Nyugati mércével is versenyben
– A különbség a két tendencia között az, hogy míg az előző kategóriába tartozó raktárak elsősorban ingatlanhasznosítási célból készültek, az utóbbiak valós igények alapján –olyan logisztikai központokban, ahol a megbízók komplex szolgáltatásokat érhetnek el. A fejlesztésre, gépbeszerzésre kiírt európai uniós pályázatok iránti érdeklődés is azt mutatja, hogy van kereslet az anyagmozgatás, raktártechnika terén az új létesítményekre, eszközökre. – Ami a fejlesztéseket illeti, összességében optimista vagyok – teszi hozzá. A stabil partneri körrel rendelkező, óvatos gazdálkodású cégeket nem rengette meg a válság.
Magyarországon az anyagmozgató és raktártechnikai gépkínálat döntő része importból származik, részben ennek köszönhető, hogy a piacon szinte minden megtalálható a legújabb generációs targoncáktól a logisztikai ellátást megkönnyítő szoftverekig. – A szakma arra törekszik, hogy a szolgáltatásexport terén törjünk előre. Jó lenne, ha a külföldi partnerek Magyarországra nemcsak mint tranzitországra gondolnának, amelyen az árunak át kell haladnia, hanem egyre több vállalat létesítene itt elosztóbázist, óriásraktárat – hívja fel a figyelmet Némon Zoltán.
A Jungheinrichnél úgy látják, 2011 jól indult az anyagmozgatási piacon, minden bizonnyal az autóipari beruházásoknak köszönhetően. – Az első hat hónapban mintegy 50 százalékos növekedést tapasztaltunk az előző év azonos időszakához viszonyítva. Sajnos azonban az utóbbi 3 hónap tendenciái alapján valószínűleg az év végén kijelenthetjük, hogy a június és december közötti időszak a tavalyihoz hasonló eredményeket hozott –tudtuk meg Horváth Zoltántól, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatójától.
A cég meg tudta tartani, sőt javítani is képes volt piaci pozícióját. A vevőszolgálati, azaz a szervizterületen például a válság kezdete óta töretlen az emelkedés. – A kis- és középvállalati szférában az eszközbeszerzés területén abszolút beruházási stopot lehetett érzékelni annak ellenére, hogy volt néhány jelentős projekt. A kis- és középvállalkozások – márpedig ezek teszik ki a piac nagyobb hányadát – új anyagmozgatási gép iránti kereslete szinte teljesen eltűnt, sok helyütt elodázták a fejlesztéseket. Viszont megélénkült a jó minőségű, használt anyagmozgató gépek iránti igény. Tavaly óta azt tapasztaljuk, hogy a multinacionális, illetve a nagyvállalatok is inkább bérlik a targoncákat, teljes szervizszolgáltatást, vagy annak szűkített formáját kérve hozzájuk – hívja fel a figyelmet Horváth Zoltán.
Emellett például a finanszírozási lehetőségek beszűkülése miatt az ügyfelek nagyfokú rugalmasságot várnak el a bérleti és lízingkonstrukciókban. A cégek jellemzően a targoncaforgalmazóktól akarják bérelni a gépeket, és érezhetően egyre fontosabb az energiahatékonyság kérdése is.
A Jungheinrichnél jövőre csekély piacnövekedéssel számolnak, és rövid távon az új gépek piacának stagnálására készülnek, a használt gépek iránti kereslet azonban szakembereik szerint a jelenlegi magas szinten marad, esetleg tovább növekszik.
– A gazdasági válság hatására az új gépek iránti kereslet 70 százalékkal csökkent, az alkatrészek piacán pedig mintegy 30 százalékos volt a visszaesés – számolt be tapasztalatairól Sándor Tamás, a Linde Magyarország Anyagmozgatási Kft. ügyvezetője. A piac beszűkülésének két fő oka az általános pénzpiaci bizonytalanság és a megrendelések visszaesése volt, az anyagmozgatási megoldásokat kínáló cégek között ugyanakkor nem ment végbe koncentráció. Ami a kilátásokat illeti, az idei év eddigi tapasztalatai szerint a piac mintegy 40 százalékkal nőtt. A Lindénél úgy becslik, 2011-ben az új anyagmozgató gépek piaca Magyarországon a 2008-as szint 70 százalékát fogja elérni, jövőre pedig 20 százalék körüli növekedést jósolnak.
– Ilyen körülmények között fontos a marketingköltségek szinten tartása, de folyamatosan keressük azokat az eszközöket, amelyek a korábbiaknál hatékonyabban támogatják az értékesítést – teszi hozzá Sándor Tamás. Arról sem mondtak le, hogy a krízis ellenére is pénzt és más erőforrásokat fektessenek innovációba. Az új termékek szakmai visszhangja kifejezetten jó volt az elmúlt időszakban, de a keresletre ez csak mérsékelten hatott. A vállalati megrendelések terén 2009 és 2010 a kivárásról szólt, sokan igyekeztek átvészelni a recessziót már meglévő gépeikkel, idén viszont megindultak a beszerzések. Ezt a folyamatot segítheti, hogy Németországban, amely Magyarország legfontosabb gazdasági partnere, a piac az év végére várhatóan eléri a 2008-as szint 97-98 százalékát éri el, jövőre pedig meg is haladja azt.
Biztató jel az is, hogy a Lindénél idén, az eddig eltelt hónapok adatai szerint az árbevétel növekszik, a hitelállomány csökken, a piaci részesedés javul, a dolgozói létszám pedig, 2008 óta először, bővült.