Bennük van a V-faktor

Öröklési gondok, bonyolult emocionális kapcsolatok, egymástól való anyagi függőség és persze a válság – ezek a családi vállalatok gyakran emlegetett sajátos problémái, de úgy tűnik, mindezek mellett mégis ők a legboldogabbak.

Egy friss nemzetközi kutatás szerint a családi vállalatok vezetői a népesség egészéhez viszonyítva jóval boldogabbak, mint az átlag. Az elégedettség kulcsa nem a vagyonszerzés és nem is a vezetéssel járó hatalomgyakorlás, hanem a saját maguk által kitűzött célok elérése felé tartó puszta igyekvés, és az aktív részvétel minden, a vállalkozással kapcsolatos ügyben. De a válaszadók ugyanilyen fontosnak ítélték a társadalmi felelősségvállalást és azt, hogy a családi és üzleti értékeik szorosan összekapcsolódnak. Az e tényezők által meghatározott vállalkozói életérzést röviden V-faktornak nevezték el.

A Family Business Network (FBN) nemzetközi szervezetének felmérése kimutatta, hogy a családi vállalkozást irányítók 73 százaléka az elégedettségi skála legfelső rétegében (10 pontból legalább 8) foglal helyet, míg a teljes népességet tekintve ez az arány 48 százalék.

Kiderült, a tulajdonos és a vállalatban tevékenykedő családtagok elégedettsége nem a pénzügyi sikerektől, a céges és személyes vagyon gyarapodásától függ, hanem maga a vállalkozói életforma az, ami boldogabbá teszi őket a népesség átlagánál. A családi jelző is különös fontossággal bír: a közös értékek körül forgó üzleti és magánélet nagyobb biztonságérzetet, stabilitást ad a vállalkozások vezetőinek, tagjaiban pedig az élet minden terén erősíti a lojalitást. A felmérésben részt vevők a legfontosabb értékek közé a toleranciát, a tiszteletet és a felelősségtudatot, valamint a kitartást sorolták, melyeknek komoly szerepük van a családi vállalkozások sikerében. Érdekes az is, hogy sokkal többre becsülik a szívvel-lélekkel végzett és saját döntésen alapuló társadalmi felelősségvállalást, mint a puszta adakozást – a résztvevők bevallása szerint utóbbi még csökkenti is az elégedettségét.

A válaszadók csaknem háromnegyede sorolta a V-faktor fontosságát 8 és 10 közé a skálán, így a vállalkozói lét már önmagában 36 százalékban felelős a szervezet tagjainak elégedettségéért, míg a családi értékekkel és a szabad döntéshozatalon alapuló társadalmi felelősségvállalással együttesen ez az elégedettséget formáló arány már kiugró, 53 százalékos.

A maradék 47 százalék egyébként számos más tényező között oszlik meg, melyek szintén formálják a családi vállalkozások vezetőinek szemléletét és elégedettségét, ám ezek megegyeznek a teljes társadalom számára kiemelt értékekkel, mint például az egészség, a család összetartó ereje, mások megsegítése vagy az önmegvalósítás.

Bár a fenti elemzés egy sikeres vállalkozásokat szondázó, nemzetközi kutatás alapján készült, sok párhuzamot vonhatunk a hazai helyzettel – mondja Boross Dávid, a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) kommunikációs vezetője. Az már látható, hogy a válságban a családi vállalatok maradtak a legstabilabbak, és ők szüntették meg a legkevesebb munkahelyet is. Ennek fő oka, hogy ezek a szervezetek mindig hosszú távra terveznek, pillanatnyi piaci érdekből nem hagyják bedőlni cégeiket, és a talpon maradás érdekében hajlandók személyes és családi tartalékaikhoz nyúlni, mert emocionálisan sokkal jobban ragaszkodnak vállalkozásaikhoz, és a közösen elért sikerekben is jobban hisznek. Esetükben a társaság neve egyszersmind családi cégér is, amiért együttesen vállalják a felelősséget. Ez például piac vesztés esetén a kieső bevételek helyett saját tőkéből indított fejlesztéseket és így megtartott munkahelyeket jelent.

– Nagyon szeretnénk, ha Magyarországon is készülne a családi vállalkozásokat átfogóan elemző kutatás – mondta Boross Dávid. Hozzáteszi: az FBN-H célja, hogy elősegítsék a felelős családi cégek létrehozását és működtetését azért, hogy az általuk felhalmozott anyagi és szellemi értékek hosszú távon hozzájáruljanak a vállalkozások és a nemzeti kultúra fejlődéséhez. Felismerve, hogy Európa-szerte a családi cégek előtt álló legnagyobb kihívás az öröklődés megoldása, az egyesület tevékenységének középpontjában a családok generációi közötti és azokon belüli együttműködés fejlesztése áll.

AKIK PÉLDÁT MUTATNAK

A Family Business Network Hungary több szempontból közelít a családi cégekhez. A top 100 családi vállalatok legalább ötven főt foglalkoztatnak, évi legalább egymilliárd forint hozzáadott forgalmat generálnak, tulajdonosi körük meghatározóan egy családból való, és a cégvezetésben a tulajdonoson kívül legalább egy családtag részt vesz.

A hot 500 családi vállalkozások 15–49 főt foglalkoztatnak, évi 300–999 millió forint forgalmat generálnak, tulajdonosi körük meghatározóan egy családból kerül ki, és a cégvezetésben a tulajdonoson kívül legalább egy családtag részt vesz.

Ez elsősorban méret szerinti kategorizálást jelent, ugyanakkor mindkét csoportban találunk úgynevezett vállalkozó családokat is. Ők azok, akik közösen tulajdonolnak és vezetnek egymástól sokszor teljesen eltérő profilú, de jelentős értékeket teremtő cégeket. A klasszikus esetekben természetesen van egy zászlóshajó a cégek közt, sokszor ez viseli az alapító nevét, ez teremti meg a lehetőséget további befektetések létrehozására is. Ilyen a Béres Zrt., a Zwack Nyrt., a Petrányi Autó K . vagy a Jüllich Glas Zrt.

A legismertebbek nem feltétlenül a legnagyobb árbevételű családi vállalatok, hiszen szinte mindenki ismeri a Szamos marcipánt, az informatikai biztonsággal és adatmentéssel foglalkozó Kürt Zrt.-t és az Ilcsi kozmetikumokat is. – Amikor egy cég az alapító család nevét viseli, az jelentős felelősséget ró a családtagokra is – jegyzi meg Kürti Tamás, az FBN egyik alapítója. Nem véletlen, hogy ezek a cégek tőkeerejük arányában többet fordítanak jószolgálati tevékenységekre és támogatásokra, mint a multinacionális vállalatok.

Több olyan piacvezető cég is van azonban, amelynek a családi hátteréről sokszor még partnerei sem tudnak. A hazai baromfitermelés 25 százalékát adó Master Good, az Országházat is felújító Reneszánsz Kőfaragó Zrt., az üzletlánccal rendelkező Elektro Profi K . vagy éppen az Oázis Kertészeti K . is családi vállalatként vált meghatározóvá saját területén. (Sz. B.)

A Zwackról szinte mindenki tudja, hogy családi vállalkozás. Fejlődése példaértékű lehet
A Zwackról szinte mindenki tudja, hogy családi vállalkozás. Fejlődése példaértékű lehet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.