Az invalidusok trafikjoga
Ausztriában csak trafikok árulhatnak dohányárut, a törvény különbséget tesz „vegyeskereskedéses” trafikok, ahol újságot, autópálya-matricát, füzetet, csomagolópapírt, lottószelvényt is árulnak, és a szaktrafikok között, amelyek kizárólag dohányáruk és ezek kiegészítő termékei, például pipaszúrkálók, öngyújtók árusításával foglalkoznak. A trafikok száma 2010-ben 7591 volt, ebből 2839 szaküzletként működött. A trafikok dohánymonopóliumát benzinkutak és vendéglők törhetik meg, ezekben azonban kötelezően tíz százalékkal drágábban kell árulni a cigarettát, mint a trafikokban. Egy doboz filteres Camel ára például 3,1 euró a Tabakboltban, a többiben 3,41 euró. De az „egyéb árusítóknál” további megszorítások érvényesek, benzinkút-tulajdonosok csak akkor árulhatnak dohányterméket, ha kiváltják a vendéglátáshoz szükséges engedélyt is. A vendéglők pedig, beleértve a kerthelyiségeket, kizárólag saját vendégeiknek adhatnak el dohányárut.
Korábban az Austria Tabak cég monopolszerepet töltött be a trafikok ellátásában, a vállalatot azonban privatizálták, angol kézbe került, amely módszeres munkával megszüntette az ausztriai cigarettagyártást (az utolsó gyárat Hainburgban zárták be egy évvel ezelőtt, 320 dolgozó munkájának vetve véget), az EU viszont elvette tőle ellátási monopóliumát. Ma több vállalkozás foglalkozik a trafikok ellátásával, úgynevezett kis nagykereskedők. Szortimentjük különböző, így a trafikosok ügyfeleik igénye szerint rendelnek tőlük. Van némi konkurenciaharc közöttük, de a brit kézből immár japán tulajdonba került Tobaccoland mindmáig 85 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik.
A dohányáruk 74 százalékát trafikok értékesítik, 5 százalékát benzinkutak, 11 százalékát éttermek, szállodák. A maradék tíz százalékot automatákból lehet kinyerni, trafikok előtt, éttermekben találhatók ilyen készülékek, működtetésükhöz a trafikpiac felett őrködő állami Monopolverwaltung engedélyére van szükség. Ez az a nagy hatalmú intézmény, amely arról is dönt, ki kaphat trafiktulajdonosi engedélyt. Mindenképpen feddhetetlen előélet kell hozzá, s ha többen pályáznak egy üzletre, az a nyertes, aki legalább 50 százalékos rokkantságot tud igazolni. Az invalidusok trafikjoga még II. József idejéből származik, akkor a dohány-nagykereskedelem mozgássérültté vált tisztek, a kiskereskedelem pedig közlegények, altisztek illetve özvegyeik, árváik előjoga volt.
Trafikot leginkább örökölni vagy átvenni lehet, újak nyitásához a Monopolverwaltung csak gondos mérlegelés alapján ad engedélyt, az új üzlet semmiképpen sem zavarhatja a meglévő bolt megszokott forgalmát. A dohányforgalom országosan azonban csökken, mert az egészségügyi propaganda, az éttermek kötelező füstmentesítése hat, miként az uniós nyitás nyomán az olcsóbb keleti cigaretta is áramlik be az országba. De a trafikosok a tizenegy százalékos kereskedelmi haszonnal elégedettek lehetnek.