A kötelező csökken, a költség nő
A biztosítók egy része ugyan már évek óta azon a véleményen van, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) díjával nem lehet lejjebb menni, újból bebizonyosodott, hogy ez nincs így.
Van még mozgásterük a társaságoknak. Sőt mindig akad egy-két új szereplő is, amely ilyen alacsony tarifák mellett is lát fantáziát a piacban. Bár mérleget vonni az idei kampányról még igen korai lenne, az eddigi adatok alapján jövőre valószínűleg tovább csökkennek a kgfb-tarifák. A Biztosítás.hu internetes alkusz oldalán eddig elvégzett több tízezer kalkuláció szerint az újonnan kötött szerződések átlagdíja 14,3 ezer forintra mérséklődik, szemben az egy évvel korábbi 17,1 ezer forinttal.
A biztosítóknak persze nem igazán van választásuk, ha meg akarják tartani ügyfeleiket. Korábban a szakemberek arra számítottak, hogy a szabályok változásával (a biztosítási évforduló már nem a naptári évhez, hanem a szerződéskötés időpontjához igazodik) a novemberi kampány elveszíti jelentőségét és ezzel csökken a verseny is.
A válság azonban keresztülhúzta a számításokat. A járművek értékesítésének visszaesésével az év vége a vártnál lassabban értékelődik le: a 4,1 millió kötelezőből 3,3-3,4 millió biztosításnak még mindig december 31-én van az évfordulója, s ezekből most becslések szerint akár több mint egymilliót újraköthetnek az autósok.
A díjak csökkentése mellett szól a javuló kárstatisztika is: évek óta folyamatosan csökken a balesetek száma, s ezzel együtt a biztosítók kifizetései is. Ezt a szolgáltatók még megfejelték működési költségeik lefaragásával. Így a korábban veszteséges kgfb-üzletág 2009-ben és 2010-ben is nyereséget termelt.
A lehetőségek, illetve a stratégia azonban biztosítónként változik. A Netrisk adatai szerint a Genertel, a Groupama, a Köbe, az Uniqa, a Posta és a Wabard csökkentette díjait tavalyhoz képest. Az Aegon, az Allianz és a Signal lényegében nem módosított a tarifáin. A Generali, a tavaly legolcsóbb K & H és az MKB pedig díjat emelt.
Az idei kampány új szereplője, a CIG pedig elsősorban a céges flottaszerződésekre hajt, legalábbis a tarifái alapján. Az alkusz adatai alapján az idei váltási szezonban különösen igaz: aki a jelenlegi biztosítójánál marad, illetve nem köti újra szerződését, az rosszul járhat. Jellemzően éppen azok a biztosítók hagytak fel az árversennyel, melyek a korábbi években agresszív árpolitikával igyekeztek piacot szerezni.
Az alapdíjak önmagukban idén sem sokat jelentenek, mivel a különféle engedmények akár ötven-hatvan százalékkal is csökkenthetik a tarifákat. A legnépszerűbb az internetes és az együttkötési kedvezmény - mindkettő kilenc biztosító ajánlatában szerepel. Előbbi az online ügyintézést, míg utóbbi azt díjazza, ha az autós kötelezőjén túl más biztosítást is köt – legyen az vagyon-, élet- vagy baleset-biztosítás. A gyerekkedvezmények jelentősége csökkent a tavalyihoz képest, de engedményekre számíthatnak például a rendőrök, a tűzoltók, az ügyvédek, az oldtimer autók tulajdonosai vagy akár azok is, akik fent vannak a Facebookon – hívja fel a figyelmet a CLB biztosítási alkusz.
Az adó miatt mégis több lesz a tarifa
A kedvezmények, illetve díjcsökkentés ellenére az autósok többsége valószínűleg többet fizet majd jövőre, mint idén.
A kormány tervei szerint ugyanis januártól bevezetik a baleseti adót. Ennek mértéke a kgfb-tarifa harminc százaléka lesz. Ha az átlagdíj lecsökken az említett 14,3 ezer forintos szintre, az autósok éves terhe az új adóval együtt akkor is legalább 18,6 ezer forint lesz. Vagyis nagyjából ezerötszáz forinttal több a tavalyi kampányban kialakult átlagos tarifánál. A baleseti adót a biztosítóknak kell majd beszedniük a kötelezővel együtt. A Magyar Biztosítók Szövetségének közleménye szerint a közteher mértékét külön sorban, a díjtól elkülönítve szerepeltetik majd az értesítőkön. Így mindenkinek egyértelmű lesz, mennyi a biztosításuk tarifája és mennyi az arra rakódó különadó.