálódó üzlet részletei. Piaci vélekedések szerint csöppet sem volt véletlen a sajtóban megjelentek időzítése: a jelentkezőknek érdekükben állt leszorítani a Delhaize-csomag – hírek szerint negyvenmilliárd forint körüli – vételárát. Azzal ugyanis, hogy a sajtóba kikerült a történet, lépéskényszerbe hozták a Delhaize-t, amelynek így már mindenképpen üzletet kellett kötnie.
Elhúzódó, hosszas alkudozásra utal, hogy a Delhaize december második felében végül az Auchannak adta el a Cora áruházakat, lemondva az egy csomagban való értékesítésről. Pedig külön-külön minden bizonnyal kisebb összeget kaphatnak a cégekért, mint ha egyben értékesítenék őket. De vannak más homályos részek is: nem egyértelmű például, pontosan mi is volt a CBA–Coop-duó szándéka a saját hálózatukban igencsak „profilidegennek” számító Cora hipermarketekkel. Különösen, hogy a cégekhez közeli forrásokból úgy hírlik: nem igazán erőltették magának a Corának a felvásárlását, a hazai láncok inkább a saját hálózatukba beilleszthető Match és Profi iránt érdeklődtek. Több, egymástól független piaci forrás abban véli meglelni a magyarázatot, hogy a kormánypárt gazdasági holdudvarához tartozó befektető vetett szemet a Corára, így az csak rövid ideig lett volna a hazai láncok kezén.
Ha volt is ilyen szándék, a Delhaize döntése nyomán ez immáron meghiúsult. A CBA és a Coop azonban állítólag nem tett le a vásárlási szándékairól – bár a cégeknél üzleti titokra hivatkozva nem nyilatkoznak –, és rövidesen újabb ajánlatot tehet, ezúttal már csak a Profi diszkontokra és a Match szupermarketekre. Információink szerint a két lánc megosztozna az áruházakon, azaz nem közösen üzemeltetné őket, így minden bizonnyal felbomlana a közös beszerzésre létrehozott Provera is.
A GVH-ra vár az ügylet
A tavaly tizenkét hipermarketével 224 milliárd forint forgalmat elért Auchan forgalma ezzel a tranzakcióval jóval háromszázmilliárd forint fölé nőhet.
Kijelentő módban azért nem lehet még beszélni a forgalom növekedéséről, mert az ügyletet jóvá kell hagynia a Gazdasági Versenyhivatalnak. Az összefonódás megítélésekor rendkívül sok szempontot vizsgálnak a versenyhatóságok, a fő cél az, hogy ne jöhessen létre olyan tulajdonosi koncentráció, amely már korlátozni tudja a piaci versenyt. Hasonló nagyságrendű felvásárlás volt 2008-ban, amikor a Spar felvásárolta az akkor szintén kivonuló Tengelmanntól a Plus Élelmiszer Diszkont Kft.-t. A versenyhatóságok rábólintottak az ügyletre.