Életre oktat az SOS Gyermekfalu
Tény, hogy az SOS Gyermekfalu Magyarországi Alapítványa – az első, 1986-ban megnyitott battonyai település óta – hosszú és kacskaringós utat járt be addig, amíg kiforrottak azok a módszerek, amelyek ma modellértékű példákkal szolgálhatnak a hasonló kezdeményezésekhez. Érdemes néhány példával illusztrálni, hogyan terebélyesedett ki az elmúlt évtizedek alatt a program. Az első, a battonyai gyermekfalu, majd az 1990-ben Kecskeméten és 1993-ban Kőszegen megnyitott – 10-12 családi házból álló település – még elsősorban arra törekedett, hogy a kisebb gyermekeknek nyújtson olyan otthont, ahol a nevelőszülők családi környezetben gondoskodnak az elhagyott vagy eredeti környezetükből különböző okok miatt kiemelt kicsiknek. Komoly előrelépést jelentett, amikor 1994-ben az „idősebb korosztály” számára megnyitotta kapuit először a szegedi, 2001-ben a lajosmizsei, 2003-ban pedig a séi ifjúsági ház, ahol a fiatalok 24 éves korukig nemcsak otthonra lelhettek, hanem felkészítették őket arra is, hogyan léphetnek be a való világba.
Jól boldogulnak
Az alapítvány ügyvezető igazgatója, Jávorszky Iván egy érdekes felméréssel bizonyítja, mennyire sikerült ezt a törekvésüket valóra váltani. Az SOS Gyermekfalvak intézményeiben fennállásuk óta több mint 500 gyermek és fiatal nőtt fel. Három éve megnéztük – mondja az igazgató –, mire jutottak a nálunk felnevelkedett nemzedékek. Az életpályák nyomon követése azt bizonyítja, hogy az országos átlagnál jóval magasabb a foglalkoztatás a mi gyerekeinknél, sikerült megtalálniuk a helyüket az életben. A jelek szerint viszont Jávorszkynak sikerült gazdag tapasztalatait az SOS Gyermekfalu alapítványnál kamatoztatnia. Így például a Morgan Stanley magyarországi képviselete komplex oktatástámogatási tervet dolgozott ki számukra, amelyben különös hangsúlyt kapott a gazdasági ismeretek tanítása, a nyelvoktatás, a társadalmilag hátrányos helyzetből induló fiatalok felzárkóztatásának programja.
Új koncepció
A világ egyik legnagyobb tanácsadó cégének, a KPMG-nek hazai rezidensei vállalták, hogy auditálják a gyermekfalvak működésének gazdasági-társadalmi hasznosságát, és ezzel megteremtették a lehetőséget arra, hogy mind több vállalatot nyerhessenek meg az átlátható programok támogatásához. Miután az állam által biztosított normatív támogatás a szinten tartáshoz is kevés az SOS Gyermekfalvaknál éppen úgy, mint az ország valamennyi gyermekotthonánál, égető szükség is volt arra, hogy vállalati alapítványok segítsék a mind szélesebb kört érintő törekvések megvalósítását.
A gyermekfalvak hálózata ugyanis nemcsak a helyi lehetőségeket kihasználó szakképzésre helyez megkülönböztetett figyelmet, hanem mind nagyobb gondot fordít a prevencióra is. A falvak térségében családmegerősítő programot dolgoztak ki további alapítványok, civilszervezetek és önkéntesek bevonásával.
Családtámogatás
Az elmúlt években mind több vállalat részesíti megkülönböztetett figyelembe a gyerekfalvakat. Csak egy példa a sok közül: idén karácsony alkalmából a Dr. Oetker hirdetett országos rajzpályázatot, hogy felhívja a közösségek figyelmét a programra. A „Támogatjuk a családot” akció már évek óta segíti az SOS Gyermekfalvak lakóit. A novemberben indított verseny mottója: Rajzolj karácsonyi ajándékot az SOS Gyermekfalvakban élő gyermekeknek.