Újabb adóemeléseket tervez a kormány

Orbán Viktor azzal nyugtatta a tervezett adóváltozások miatt felháborodott hallgatóságot tegnap egy rendezvényen, hogy még minden alakulóban van, semmi sem biztos.

A nyugtatónak szánt közlés az esemény nem hivatalos részén hangzott el. Mint értesültünk, ezzel a közösségi közlekedési adóra vonatkozó kérdésekre igyekezett választ adni a miniszterelnök. Az egyik javaslat szerint ugyanis a vállalkozásoknak a fővárosban és környékén 1, máshol 0,5 százalék adót kellene fizetniük, mégpedig az iparűzési adó mintájára.

Utasra váró Volán-buszok – a cégek megúszhatják a közlekedési adót
Utasra váró Volán-buszok – a cégek megúszhatják a közlekedési adót

Egyes számítások szerint ez az adó a cégeknek évi 200 milliárd forintba kerül, vagyis egyáltalán nem elhanyagolható tételről van szó. S nem ez az egyetlen az adórendszer szerkezetét átalakító javaslat a képviselői indítványok között, többségük pedig az adózói terhek további emeléséről szól. Ilyen a béren kívüli juttatások után fizetendő tízszázalékos egészségügyi hozzájárulás, az egyszerűsített vállalkozási adó eltörlése vagy emelése (mindkettőre készült javaslat). Márpedig amennyivel több forrást vonnak ki a gazdaságból, annyival fogják vissza a növekedést.

Megkerestünk kormányzati vezető politikusokat, hogy mindezek fényében hogyan értékelik a képviselők által beterjesztett javaslatokat. A válaszok szerint az adómódosítókról nem folytak egyeztetések a kormánnyal. A növekedési kilátásokkal kapcsolatos aggodalmakra a hivatalos választ adták: amennyiben nem következik be előreláthatatlan esemény a következő év szeptemberéig, akkor tartható a 2,5 százalékos hiány cél.

Ezzel cseng egybe a költségvetési bizottság módosító javaslata, amely a 2012-es költségvetésben a kamatkockázati tartalék, illetve az Országvédelmi Alap felhasználását szeptemberig egyáltalán nem engedélyezi, azt követően is csak abban az esetben, ha a számítások igazolják, hogy az akkori költségvetési pálya mellett sikerül terven belül tartani a deficitet. Forrásaink szerint a következő kormányüléseken terítékre kerülhetnek az adómódosító javaslatok, de – mint jelezték – már így is több fajsúlyos ügyet tárgyalnak, amelyek a nagy elosztó rendszerek átalakítását célozzák.

Értesüléseink szerint viszont már el is készült azon javaslatok listája, amelyeket a kormány támogatásáról biztosít, ami – tekintettel arra, hogy a legtöbb módosítót szerda délután nyújtották be a parlamentbe – felettébb gyors reakciót feltételez a nemzetgazdasági tárcától. Úgy tudjuk, az eva kivezetése például helyet kapott ezen a listán, vagyis a kormány – a korábbi nyilatkozatokkal szemben – egyetért a még a Medgyessy-kormány idején bevezetett adó felszámolásával. Más indítvány szerint a jelenlegi 30-ról 35 százalékra emelkedik az eva mértéke, állítólag azzal összefüggésben, hogy az áfa 25 százalékról 27 százalékra nő jövőre. Vagyis a bruttó összegről kiállított evás számlában az áfát egyébként nem fizető vállalkozás nettója automatikusan emelkedne, ha változatlan maradna az eva mértéke.

Úgy tudjuk, a kormány támogatja továbbá a béren kívüli juttatások ehójának, valamint a pornóadónak a bevezetését, a mai munkaadói 27 százalékos tb-járulék átnevezését adóra. A cégautóadót fizetőknek továbbra is negyedévente kell bevallást tenniük, nem pedig az év elején egy alkalommal, ahogy az adócsomagban szerepelt. Csökkenhet a tervekhez képest a gépjármű vásárlásakor fizetett illeték. Jogi szabályozást kap a bizonytalan adójogi helyzet, amikor az adózó az adóbevallási határidő előtt szakértő közreműködésével jelezheti az adóhatóságnak, hogy gyanúsnak találja a saját jogértelmezését.

Ha sikerül meggyőzni a hatóságot, hogy csupán téves jogértelmezés miatt tér el a szabályostól a bevallás, megúszható lesz az adóbírság. Valamint az építményadó esetében a 20 százalékot meghaladó tehernövelésről készült határozatot a nemzetgazdasági miniszterrel kell jóváhagyatnia az önkormányzatnak. Nincs viszont az általunk megismert listán a közösségi közlekedési adó, a jelek szerint tehát az ezen feldühödött adófizetők panaszát meghallották a kormányban.

200 MILLIÁRD

SZÁMÍTÁSOK SZERINT évente 200 milliárd forint adót kellene fizetniük a vállalkozásoknak a közlekedési célokra, de a kormány nem támogatja az indítványt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.