Kgfb: kötelezően bonyolult

Autós legyen a talpán (vagy a kerekén), aki el tud igazodni a számtalan kedvezmény és egyéb díjkorrekciós tétel között. Hogy mostanra mennyire bonyolulttá váltak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb), jól mutatja, hogy időnként maguk a biztosítók is belezavarodnak saját ajánlataikba. A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) idén a kötelezővel foglalkozó tizenöt társaságból nyolc díjtáblázatában talált kisebb-nagyobb hibát, így ezeket a cégeket a kifogásolt elemek javítására, illetve újbóli megjelentetésére kötelezte.

A biztosítók összetett kedvezményrendszere miatt az internetes tarifáló programok szükségszerűen egyszerűsítenek, ám mivel ezt az online alkuszok eltérő algoritmusok szerint, a korábbi évek ügyféltapasztalatai alapján végzik el, így óhatatlanul eltérő eredményeket kapunk, ha egynél több oldalon is kiszámoljuk kötelezőnket. A cégek szerint ugyan ez elképzelhetetlen, és különbségek csak abból adódhatnak, ha egy vagy több feltételt nem ugyanúgy töltünk ki, a tapasztalatok azonban nem ezt mutatják.

Kiküldésre váró csekkek az egyik korábbi kampány után
Kiküldésre váró csekkek az egyik korábbi kampány után

A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szakemberei öt internetes kalkulátoron futtatták végig ugyanazokat az adatokat, és a tizenöt biztosító elvileg ugyanennyi lehetséges ajánlata helyett összesen harminchat különféle eredményt kaptak. Mindössze négy olyan társaság volt (Astra, K &H, Posta, MKB), melyek díja az összes tarifáló program esetében megegyezett, egy társaságnál (Union) viszont öt különböző eredményt kaptak. A legnagyobb eltérés ugyanazon személyre és biztosítóra vonatkozó díjak között tizennégyszeres volt, a tarifák közötti különbségek pedig a biztosítók megjelenítési sorrendjét is befolyásolták.

Az alkuszok ugyan garanciát vállalnak díjaikra, ami azt jelenti, hogy ha a biztosító magasabb összegről szóló szerződést küld ki annál, mint amennyit előzetesen kiszámoltunk, akkor a különbséget megtérítik, ám csak bizonyos feltételek mellett. Elég egyetlen adatot vagy kedvezményt rosszul megadni, és az alkusz – amúgy nagyon is érthető módon – már nem vállal felelősséget a végeredményért. A számtalan paraméter, a kalkulátoronként eltérő módon megfogalmazott kérdések miatt pedig igen könnyű ebbe beleszaladni.

Mi csak két alkusz és a Mabisz díjnavigátorán futtattuk végig ugyanazokat az adatokat, az eredmény azonban még annál is kaotikusabb lett, mint amit a szövetség kapott. Az egyetlen közös pont a három eredményben az volt, hogy ugyanaz a biztosító végzett az élen, ám ennél is 25 százalékos különbséget tapasztaltunk a legolcsóbb, illetve a legdrágább ajánlat között. A többi biztosító esetében is jellemzően néhány ezer forintos szórást mutattak a díjak, sorrendjük pedig egészen más lett attól függően, hogy melyik oldalon számoltuk ki a tarifát.

Ám nem csak a díjak miatt érdemes az alkuszok kalkulátorai mellett a biztosítók saját oldalait is böngészni. A tarifáló programok általában nem tudnak mit kezdeni a kiegészítő biztosításokkal, együttkötési kedvezményekkel, illetve a kötelező mellé kínált különféle szolgáltatásokkal, melyek legalább annyira fontos szempontok lehetnek, mint a biztosítás díja. Az Aegon ügyfelei például a közlekedésüket segítő, mobiltelefonra letölthető alkalmazásokat kapnak ingyen. Az Aegon-Angyalnak nevezett szolgáltatás segít elkerülni a dugókat vagy megtalálni a közelben lévő parkolóházakat, és azt is megmondja, mennyibe kerül ott megállni. A beépített assistance szolgáltatás révén a bajba került autós bármikor hívhat segítséget, az ügyfélszolgálatos pedig a telefon GPS-koordinátái alapján akkor is tudja, hová kell küldenie a segítséget, ha az ügyfél nem tudja pontosan, merre jár.

Az elmúlt évek kampányai során rengetegen éltek keresztkedvezményekkel a kgfb-szerződések váltása esetén, azaz lényegesen olcsóbban köthettek casco és lakásbiztosításokat, ha ezeket együtt kötötték. Sokan pedig nincsenek tisztában azzal, hogy ha pusztán egy olcsóbb kötelezőkonstrukcióra váltanak, akkor összességében nem biztos, hogy akár egy forintot is megtakarítanak, hiszen elveszíthetik a többi biztosításra kapott kedvezményt – hívja fel a figyelmet az Allianz. A társaság ezért azt javasolja az ügyfeleknek, hogy több csatornán is érdeklődjenek, hiszen az együttkötési kedvezményeket, az azokkal csökkentett díjakat, valamint a szolgáltatások pontos részleteit leginkább a biztosítók saját oldalán lehet pontosan felmérni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.