Felturbózott járműgyárfejlesztés

Magyarországon szokatlanul gyors tempóban építi új üzemét a már most hétezernél is több embert foglalkoztató győri Audi.

Hetven vállalkozás 750 szakembere kétszer tízórás műszakban dolgozik a beruházáson. Thomas Faustmann ügyvezető igazgató szerint eddig több mint 380 millió eurót fizettek ki az építő cégeknek, a pénz 66 százalékát, vagyis 233 millió eurót hazai vállalkozások kapták. A 900 millió eurós beruházással teljes lesz az Audi járműgyártása Magyarországon. Eddig a fényezett karosszéria vonaton érkezett a cég német központjából, Ingolstadtból Győrbe, a „menyegzőnek” nevezett aktus során itt házasították össze a városban összeszereltmotorokkal. Ám 2013-tól itt préselik, hegesztik, fényezik, szerelik a karosszériát.

A 2013-ra teljessé váló járműgyár szereldéjét egyszerre négy különböző autótípusból napi ötszáz autó hagyhatja majd el. Thomas Faustmann lapunknak elmondta, hogy a beruházás mellett a motorgyártás legalább 900 millió eurós fejlesztéséről is döntés született. Növelik a darabszámot és – ahogy az igazgató fogalmazott – a gyártás „mélységét” is.Ma is készülnek márGyőrött olyanmotorok,melyeknél menet közben szabályozni lehet, hogy hány henger működjön. Lassú haladás esetén a nyolcból például négy kikapcsolható, aztán ha gázt ad a sofőr, újra teljes üzembenműködik amotor. Ezek az erőforrások jövőre már sorozatban készülnek az Audi győri gyárában.

Nő az 1,2-es és az 1,4-es motorok részaránya is. Ezeket a kisebb Audikba és a Volkswagen konszern egyéb márkáiba szerelik majd be a különböző járműgyárakban. A jövőben Magyarország legnagyobb motorfejlesztő központjának a tevékenysége, létszáma is a duplájára bővül az Audinál.

Megkérdeztük a világcég győri leányvállalatának első emberét, igaz-e az a hír, miszerint gondolkodnak egy nagy győri beszállítói park létesítésén. Thomas Faustmann válasza elején a logisztikai kihívásokból indult ki. – A világ különböző tájain működő hétszáz alkatrészgyártó cég szállítja hozzánk a termékeit – mondta. – Naponta 17millió euró értékű alkatrésztmozgatunk meg. Kialakítottunk egy kamionterminált, hiszen mindennap 250 teherjárművet fogadunk. 2013-tól a számuk négyszázra emelkedik. Az áru 59 százaléka vonaton érkezik, de sajnos a magyar vasút infrastrukturális fejlődése meglehetősen lassan halad az igényeinkhez képest – tette hozzá.

Az ügyvezető szerint egy új logisztikai, beszállítói park nagy előnyt jelentene az Audinak, Győrnek és az egész országnak. – Egy olyan létesítményt képzelünk el, melynek az egyik óriáscsarnokában osztályoznánk, szortíroznánk, tárolnánk az alkatrészeket, s a gyártás ütemében vinnénk be a gyárba. A másik csarnokban előszereldét alakítanánk ki.

Thomas Faustmann példával is illusztrálja elképzeléseiket. A benzintank Szlovákiából érkezik, az arról leágazó egyik vezeték magyar, a másik német. Ezek most külön-külön kerülnek be a Rába-parti gyárba. A beszállítói park dolgozói előszerelnék ezeket az alkatrészeket, s ezt követően szállítanák az üzembe.

Az ügyvezető számításai szerint mintegy 40 millió eurós beruházásról lenne szó, amit azonban az Audi a már folyó és tervezett fejlesztései mellett egyedül nem tud vállalni. Együttműködő partnerként az önkormányzat és az állam is szóba jöhet, mondta Faustmann, aki erős versenytársakat lát e projekt esetében: – A beszállítói park Szlovákiában is létrejöhetne – tájékoztatott az ügyvezető. – Az ottani VW-gyárban ugyanis évente 500 ezer autó készül, s négyszer annyi alkatrészt használnak fel, mint az Audi Győrött. Vonzó telephelynek számít tehát a beszállítók körében.

– Győrnek és Magyarországnak hátrányos volna, ha ezt a lehetőséget átengedné – véli Thomas Faustmann.

– A beszállítói park ugyanis idővel sok embert foglalkoztatna.Másrészt pedig amennyiben nem Győr közelében építik meg a logisztikai központot, onnan az előszerelt alkatrészek nagy valószínűséggel kamionokkal érkeznek majd a városba. Nem volna túl szerencsés a magyar úthálózatra az eddigieknél is nagyobb teherforgalmat ráengedni.

Thomas Faustmann újabb két évre tervezhet, nemrég ugyanis ennyi időre meghosszabbították győri megbízatását. – Azt szeretném látni, hogy a győri szerelőcsarnokból még az én irányításom idején gördül ki az első olyan Audi, mely teljes egészébenMagyarországon készül – vetíti előre,mivel akarja megkoronázni magyarországi tevékenységét.

Rohamtempóban épül az új győri üzem
Rohamtempóban épül az új győri üzem
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.