Exportőrkeresés
Egy uniós felmérés szerint a cégek 73 százaléka egyáltalán nem tudja, hogy az EU-n belül milyen eszközei vannak – például milyen egy közösségi közbeszerzés, vagy hogyan tud részt venni egy nemzetközi kiállításon. Mintegy 20 százalékuk ismeri a lehetőségeket, de nem él velük, és mindössze a maradék 7 százalék használja ki az EU-t mint piacot.
Azért, hogy feltárja a hiányosságokat, az alapvető nehézségeket, a HITA október elsejével elindított egy programot, amelynek keretében céglátogatásokba kezdenek. Személyesen felkeresik azokat az exportőr és potenciális exportőr kis- és középvállalkozásokat, amelyek tapasztalataira alapozva stratégiát készíthetnek a nemzetköziesedés elősegítésére. Nagyjából háromezer vállalkozást szeretnének elérni. Közülük kétezer már a HITA látószögében van, a többieket roadshow-kon, kiállításokon, fórumokon szeretnék feltérképezni, illetve személyes jelentkezést és ajánlást is elfogadnak.
A személyes beszélgetések év végéig folynak, majd ezek alapján jövőre kerül sor a konkrét tanácsadásra, a cégek programjainak megvalósítására. A végső cél az érintettek exportjának 10 százalékos növelése, illetve hosszú távon az összes magyar exportból a jelenlegi 18 százalékról 20 százalékra növelni a kis- és középvállalkozások részesedését.
A HITA tervei szerint a stabil, nagy exportőröket exportőrök beutaztatásával, tematikus roadshow-kon megjelenéssel, egyedi partnerkereséssel, külpiaci mentorálással segítenék. A lendületes, innovatív cégeknek a többi között speciális képzéseket, üzletbörzéket, fórumokat, üzleti és innovációs adatbázist, technológiai felméréseket nyújtanának. A potenciális, kezdő exportőröket képzésekkel, inkubációval, tanulmányokkal, szakmai programokra felkészüléssel támogatnák.