Nem engedik lenullázni az adóalapot

Az elégséges költségvetési bevételek biztosítása miatt alapos oka volt rá a kormánynak, hogy hozzányúljon a veszteségelszámolás szabályaihoz, ami adószakértők szerint az egyik legfontosabb változás a jövő évtől hatályos adócsomagban. Januártól ugyanis már csak a pozitív adóalap – veszteségelhatárolás mértékével csökkentett – összegének 50 százalékáig engedi csökkenteni az adózás előtti eredményt a társasági adóról szóló törvény.

Magyarán 100 egységnyi adóalap 33 egységének megfelelő, korábbi évekről elhatárolt veszteséget számolhat el adott évben a cég. Eddig ilyen megkötés nem volt, csak arra kellett ügyelni, hogy az adóalap ne váljon negatívvá. Az évnek ebben a szakaszában egymást érik az adókonferenciák, ahol a hallgatóság a következő évi változásokról kap tájékoztatást az adószakértőktől. A KPMG tanácsadó cég múlt heti rendezvényén elhangzott, hogy a piacon jelenleg mintegy 3000 milliárd forint összegben „van kint” veszteség, aminek a java az elmúlt években gyűlt össze. Ha ezt most nekiálltak volna elszámolni a cégek – amire a szakértők szerint számítani lehetett –, miközben nem változnak a 2011-ben hatályos szabályok, akkor a vállalkozások közül sokan lenullázták volna az adóalapjukat, vagyis egy forint társasági adót sem fizettek volna a büdzsébe.

A parlament most tárgyalja a jövő évi költségvetésről szóló törvényjavaslatot, ebben 356,2 milliárd forint társaságiadó-bevételt céloztak meg. Ez 68 milliárd forinttal nagyobb az idei 288 milliárdos módosított előirányzatnál. (Tavaly 323,3 milliárd bevétele volt a büdzsének a társasági adóból – az idei visszaesés egyik oka, hogy míg az előző évben júliustól élt a 10 százalékos adó, amit 500 milliós adóalapig alkalmazhatnak a vállalkozások, idén egész évben.) A bevételnövekedés részben tehát a veszteségelhatárolás szabályainak megváltoztatására vezethető vissza, nem kizárólag a növekedésre (a tervek készítésekor a kormány még 1,5 százalékos GDP-bővüléssel számolt). A büdzséjavaslatban azzal számoltak, hogy a veszteségelhatárolás szabályainak megváltoztatása 31 milliárd forinttal dobja meg az adóbevételeket – ez az adószakértői vélemények alapján szerény becslésnek tűnik, azok alapján a megmaradó adóbevétel tetemes részét köszönheti jövőre a költségvetés az új szabályozásnak.

Az sem valószínű, hogy a tervezett összegű társaságiadó-bevétel befolyik. A bevételhez 4920,2 milliárd forint adóalap kellene, amit akkor kalkulált a kormány, amikor még hitt az 1,5 százalékos növekedésben. (Növeli még a bevételeket, hogy 2012-től nem lehet beruházási adókedvezményt igénybe venni. Ezzel ellentétes hatásúak a társasági adózásban elismerhető sportcélú támogatások.) Azt még nem tudni,mekkora lesz az új növekedés prognózisa: az biztos, hogy egy százaléknál nem magasabb. Információink szerint a stagnálás is része a kormányzati várakozásoknak. A vártnál rosszabb növekedés esetén sem kell átírni a költségvetést, mert a tartalékok magas szintje (300 milliárd forint van erre elkülönítve a jövő évi büdzsében) ellentételezi a gyengébb GDP hatását – állítják kormányzati szereplők, akik úgy számolnak, hogy a tervezettnél fél százalékponttal alacsonyabb növekedés sem vesz ki többet a költségvetésből, mint 50-60 milliárd forintot. Ez alapján pedig akár nulla százalék körüli növekedési pálya mellett is végigvihető a tartalékokkal a büdzsé komolyabb módosítás nélkül.

A konferencián elsősorban nem a költségvetési hatások felől vizsgálták az adóváltozásokat. Beer Gábor adópartner arra hívta fel a figyelmet a veszteségelhatárolás kapcsán, hogy pár év múlva bajba kerülhetnek azok a cégek, amelyeknél ellenőrzést hajt majd végre az adóhivatal. Azokról van szó, amelyek akvizíció útján jutnak elhatárolt veszteséggel rendelkező érdekeltséghez. A törvény ugyanis kimondja, hogy csak abban az esetben használható fel az elhatárolt veszteség, ha a társaság az akvizíciót követő két adóévben folytatja valamennyi tevékenységét, ami nem tér el jelentősen a korábbitól, továbbá abból bevételt, árbevételt szerez. Nem tisztázott ugyanakkor, hogy mi számít jelentős eltérésnek: adott esetben a piaci helyzet is megkívánhatja, hogy módosítson a profilján a cégvezetés. Kérdés, ez a magyarázat megállja-e majd a helyét az adóhatóság előtt. Más tevékenység – például a kedvezményezett részesedéscsere – kapcsán is megfogalmazható, hogy a törvények nem adnak elég támpontot, így az adóhatóságnak nagy szabadsága van annak megítélésében, hogy adott ügyletnek volt-e valós gazdasági oka. Egy nemleges válasz sok pénzébe kerülhet az ellenőrzött cégnek.

Akar ön K+F-et? Óvatosan a válasszal!

A NAV embereinek első kérdése a mostanában kezdett ellenőrzéseken, hogy a cégnél folytatnak-e kutatás-fejlesztési tevékenységet – hangzott el a konferencián. A jövő évtől ugyanis az innovációs járulékból nem csökkenthetik a vállalkozások az ilyen tevékenység költségét, ezért az elmúlt hetekben megszaporodtak a cégekhez befutó ajánlatok K+F-nek álcázható, de abba valójában nem sorolható munkák – népszerű például a piackutatás – külsős céggel való elvégeztetésére. Ezáltal idén még csökkenthető az innovációs járulék.

Ügyfélre várnak az adóhivatalban. Nem lesz köszönet az ellenőrzésekben
Ügyfélre várnak az adóhivatalban. Nem lesz köszönet az ellenőrzésekben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.