Új módszerekkel támadnak az adóellenőrök
A szöveg nem pont ezt állítja, eszerint „2012. évben a közigazgatási bírságok adók módjára behajtható köztartozássá válnak”. Ez azonban félreérthető megfogalmazás, mivel e bírságok már ma is behajthatók adók módjára, ám ezt a területileg illetékes önkormányzat adóhatóságára bízza a jogszabály – hívta fel lapunk figyelmét Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő.
A központosítási törekvésekre utal, hogy a javaslat előterjesztői szerint ez a feladat jelentős terhet jelent majd a végrehajtási szakterület részére. Eldöntve azonban még semmi sincs, a tájékoztató rész is csak elképzelésről ír a bírságokkal kapcsolatban.
– Egyáltalán nem lenne gond, ha a közigazgatási bírság behajtása elkerülne a helyi adóhatóságoktól, már ha tényleg ez a kormány szándéka –mondja Zongor Gábor. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének főtitkára szerint a NAV-nak nagyobb a lefedettsége, a kapacitása az ilyen ügyek végigviteléhez. Közigazgatási bírságokat leginkább a közlekedési objektív felelősséggel összefüggésben állapítanak meg a szervek. Azt azért fontosnak tartja a főtitkár, hogy az önkormányzati büdzsébe folyó bírságbevételek a NAV közbeiktatása után is eljussanak a településekhez.
A költségvetési törvényjavaslat szerint egyébként összesen közel 33 milliárd forint bevétel folyik be évente a különféle bírságokból, ennek nagyjából a fele, 16 milliárd forint keletkezik a gépjármű üzemben tartójának objektív felelősségéből származó közigazgatási bírságokból, amelyek a Belügyminisztérium fejezetéhez kerülnek.
A NAV dolgozói új ellenőrzési módszereket is alkalmazni kezdenek jövőre. Ilyen lesz a fel nem fedett próbavásárlás, amikor az árus előtt csak akkor válik ismertté, hogy adóellenőrök jártak nála, miután megállapították a számla-, illetve nyugtakibocsátási kötelezettség teljesítésének elmulasztását. A jelenlegi eljárás szerint a próbavásárlás befejezésekor igazolnia kell magát az ellenőrnek – a jövőben csak akkor fog kiderülni, kik jártak az üzletben, a standon, amikor kézbesítik a jegyzőkönyvet a tulajdonosnak.
Emiatt változik a rendje annak is, ahogy a vásárolt áru visszakerül a boltoshoz, a pénz pedig az adóellenőrhöz. Az eladónak most a próbavásárlást követően vissza kell vennie áruját, a vételárat pedig vissza kell adnia az ellenőröknek. Erre a fel nem fedett – valamint a javaslat által az e-kereskedelemre is kiterjesztett – próbavásárlások során nem lesz mód, ezért az a megoldás született, hogy felszólítást kap az eladó a vételár visszatérítésére. Ezt követően a NAV visszaszolgáltatja a terméket, ha azonban az adózó megtagadja a cserét, akkor a hatóság úgy veszi, hogy a vételár az eljárás költsége, ami az eladót terheli. A törvényjavaslat szerint az adóhatóság az ellenőrzések során igénybe fogja venni az internet adta lehetőségeket: egy módosítással megteremtik annak törvényi feltételeit, hogy a NAV bárki számára elérhető adatokat is felhasználhasson bizonyítékként az eljárás során.
A fel nem fedett próbavásárlás bevezetésétől az ellenőrzések hatékonyságának javulását várja a nemzetgazdasági tárca.