Nyereségzónában a Malév?
A gazdasag.hu információja szerint az év utolsó négy hónapjában a bevételtöbblet immár hétmilliárd forint körül várható. Ez pedig azt jelenti, hogy a tavalyi árbevételmélyponthoz (88 milliárd forint) képest idén 95 milliárd forint fölé várják a cég árbevételét, ami a 2009-es szinttel egyezik meg. Ez persze még kis öröm: 2008-ban az árbevétel 121 milliárd forint volt, igaz, ezt nagyobb gépparkkal és tengerentúli járatokkal érte el a légitársaság. Javult a kihasználtság is: az utóbbi hetekben már 75 százalék fölötti mutatót is regisztráltak, ami nemzetközi szinten is jó eredmény a hálózati légitársaságok között. Az ősz első hónapjai üzemi szinten nyereségesek voltak. Róna Márta, a Malév kommunikációs igazgatója lapunknak megerősítette a gazdálkodásról szóló lapinformációkat.
Minthogy a légitársaságok forgalmi statisztikáit hetente publikálják, az eredmények a szakma előtt is ismertek. Lapértesülések szerint a korábbi érdeklődők, azaz a kínai HNA és a cseh Unimex-csoport (Travel Service) után újabb befektetők érdeklődnek a légitársaság iránt. Erről érdeklődtünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, jelenleg is a válaszukra várunk. Mint ahogy a tekintetben is, hogy Fellegi Tamás miniszter kínai útja során létrejött-e a találkozó a HNA-csoport vagy a Hainan Airlines képviselőivel.
A nyereséges hónapok örvendetesek, ugyanakkor nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a Malévnek hatalmas pénzügyi terheket kell törlesztenie, hiszen az egykori 49 százalékos tulajdonos orosz VEB felé fennáll egy 120 millió eurós hitele. Ennek jelenleg csak a kamatait kell fizetnie, de ilyen euróárfolyam mellett az is hatalmas teher a cég vállán. Ettől azonban csak a kormányzat szabadíthatja meg a céget; mint ismert, a 2009-es visszaállamosítás óta a magyar állam ezt szerződésbe foglaltan vitatja, ugyanakkor ez nem mentesíti a céget a fizetéstől.