Veszélyes vállalkozások
Egy nemrégiben készült felmérés szerint a tíz főnél kevesebbet foglalkoztató hazai mikrovállalkozások több mint fele rendszeresen használja a világhálót munkája során, és közel hatvan százalékuk nyilatkozott úgy, hogy számára az informatikai rendszerek szerepe az üzlet szempontjából kiemelten fontos. Ennek ellenére mindössze egy százalékuk tervez az informatikai biztonsággal kapcsolatos befektetést a közeli jövőben. A legkisebb cégek 23 százaléka ugyanakkor már szükségesnek látja, hogy szakemberek segítségével biztosítsa vállalkozása informatikai rendszerének megbízható működését – derül ki a BellResearch felméréséből, amelyet a Magyar Telekom megbízásából készítettek.
A reprezentatív felmérés eredményei szerint csaknem kétszázezer kisvállalkozásnak fontos az informatikai háttér a napi üzletmenet szempontjából. Alapsokaságnak 350 ezer olyan tíz főnél kevesebbet foglalkoztató céget tekintenek, amelyre félmilliót meghaladó asztali és hordozható számítógép jut. E gépeken a dolgozók háromnegyede napi rendszerességgel jut ki az internetre, s a gépeket rendre több ember használja, ami már önmagában nagy biztonsági kockázat.
A vállalkozások több mint kétharmada azonban nem költ érdemben informatikai rendszereinek üzemeltetésére, bár harmaduk már felismerte a folyamatos fejlesztés szükségességét. Minden tizedik cég használ informatikai biztonsági megoldásokat, de nagy részük nem vesz igénybe külső segítséget, például fizetős vírusirtót, tűzfalat vagy spamszűrést. Valójában elmondható: sok vállalkozás invesztált már biztonsági szoftverbe vagy eszközbe, de azok fejlesztése és karbantartása rendre elmarad a legkisebb cégeknél. Ez alól jószerivel csak az IT-szektorhoz kötődő cégek kivételek, ám sokszor még azok sem – hangoztatja az informatikai biztonsági szakértők többsége.
A kisvállalkozások vezetői az informatikai kérdésekben rendre nem a profi cégekre, hanem elsősorban barátaik, rokonaik és ismerőseik döntéseire támaszkodnak. Csak a vállalkozások 23 százaléka veszi igénybe rendszergazda vagy professzionális informatikai cég szolgáltatását. Az elsődleges okként az árat említik a megkérdezettek.
Ez utóbbiról szakértők azt mondják: nem konkrét árajánlatokon alapuló tapasztalatok, hanem előítéletek alapján nyilatkoznak a vezetők, mert nem áll rendelkezésükre megfelelő információ a legújabb szolgáltatások árairól. Ugyanis a korábban a nagyvállalatok privilégiumának tartott modern megoldásoknak köszönhetően a különböző kiszervezett szolgáltatások (például szerverhosting, backup) már havidíjas alapon, tehát nagyobb befektetések nélkül is elérhetők. Ezek segítségével a kis cégeknek nem kell napi szinten foglalkozniuk informatikai problémáikkal, az ár pedig havonta és alkalmazottanként pár ezer forint körül mozog, alapszolgáltatások megrendelése esetén az ezer forintos határ alatt is maradhat.