Megtakarításaikat költik a karácsonyi vásárlók
Az óvatos előrelátás egyik oka lehet, hogy zömük nem biztos az állásuk megtartásában, s attól félnek, nem lesz miből visszafizetni a tartozást. Kereskedői berkekből származó értesüléseink szerint a kihelyezett áruhitelek az idei karácsony során 8-9 százalékkal estek vissza.
Az év végi ünnep hagyományosan a csúcsszezon a kiskereskedelemben: ilyenkor a januári szinthez képest 30-40 százalékkal magasabban pörög a forgalom, ám vannak termékkörök – mint például a szórakoztatóelektronika –, ahol kétszer annyi terméket adnak el a kereskedők, mint év közben. A meggyengült hazai vásárlóerőre utal, hogy a legtöbb helyen egyre később kezdődik a vásárlási szezon. A vásárlók ugyanis évről évre tovább és tovább halogatják a döntést, arra számítva, hogy az utolsó pillanatban találnak egy olcsóbb ajánlatot. Nem is alap nélkül: a válság hatására az utóbbi években a kereskedők már a karácsonyi szezonban is akciózni kénytelenek, hogy hozni tudják legalább az előző évi eladásaikat.
A kereskedők többsége az aranyvasárnapra várta a vevők első nagyobb tömegét. Az eddig enyhébb, szinte tavaszias időjárás miatt a vásárlókban nem igazán tudatosult a karácsony közelsége – vélte több kereskedő, aki most arra számít, hogy a legtöbben az utolsó héten vagy napokban fogják megvenni az ünnepi ajándékot. Gillemot Katalin, az Auchan szóvivője szerint az idei bronzvasárnapi forgalom gyakorlatilag nem tért el egy átlagos vasárnaptól. Az ezüstvasárnapon viszont már érezhető volt a karácsony közeledte, akkor a tavalyi évhez hasonló forgalmat tapasztaltak. A versenytárs Tescónál úgy látták, hogy az eddigi ünnepi forgalom kismértékben jobb a tavalyinál. Az árbevétel növekedése azonban a Tesco szerint részben az inflációnak tudható be, a fogyasztók nem tudnak több pénzt költeni, mint tavaly.
A tapasztalatok szerint egyre keresettebb áru a műfenyő. A legtöbb Praktiker előtti parkolóban ugyan kapható természetes fenyő, azonban a spórolósabb vásárlók miatt az utóbbi hetekben nőtt a műfenyő forgalma (bár a kínálatban van 40 ezres termék is). A Praktikernél úgy látják, 2009 óta érezhető a műfenyők iránti kereslet erősödése.
A karácsonyi dekorációs termékek forgalma 25 százalékkal nőtt december elejéhez képest. A Praktiker szerint a magyar vásárlók ízlése jóval konzervatívabb e termékeknél, mint másutt: a hagyományosnak mondható piros-arany vagy a kék-ezüst színkombinációk a legkeresettebbek. Az áruházlánc szerint a „merészebbek” a lila, a burgundi, a barna és türkiz színeket, illetve azok variációit is keresték a polcokon.
A vásárlók a szaloncukroknál is igyekeznek pénzt megtakarítani, s nem márkás, hanem kilóra mért terméket vásárolnak. Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője szerint akár két-háromszoros árkülönbség is lehet a márkás és a kimért termékek között. Ennek egyik magyarázata, hogy a szeptember óta hatályban lévő chipsadó – a szakmai szervezetek számára is érthetetlen módon – nem vonatkozik a csomagolatlan, kimért termékekre.
A CBA szerint az ezüstvasárnap óta jól fogynak az ünnepi sütés-főzés kellékei is, az alapanyagoknál 25 százalékos forgalomnövekedés érezhető.
A karácsony az élelmiszerek mellett leginkább a szórakoztatóelektronikai termékek forgalmát pörgeti fel. A Media Marktnál a tavalyi szezonhoz képest kismértékű erősödésre számítanak – tudtuk meg Szánthó Balázs koncepciómenedzsertől, aki elmondta, hogy az idén is az okostelevíziók, telefonok, notebook-ok, tablet PC-k, fényképezőgépek, játékkonzolok, háztartási és konyhai kisgépek a legkeresettebbek. Tavalyhoz képest jelentősen nőtt a televíziók és a számítástechnikai cikkek forgalma. A Media Marktnál hozzátették: minimális az áruhitelekkel értékesített termékek aránya, idén decemberben éppenséggel az év többi hónapjához képest is kevesebb termék fogyott ilyen módon. Ez nem mindenütt van így: az Auchannál például novemberben kissé nagyobb volt a hitelkihelyezés, mint tavaly, bár az igénybe vett hitelösszeg az infláció ellenére is 97 ezer forint maradt fejenként.
Tarolnak a webáruházak
Az idei szezonban érezhetően nőtt az elektronikus piactéren eladott termékek forgalma. Az online és az offline kereskedelemben egyaránt jelen lévő Extreme Digital ügyvezető igazgatója, Várkonyi Balázs azt mondja: a cég eddigi 15 százalékos forgalombővülése szinte kizárólag az online kereskedelemből adódott, a hagyományos áruházakban eddig stagnált a forgalom.
Darabszámban ugyan több termék kelt el, ám közben az átlagárak csökkentek. Csupor Erik, a Vatera.hu és a Tesz-Vesz.hu online piactereket tömörítő Allegroup.hu ügyvezető igazgatója szerint a napi sikeres akciók száma 32 százalékkal, a napi átlagos átmenő forgalom pedig 34 százalékkal nőtt az ezt megelőző időszakhoz képest. Csupor Erik szerint az idei meglepetés az egészség, wellness kategória, amiben a napi forgalom majdnem háromszorosra nőtt a karácsonyi időszakra. A tavalyi adatokhoz hasonlóan a játék kategória idén is sláger, szintén majdnem háromszorosára nőtt. A műszaki cikkek kategória napi átlagos átmenő forgalma eddig 38 százalékkal nőtt, a számítástechnika kategóriában pedig 45 százalékos növekedés látható.