Európa meghódítására készülnek a kínai autógyártók

Zöldmezős beruházások helyett megüresedett ipartelepek megvásárlásával indítják európai autógyártásukat a kínai cégek. Az egykori bolgár Moszkvics-gyárban már elkezdték a próbatermelést, miközben megvásárolták az olasz FIAT feleslegessé vált üzemét, ahol Cheryk készülnek majd.

A Di Risio kereskedő-cégcsoport tagja, a DR Motor a kínai autók forgalmazása után Chery márkájú modellek olaszországi gyártását tervezi. A DR Motor decemberben egy euróért szerezte meg a FIAT által bezárásra ítélt szicíliai Termini Imerese gyárat. A jelképes összeg magyarázata, hogy a DR átvállalta a FIAT helyi adósságait és azt, hogy az 1500 munkásból 900-at már decemberben, 250-et jövő évtől foglalkoztat, 2016-ra pedig további kétszázzal növeli a létszámot, miközben 110 millió euró beruházással Itália második legnagyobb járműgyárává fejleszti a szicíliai telepet.

Hiába az igyekezet, a DR Motor csak a második lehet a kínai autógyártók európai rajtjánál, mert a bulgáriai Lovecsben elkészült a Great Wall modell nullszériája. Ha nem is túl jelentős és ismert, de van hagyománya a bolgár autógyártásnak, melyet a franciák és szovjetek után néhány évtizedes tetszhalotti állapotából most a kínaiak próbálnak feltámasztani. Decemberben elindult a próbaüzem a Lovecs-közeli Bahovicában, ahol legördült a szalagról az első kínai–bolgár kisautó.

A pilotmodell, vagyis a tanuló darab Voleex C10-es modell egy Toyota Yaris eredetű autó, mely a Suzuki Swift kategóriájában lép piacra, természetesen először Bulgáriában, ahol az ára 15 590 leva (7785 euró), ezzel a piac legolcsóbbja lesz. Ilia Seliktar bolgár szakújságíró, az Autopress.net főszerkesztője lapunknak elmondta, hogy a Szófiától 140 kilométerre fekvő Bahovicában a kiskocsin kívül készül még majd Great Wall Hover SUV, vagyis sportterepjáró és Steed kisteherautó is, az előbbi ára 14 350 euró, utóbbié 12 225 euró lesz. Ezzel a beruházással Bulgária lett a Great Wall-hídfőállás, így a Balkánról kezdi európai hódítását a legnagyobb magántulajdonú kínai autógyár. Szófiában már a nyáron bemutatta a modellkínálatot a korábban autókereskedéssel foglalkozó Litex Commerce Motor elnök-vezérigazgatója, Grisa Gancsev, aki szerint végre megvalósult a bolgár álom. A Great Wall társaság ötszáz hektár földet vásárolt Lovecs környékén: az első lépcsőben évi ötvenezer autó gyártására alkalmas beruházás kétezer új munkahelyet jelent, ám a felvásárolt területen akár egy évi félmilliós kapacitású komplexum is felépülhet.

Wan PhanIn, a kínai cégcsoport vezetője a premieren elmondta, hogy az új modellt 2012-től forgalmazzák az európai piacokon, és megerősítette, hogy az megfelel minden uniós biztonsági és környezetvédelmi előírásnak.

A Great Wall Motor nyolcvanmillió eurós beruházás keretében felépített autó-összeszerelő üzeme a Szófiától északkeletre fekvő Lovecsben található, ahol két éven belül bővítik a kapacitást és a modellválasztékot. A fődarabok Kínából érkeznek, az anyacég évi 300 ezer darabos kapacitású autó- és motorgyáraiból. A Chang’an járműipari csoporthoz tartozó, és a 2003. december 15-én a hongkongi tőzsdére elsőként bevezetett kínai autómárka jelenleg tízezer embert foglalkoztat és kutatási-fejlesztési központot működtet a Hebei tartománybeli Boading város ipari parkjában, ahol két éven belül egymilliósra bővíti kapacitását. A Great Wall bulgáriai üzemcsarnokaiban a hatvanas években farmotoros Bulgar Renault R8-as és 10-es modelleket, majd 1966 és 1990 között évi 20 ezer Moszkvicsot szereltek össze Szovjetunióból kapott fődarabokból, a kocsikat Rila (bulgáriai hegy) néven forgalmazták. A lovecsi gyárban 408-asok, majd 412-esek, 1987-től pedig 2141-es Aleko modellek készültek.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint Bulgáriában 2011-ben 16 ezer új személyautó kelt el, ami 27 százalékos növekedést jelent egy év alatt, ám kevés ahhoz, hogy jelentősen fiatalítsa a 18 évesnél öregebb átlagkorú járműparkot.

Focival a háttérben

Ami az egyiknek nem sikerült, azt egy másik összehozta: Jordan Lecskov egykori bolgár válogatott labdarúgó polgármesterként próbált hazájába csábítani autógyártót, ám a Mercedes Szliven helyett Kecskemétet választotta. Egy másik sportoló, Grisa Gancsev (59), a Bolgár Labdarúgó Szövetség elnökségi tagja, a négyszeres bajnoki címet és nemzeti kupát nyert lovecsi Litex PFC csapat tulajdonosa kínai autók gyártásába kezdett szülővárosában, ahol egykoron Renault és Moszkvics márkájú kocsik készültek. A testnevelési főiskolai és közgazdász végzettségű Gancsev tagja a Bolgár Olimpiai Bizottságnak, háromezer embert foglalkoztató Litex Commerce cége a legnagyobb bulgáriai befektető, idén 250 millió eurót ruházott be, jegyzett tőkéje 43 millió euró, a cég a foci mellett támogatja még a bokszot, birkózást, motokrosszt és röplabdát.

Oroszországi BYD

Hat kínai márka forgalmaz új autókat az orosz piacon, ahol a moszkvai székhelyű Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint az idei év tizenegy hónapjában 37 696 személykocsit, terepjárót és kishaszonjárművet értékesített a BYD, Chery, Great Wall, Haima, Lifan, Geely, ez egy év alatt 85 százalékos növekedést és idén összesen másfél százalékos részesedést jelent. A kínai márkák között idén a Lifan az első 16 039 darabbal (+137%), a növekedés mértékében a tavaly még 161 darabot, idén pedig 1847 darabot eladó BYD vezet.

A Bahovicában összeszerelt első Great Wall márkájú autó
A Bahovicában összeszerelt első Great Wall márkájú autó
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.