Sorra rontják le az uniós országok adósbesorolását

Mennyivel szebb volna az élet hitelminősítők nélkül, milyen szép idők jönnének el, ha senki sem hozná a rossz híreket. De már azzal is megbékélnénk, ha több volna belőlük, mert az élénkebb verseny talán észre térítené őket.

Nagyjából ez a hangulat uralta az uniós intézményeket a pénzügyi válság kirobbanása, majd államadósság-krízissé terebélyesedése után. Ám a három nagy hitelminősítő intézet, a Standard & Poor’s (S & P), a Moody’s és a Fitch nem különösebben zavartatta magát. Túltette magát azon a bírálaton is, hogy bizony mindhárman alaposan elnézték a pénzügyi újításokban rejlő globális veszélyeket. Az újraszabályozásukra irányuló törekvéseket elutasították, majd gőzerővel láttak munkához, hogy kiküszöböljék a csorbát, s még egyszer ugyanezt a hibát ne kövessék el.

Figyelmeztetnek tehát sorozatban. Megmondják: az eurózóna melyik tagállamát tartják kockázatosnak befektetői szempontból, s a leminősítési hullámmal valójában beismernek még egy hibát. Azt, hogy tévesen egy kalap alatt kezelték ezt az országcsoportot a közös valuta bevezetése után, s azt hitték, hogy a görög gazdaság ugyanolyan stabil, mint a német.

Ezt a hibát sem ismétlik meg. Ám most azért bírálják őket az Európai Parlamentben és szinte valamennyi érintett fővárosban Athéntól Dublinon át Madridig, mert felnagyítják a különbségeket, nem eléggé árnyaltan végzik az elemzéseket, nem vesznek számításba minden friss döntést. Kód jaik változtatásával növelik a pánikot és okoznak a szükségesnél nagyobb felfordulást a piacokon. A kormányok álláspontja érhető: minél lejjebb ereszkedik a minősítés, annál drágábban jut hitelhez a piacon az érintett ország. A befektetők éppen ezekből a kódokból indulnak ki, hiszen nem minden bank, nyugdíj- vagy fedezeti alap engedheti meg magának, hogy ezreket foglalkoztasson az államok, a vállalatok, az önkormányzatok hitelképességének a felmérésére. E három nagy intézményre hagyatkoznak, amelyek véleményét – különösen ha az egybehangzó – iránymutatónak tekintik a befektetési döntések meghozatalakor.

A leminősítési sorozatnak – amely az eurózónában kibontakozott adósságválságot kísérte és olykor kétségkívül fokozta – eddigi legutolsó szenvedő alanya Spanyolország, amelyet pénteken az S & P tett eggyel gyengébb kategóriába, miután néhány nappal korábban a Fitch már ezt megtette, amely viszont követte a Moody’s lépését Olaszországot illetően is. Madrid most kétszer akkora hozamot kénytelen fizetni a hitelekért, mint Németország. Vagyis további megszorításokra lesz szükség, hogy e többletet kigazdálkodja.

A válság kezdeti szakaszában a drámai megszorításokra rákényszerült görögök tiltakoztak hevesen a leminősítések ellen – amelyek révén a világranglista legaljára szorultak –, aztán követték ezt a példát az írek és a portugálok is. A spanyolok és az olaszok bevonása az adósságválságba azonban már súlyos aggodalmakat kelt, mert a krízisbe vezető és intézmény nélkül belerohanó eurózónában most már olyan pénzügyi mentőalapok létrehozásáról kell tanakodni, amelyek e két nagy ország megsegítésébe is be tudnak szállni. Ám Itália államadóssága a nemzeti összterméke (GDP) 120 százalékánál tart, s 1900 milliárd eurót tesz ki, ami hatszorosa Görögországénak.

Az államadósságok leminősítését mindkét nagy ország esetében azzal indokolják a minősítők, hogy lassú a növekedés irama, s belpolitikai viták hátráltatják a szükséges reformok megindítását. Közben a célkeresztbe került Belgium is, amelynek adósságrátája majdnem százszázalékos, és a tavaly júniusi választások után csak most mutatkozik esély rá, hogy a vallon és a flamand közösség megállapodik a koalíciós kormány megalakításáról. S mozog a léc Franciaország alatt is, amely AAA minősítésű, de az adósságválság megoldásának költségei, valamint bankjainak a megszilárdítása miatt olyan kötelezettségek vállalására kényszerülhet, amelyek finanszírozási gondokat okozhatnak. Így az eurózóna nagyobb tagjai közül csak a németek, a hollandok, az osztrákok őriznék meg az elsőrangú adósi státuszt. Ez pedig további aggodalmakat szül.

Egyrészt az államok leminősítését többnyire követi a bankrendszeré, hiszen annak kéne finanszíroznia a kockázatosnak minősített államot. Most ez különösen kényes téma, hiszen a küszöbön álló görög csőd előtt az euró zóna kormányai a bankok tőkehelyzetének rendezését sürgetik, ami aligha mehet végbe állami támogatás nélkül. S ebből az ördögi körből nehéz lesz kitörni. Ám ezt kísérelné meg a legújabb német–francia egyezkedés révén az EU, amely az október 23-i csúcsra már nagyjából kidolgozott, a G20-ak csúcstalálkozója kész tervvel akar előállni, hiszen az eurózóna válsága most már globálisan is zavaró és fékező hatású.

Brüsszelben az utóbbi másfél-két évben nemcsak a frusztrációt lehetett tetten érni a hivatalos nyilatkozatokban, hanem az összeesküvés-elméletek iránti fogékonyságot is. Diplomaták sejteni engedték, hogy az Egyesült Államok gyakorol nyomást az Európai Unióra a hitelminősítőkön keresztül. Akik megőrizték józanságukat, azért elismerték, hogy a hitelminősítői üzenetek zöme a tényleges helyzetet tükrözi. De a kezdeti felháborodás nyomán az EU szabályozta a minősítőket, igaz, csak a felügyeletüket írta elő az új hatóságok egyikére bízva ezt a feladatot. Az uniós pénzügyi szabályozásokból igyekeznek kiirtani a minősítési kötelezettséget, de a magánjogi szerződésekből visszamenőleges hatállyal erre nincs lehetőség. S mára alábbhagyott a lelkesedés az európai hitelminősítő létrehozását illetően is, hiszen ha ez politikai alapon történik, akkor hiteltelen lesz, magánforrásból, piaci alapon meg valahogy nem szerveződik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.