Drágul a mobil, idén már másodszor

Több millió előfizető számára drágulnak jövőre a távközlési szolgáltatások, nem kevesen lesznek, akiknek nagyobb mértékben, mint a két százalékpontos áfaemelés alapján indokolt lenne.

Az áremelésről szóló tájékoztatókat a szolgáltatók ezekben a napokban, hetekben postázzák előfizetőiknek, így a karácsonyi bevásárlás közepette a családok újra tudják tervezni a jövő évi költségvetésüket.

Az idén már másodjára adunk hírt áremelésről, miközben az elmúlt tíz évben nem emelkedtek a szolgáltatások árai. A T-Mobile-előfizetők egy része májustól már többet fizet a szolgáltatásért (akkor egyes Médiamánia díjcsomagok árát emelték). A szolgáltatót két versenytársa is követte a részleges áremelésben. A megváltozott piaci körülményekre és az inflációra hivatkoztak, de voltak olyan vélemények is, amelyek szerint ez csak diplomatikus becsomagolása a válságadó hatásának. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a szolgáltatók jelentős és költséges hálózatmodernizáció kellős közepén vannak, tehát költségeiket nem csak a különadó növeli.

Most is a Magyar Telekom lépett először, de immár nem csak a mobil esetében. Az áremelkedés az áfa miatt a mobil-, a vezetékes-, az internet- és a kábeltévé-előfizetések díjaira is kiterjed, s jelentős azon szolgáltatások köre, amelyeknél a nettó árak is emelkednek. A Hwsw.hu szakmai hírportál összegzése alapján a havi díjak 260–760 forint közötti mértékben nőnek, a mobilpercdíjak átlagosan 2-3 forinttal emelkednek. A legnépszerűbb, mobilnetet és telefonálást egyben tartalmazó Médiamánia csomag legelterjedtebb kis csomagja esetében a drágulás például több mint tíz százalék, ha a bruttó árat nézzük. A portál körkérdésére a UPC és az Invitel azt jelezte, hogy csak az áfaemelést érvényesíti. A Vodafone-nál érdeklődésünkre még nem tudtak tájékoztatást adni a jövőre érvényes havi díjakról, s a Telenortól is azt tudtuk csak meg, hogy nagy erőkkel számolnak.

Másfél éve folyamatosan csökken a mobil-előfizetők száma
Másfél éve folyamatosan csökken a mobil-előfizetők száma

A piacon több mint másfél éve csökken az előfizetők száma, költése. Közben romlik a fizetési fegyelem. A szolgáltatók az idén minden negyedévben csökkenő bevételekről és profitról számoltak be. Bár minden cégnél végrehajtottak költségcsökkentő intézkedéseket, a nagy elbocsátásoktól igyekeztek megóvni magukat. Mindemellett folyik a drága hálózatfejlesztés, fizetni kell a távközlési különadót is, ami szektorszinten évi 61 milliárd forint.

Persze vannak csökkenő költségelemek is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szeptember elején jelentette be, hogy tovább csökkenti a hívásvégződtetési díjakat. Ezt a mobilcégek fizetik egymásnak, amikor ügyfelük egy másik hálózatba telefonál. Ily módon tehát a percdíjak egyik legfontosabb eleme, egyben a szolgáltatók árbevételének igen komoly részét adó hatósági tarifa csökken. A csaknem két és fél forintos csökkenés elvileg olcsóbb percdíjakat hozhatna, különösen, hogy az erről szóló rendelet ismertetésekor célként az előfizetőknek érvényesített percdíjak csökkentését jelölte meg az NMHH elnöke. Korábban a végződtetési díjak csökkenését mindig kedvezőbb tarifák követték – igaz, akkor a piac felszálló ágban volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.