Szárnyal a Kék madár
A szekszárdi székhelyű Kék Madár Alapítványt három fiatalember 1997-ben hozta létre a társadalmi problémák iránt érzékeny idős pedagógus, Salamon Ilona kezdeményezésére. A közhasznú szervezet célja a kezdetektől az volt, hogy speciális szolgáltatásokkal segítse részben a fogyatékkal élők, részben a munkaerőpiacra visszatérni kívánó anyák foglalkoztatását.
Az alapítvány érdemi munkáját segítette, hogy 2001-ben az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány pályázatán 4,9 millió forintot nyertek. Ettől kezdve tudtak –immár nemcsak a városban, hanem a Tolna megyei térségben – olyan programokat kezdeményezni, mint a Játékkuckó és a Családi Napközi Szolgáltatás. 2002-ben a kisgyermekes családoknak támogatott foglalkoztatási projektet indítottak, amelyet 2004-ben Tranzit programjuk követett, amely a halmozottan hátrányos helyzetű embereknek segített eligazodni az alternatív integrált foglalkoztatás műhelytitkaiba. A 2006-os Lift már a társadalmi beilleszkedés tréningjével segítette a rászorulókat.
Ma már 26 településen vannak jelen, főként a családsegítő szolgálatokkal. Együttműködnek a fogyatékkal élők iskoláival, az érdekképviseletekkel és a helyi foglalkoztatókkal, vállalkozásokkal is.
– Célunk, hogy a helyi szükségletekre építsünk – hangsúlyozza Mészáros Andrea ügyvezető.
Külön színt hozott az alapítvány életében az Ízlelő Családbarát Étterem megnyitása 2007-ben. A vezetőn kívül itt minden alkalmazott fogyatékkal élő. Elérték, hogy az igényes vendéglő rövid idő alatt Szekszárd egyik legnépszerűbb étterme lett. Munkatársaik jó részét ma már a menedzsment feladataiba is bevonják.
Sikereiket mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a nyolcadik hónapban már önfenntartók lettek, s azóta is egyenletesen növelik forgalmukat és nyereségüket. Idén ősztől már négy gyermekintézménynek is állandó szállítói lettek.
Az Ízlelőnek speciális problémákat is meg kellett oldania. Célirányosan kellett ezt (is) csinálni, hangsúlyozta az ügyvezető. Az étterem ma már nagyban hozzájárul az alapítvány anyagi függőségének csökkentéséhez. Mint elmondják, 2004-ben még 99 százalék volt a külső pénzügyi források aránya. A belső forrás aránya 2010-re már 17-18 százalékra nőtt. Ez annál is fontosabb, mert a pályázati bevételek aránya a külső források egészén belül 50 százalékra csökkent. Mészáros Andrea álma, hogy rendezvényturizmussal is kiegészüljön az alapítvány tevékenysége. A Facebookon már el is indították kampányukat.