Repülő autó és zongora

Drága mulatság, de ha értékes áruról van szó, és sürgős a fuvar, akkor nincs más út, repülőre kell tenni.

 Évente 140 millió tonna áru repül a világ légitársaságainak gépein, az air cargo ügyfelei között vannak aukciósházak, hangszergyártók és sportcsapatok. A feladott áruk között voltak már királyi limuzinok, elnöki páncélautók, álcázott prototípusok és aukción vásárolt drága veterán modellek, darabjaira szerelt helikopterek. Az sem ritka, hogy alkatrészt szállítanak hajóhoz vagy különleges terepjáróhoz, vagy éppen egy meghibásodott repülőhöz, amely állomáshelyétől több ezer kilométerre várja, hogy ismét repülhessen. De gyakori utasok a versenykocsik is.

A légi fuvarozók állandó meg rendelője a tizenegy Forma–1-es csapat, nem véletlenül, hiszen például a 2012-re tervezett húsz futamból tizenkettőt Euró pán kívül rendeznek. Ahhoz pedig repülnie kell a Ferrari- meg a Lotus-csapatnak, hogy egyik futamról időben odaérkezzen a másikra. Az utakra két komplett kocsit és rengeteg tartalék alkatrészt visznek. A világbajnok Red Bull autó tömege 600 kilogramm, ami nem sok, de így sem olcsó az utaztatása: egy versenyautónak az Európából az amerikai kontinensre vagy Ázsiába történő légi szállítása nagyjából 15 ezer dollárba kerül. A sikeres, a világbajnoki futamon pontot szerző csapatok költségét a Nemzetközi Autósport-szövetség (FIA) fizeti, a gyengébbek helyzetét még ez a többletteher is nehezíti. Ennél többet kell fizetni az értékes és sokkal nehezebb veterán autókért, melyek általában tulajdonosváltás, aukció vagy kiállítás miatt szállnak repülőre. Hajóval olcsóbban meg lehet úszni, hiszen egyedi szállítás esetén 800-1000 dollárba kerül egy autó utaztatása az óceánon.

Az automobilnál nem sokkal fiatalabb a légi áruszállítás: az első air cargo gép 1911. augusztus 19-én szállt fel Németországban. Napjainkban több cég is flottákat működtet, a leggazdaságosabb teherszállító repülőgépek egyike a Boeing 777F, melynek teherbíró képessége 106 tonna. A 4500 embert foglalkoztató Lufthansa Cargo naponta ötezer tonna árut szállít német bázisokról a tengerentúlra kilogrammonként ezer dollárért. Egyetlen szállítható áru tömege legfeljebb 2026 kilós lehet, mert ennyit bír el a gép rakterében is csúsztatható szán, melyre például az autókat is rögzítik. A látványos old timer Bugatti ritka vendég egy cargo gyomrában, gyakoribbak a kisebb, de ugyancsak értékes tartozékok és felszerelések. A Japánt ért márciusi természeti katasztrófa után is jelentős szerepet kaptak a repülők, hiszen a megsérült kikötőkből a hajók nem tudtak elindulni, ám a mikroelektronikai részegységek, például az elektronikus menetstabilizálók légi úton jutottak az európai és észak-amerikai autógyárakba.

Évente 140 millió tonna árut szállítanak repülőgépen
Évente 140 millió tonna árut szállítanak repülőgépen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.