Cikis őszi rendszámcserék

Haza kéne hozni az autót! Az egyre gyakoribb kérésre a kereskedők mindjárt azt kérdezik, hogy hol van, a gyors válasz pedig: itt áll az utcán. A fura párbeszéd külföldi rendszámos prémiumautók tulajdonosai és magyarországi kereskedők között zajlanak, a cél a honosítás, vagyis külföldi rendszám magyarra váltása.

A dílerek tapasztalatai szerint megszaporodtak az okmánycserés vizsgák, és ha még nem is tömegesen, de egyre többen szabadulnak meg a szlovák azonosítótól és fizetik ki a regisztrációs adót, mert szeptember elsejétől a törvényi szigorítás és a gyakoribb rendőri ellenőrzések miatt kockázatosabb a magyar utakon külföldi rendszámmal közlekedni.

Mostanság egy másik szempont is dominál: kifejezetten cikis nagy értékű, idegen felségjelű autók kal megjelenni üzleti körökben és társaságokban. Az átírásos forgalomból persze még nem élnek meg a kereskedők, akik inkább arról panaszkodnak, hogy továbbra is hiányoznak a piacról a jó minőségű használt autók, mert a beszűkült újak piaca miatt kevesen válnak meg a régitől vagy cserélik azt újra.

Minden kategóriában a 2-3 éves modelleket keresik leginkább, tájékoztatta lapunkat Frank György, a PorscheHungaria 42 kereskedéstműködtető Weltauto-hálózatának területi vezetője. Egy év alatt 3-4 százalékkal nőtt a telepek forgalma, miközben az árak kismértékben,mintegy 1-2 százalékkal nőttek. Különösen a középkategóriás, klímás és metál színű típusokat, az 1-1,5 millió forintos középkategóriás autókat keresik, de nagy az érdeklődés a keveset futott, legfeljebb 3 éves és 5-6 millió forintos kategóriában is.

Ahogy az új autóknál, úgy a használtaknál is megfordult a trend, jelenleg a vevők 80 százaléka készpénzzel fizet, és csak 20 százaléka vesz igénybe valamilyen hitelkonstrukciót. Alig van kereskedés, ahol készpénzbefizetés, vagyis nullaszázalékos beugró nélkül el lehet vinni az autót, de akadnak még fekete bárányok. Egyre többen keresik fel a megbízható és tartósan működő telepeket, mert sokan ráfizettek az olcsón kínált, sok extrával hirdetett, külföldről behozott autókra, melyeknek tényleges futásteljesítményüknél általában 100-150 ezer kilométerrel kevesebbet mutatott az órájuk. A vevők egyre tájékozottabbak, és már nemcsak a külsőt meg az árat nézik, hanem számolnak a karbantartási költségekkel is.

Nem túl rózsás a helyzet, de azt is mondhatnám, hogy ennél rosszabb ne legyen: a válság miatt az új autók piacától elfordulva többen olcsóbb megoldást kerestek, és ebből a használtautó-kereskedők profitálnak, nyilatkozta lapunknak a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke, Fojt Attila. Az elmúlt három évben nagyjából kétszázzal csökkent a többnyire családi vállalkozásban működő használtautó-kereskedők száma, napjainkban kétezer telepen nagyjából tízezren dolgoznak. A szakember szerint telepeiken leginkább a 3-7 éves kocsikat keresik, az árak nem változtak egy év alatt, pedig emelkedhetnének,mert a jóminőségű darabokat drágábban is vinnék, ám a vásárlók többsége alaposan átböngészi az internetes kínálatot, és tájékozódás után a drágábbakat meg sem nézi a kereskedésben.

Ár szerint az 1,3 millió és 2 millió forint közötti kategória a legkeresettebb, majd az olcsóbb tömegmodellek, a 7 évesnél régebbi, 500-800 ezer forintos darabok következnek. A használt kocsik 80 százalékát készpénzért veszik. Ma már nem fordul elő, hogy 200-300 ezer forintos beugróval vesznek 2 milliós kocsit, napjainkban 40-50 százalékos a beugró. A hektikus forint-euró árfolyam és a magas regisztrációs adó miatt továbbra is nehéz külföldről behozni kocsikat.

Árindex és drágító tényezők

A harmadik negyedéves index értéke (95,8%) két százalékkal marad el az előző negyedév hasonló értékétől, vi szont a tavalyi év hasonló időszakához képest 7 százalékkal nőtt. A százezer jármű naprakész, szűrt adatbázisú és napi 200 ezer egyedi látogatottságú használtautó.hu értékelése szerint az átlagárak az elmúlt másfél évben 1,6 millió forint körüli szinten stagnáltak, két és fél év alatt azonban több mint 16 százalékkal estek. Az év végére a tervezett adó- és illetékváltozások jelentős időszaki élénkülést hozhatnak. Szemere Árpád ügyvezető arra számít, hogy az utolsó negyedév ismét lendületet ad a használtautó-eladásoknak, mert ha jelentősen nőni fog jövőre a regisztrációs adó és az átírási illeték mértéke, akkor az sokakat sarkall majd arra, hogy még idén sort kerítsenek a tervezett autócserére.

Autók sorban, vevők többnyire készpénzzel
Autók sorban, vevők többnyire készpénzzel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.