Személytelenül olcsóbb

A hazai kis- és közepes vállalkozások (kkv) bankolási szokásai nagyban hasonlítanak a lakossági ügyfelekéire.

Bankválasztásnál fontos szempont a fiók közelsége, a szolgáltatások költsége, a kiszolgálás minősége, az ügyintéző szakmai hitelessége. Ebben nincs is semmi meglepő, hiszen ezek a cégek, főleg a kisebbek jellemzően egyszemélyi vezetésűek, s nem alkalmaznak pénzügyi vagy számvitel szakembereket.

A válság hatására azonban a lakossági ügyfelekhez hasonlóan a kkv-szektor gyakorlata is jelentősen átalakult. A korábbi évekhez képest, amikor a hitelezésnek kiemelt szerepe volt, az utóbbi időben nagyobb figyelmet kap a számlavezetés, illetve az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások. Míg korábban az árazás nem játszott akkora szerepet a bankválasztásban, a vállalkozások inkább a korábbi kapcsolatokat, tapasztalatok, ajánlások alapján döntöttek valamely pénzintézet mellett, ma a kisebb költségekre is egyre érzékenyebb ügyfelek a banki díjakat is górcső alá veszik.

Tény, hogy a társaságok jó választással éves szinten több tízezer, de egy nagyobb vállalkozás esetében akár százezer forintos nagyságrendű megtakarítást is elérhetnek a számlavezetés és a tranzakciók költségén, ezért érdemes áttanulmányozni, mit kínálnak a bankok. Bár a különféle ajánlatokat, csomagokat látszólag nehéz összehasonlítani, valójában elég csupán néhány alapvető szempontot figyelembe venni. Össze kell számolni, hogy a cég átlagosan hánymegbízást ad a banknak egy hónapban, s ezeknek összesen mekkora a költsége. Ehhez hozzá kell adni az egyéb díjakat, mint amilyen például a készpénzfelvételi díj, kártyadíj, havi számlavezetési költség. Ezt az öszszeget kell összehasonlítani az adott tranzakciószámra érvényes csomagárral.

Ha egy kis cég egy hónapban kevés (négy-öt) átutalást kíván végrehajtani, és ezeknek az értéke is csekély, utalásonként pár tízezer forint, akkor érdemes minimum- vagy alapcsomagot választani. A hazai adórendszer sajátosságai miatt ugyanakkor ez jószerével csak az egyszemélyes cégekre vonatkozik, azaz a valóban prosperáló, s néhány alkalmazottat foglalkoztató vállalkozásoknak általában a magasabb csomagok az ideálisak. A cégvezetőknek nem árt azzal is tisztában lenniük, hogy sok bank ügyfélreferense jogosult egyedi kedvezményeket adni az új ügyfeleknek, így érdemes ezekre is rákérdezni, különösen egy jól működő, rendszeres számlaforgalmú vállalkozás esetében, hiszen ezekért a társaságokért, csakúgy, mint a hitelezés esetében, komoly versenyt vívnak a pénzintézetek.

– Bankválasztásnál azt tanácsoljuk a vállalkozásoknak, hogy gondolják át bankolási szokásaikat, ne csak kizárólag a számlavezetési díjak alapján döntsenek, hanem vegyék számba, milyen tranzakciókat végeznek, milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe, a papíralapú vagy az elektronikus ügyintézést részesítik-e előnyben. Döntőek lehetnek a számlavezetési, megtakarítási lehetőségek, valamint az egyre inkább nélkülözhetetlen, kényelmes banki elérhetőséget biztosító elektronikus csatornák (internetes és mobilbankolás, bankkártyák) kínálata is – hívták fel a figyelmet a Raiffeisennél.

A legtöbbet persze azzal spórolhatnak a vállalkozások, ha online bankolnak. Az elektronikus tranzakciók díjai a legalacsonyabbak, hiszen a számítógépes rendszerek lényegesen olcsóbban dolgoznak, mint a fi ókokban alkalmazott ügyfélreferensek, s ezért a bankok a kedvezőbb díjszabással igyekeznek is ebbe az irányba terelni az ügyfeleket. Ezt követik a papíralapú megbízások költségei, míg a pénztáron keresztül bonyolított pénzforgalom a legdrágább.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.