Az utazókon spórolna a kormány, drágulhat a vonat, a busz

Lekésheti a csatlakozást a közösségi személyszállítás kedvezményrendszerének átalakításával a kormány. A spórolás jegyében akár elbukhatják kedvezményeiket a korengedményes nyugdíjasok, a hadirokkantak, a menekültek, a határon túl élők, vagy a vasutasok családtagjai. Két hónap múlva menetrendváltás, de döntés még nincs.

Legalább két tucatnyi, korábban különféle jogcímekre hivatkozva bevezetett utazási kedvezmény eltörlését teheti mérlegre a MÁV-Start Zrt.-nél és a Volán-társaságoknál a kormány. Lapunk úgy tudja: a jelenlegi kedvezmények közül a legkevésbé az utazók nagy csoportjainak szólók vannak veszélyben.

Valószínű legalábbis, hogy a 65 év felettiek megtarthatják a Horn Gyula miniszterelnöki elszólásának köszönhető díjmentes vonatozás, buszozás lehetőségét. De a diákoknak, a munkába járóknak sem kell komolyabban tartaniuk a nekik adott kedvezmények megszüntetésétől. Igaz, az állami támogatás mértéke elvileg bárhol változhat.

A költségvetés nehézségei a bennfentesek szerint az utasok kisebb csoportjainak járó kedvezményeket sodorhatják el. Így egyes elképzelések szerint akár elbúcsúzhatnának kedvezményeiktől a 65 év alatti nyugdíjasok – tehát például a korengedménnyel nyugdíjba vonult belügyi dolgozók.

A még érvényes szabályok szerint ők, utazási utalványukkal évente 16 alkalommal 50 százalékos, kétszer 90 százalékos jegyet válthatnak. De megszűnhet az állami gondozottak legalább tíz fős csoportjainak, előzetes írásos bejelentésre adható 90 százalékos kedvezménye, és változhat a felnőtt csoportok háromféle utazási támogatása is. Emellett bukhatják az ingyen vonatozást a hadirokkantak és kísérőik, a hadiözvegyek, valamint a menekültek.

A határon túli magyaroknak adott kedvezményekhez is hozzányúlhatna a szakminisztérium. A 65 év feletti külföldön élők, a magyar igazolvány, vagy a magyar hozzátartozó igazolvány felmutatásával jelenleg ingyen használhatják a MÁV-Start járatait. A hat és 65 év közöttieknek ezekkel a papírokkal évente négy alkalommal 90 százalékos kedvezmény jár, a határon túli diákok pedig korlátlan számú utazáshoz vehetnek igénybe 50 százalékos kedvezményt. Ezeknek a támogatásoknak a szükségességét a kormányzati szakértők vitatják – kérdéses azonban, hogy ez elég lesz-e visszavonásukhoz?

Már csak azért is, mert a feltehetőleg konfliktusok sorával járó intézkedések szerény megtakarítást hoznának. Ezért a „kalapban” benne lehet, hogy a kormányzat máshol próbál majd meg takarékoskodni. A legkézenfekvőbbnek a hírek szerint azt tartják, ha a vasutasokon is spórolnak. A MÁV dolgozóinak utazási kedvezményei feltehetőleg megmaradnak, a vasutasok családtagjainak támogatott utazásait viszont, ahogy már sok kormány, úgy a mostani is vizsgálat alá vette. De döntés ezek sorsáról sincs.

Úgy tudjuk: az NFM készülő javaslatának összeállítói a közszolgáltatók ötleteit is meghallgatták, de többségükből nem lesz semmi. Így például nem támogatták azt az elképzelést sem, amely szerint 2012-től az utazási kedvezményeket a költségvetésnek nem a vasúton, illetve az autóbuszos cégeken keresztül kellene finanszíroznia. Az e helyett megálmodott rendszerben ugyanis a nyugdíjasok utazásait a nyugdíjbiztosítónak, a diákokét mondjuk az oktatási tárcának, a fogyatékkal élőkét az egészségbiztosítónak kellene fizetnie. Ez pedig az NFM illetékeseinek véleménye szerint túl bonyolult lenne.

Mindenesetre az idei tervezgetést esetleg követő átalakítások valószínűleg nem a végállomást jelentik: az utazási kedvezmények rendszere a következő években is változni fog. Már csak azért is, mert az eredetileg 2011 elejére beígért, de magára azóta is várató új személyszállítási törvény, hatályba lépése után, további módosításokat tesz majd szükségessé.

Ha igaz, a viteldíjakat például a személyszállító közszolgáltatók nem a megszokott módon, az utazási távolság alapján állapítják majd meg: eltűnnek a jelenlegi kilométerdíjas tarifák és a hozzájuk tartozó jegyek. Elvileg MÁV-Start és a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződéseiben rendelkeznének a díjszámítás rendjéről. De más és más elvek szerint határoznák meg a jegyárakat és a kedvezményeket az elővárosi, a távolsági és a regionális közlekedésben is.

Mindez azonban egyelőre nem több tervnél, és a kormány még a 2012-ben érvényes utazási kedvezményekről sem tudott dönteni. Holott az idő sürget: a feltehetőleg állandó toldozgatás-foldozgatás mellett a következő egy évben érvényes vasúti menetrend december elején elvileg életbe lép. Hogy mennyiben tér majd el az ideitől, egyelőre nem tudni. De bevezetéséig a kedvezményekről is illenék dönteni. 

Az utasok egy része többet fizethet a menetjegyért
Bernadett Szabó 2007.08.29. Digitális Déli pályaudvar, Déli pu. vonatok, vasút, vagon, kocsi, vágányok, MÁV kordonnal lezárva, jegyellenőrzés, menetjegy ellenőr,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.