Bokros Lajos: Államcsőd az eurózónán belül

Az én javaslatom az, hogy a görög állam rendezett és irányított csődje történjen úgy, hogy közben Görögország az eurózóna tagja marad.

Miközben Görögország kétségbeesetten próbál megfelelni az IMF, az EKB és az Európai Bizottság elvárásainak annak érdekében, hogy hozzájuthasson a pénzügyi segítség következő részletéhez, szakmai körökben egyre inkább két lehetséges forgatókönyvet emlegetnek. Az első szerint a görög államadósságot továbbra is finanszíroznák az eurózóna adófizetői, és ezért cserébe még több megszorítást követelnének. A másik szerint Görögországot kitennék az eurózónából.

Az eurózóna vezetői a fertőzéstől való félelemtől vezérelve elutasítják a görög állam rendezett csődjének gondolatát
THIS PICTURE IS 9 OF TEN TO ACCOMPANY SPECIAL REPORT: EUROPE/DEJAVU. SEARCH IN YOUR PICTURE SYSTEM FOR KEYWORD "EUROPE/DEJAVU" TO SEE ALL IMAGES. (PXP01-10) A portrait of Greek Prime Minister George Papandreou, featuring him as a clown, is hung from a noose during a rally against a new austerity package in Athens' Constitution (Syntagma) square June 2, 2011. As strains over Greece mount, rescue efforts have been hampered by cultural differences among the euro zone countries, personality clashes among their leaders, denial in Greece about the extent of the problem and political paralysis that has threatened the economies not just of the euro zone but the rest of the world. Picture taken June 2, 2011. To match Special Report EUROPE/DEJAVU REUTERS/John Kolesidis/Files (GREECE - Tags: POLITICS BUSINESS CONFLICT)

Ezek azonban nem kívánatos szélsőséges megoldások. Hiába tartják Görögországot a víz fölött, ha közben még mélyebb recesszióba süllyed, és soha nem indul el a fenntartható növekedés útján. Az eurózónából való kitaszítása viszont a teljes országcsődöt, vagyis – nemcsak az állam, hanem – a magánszektor fizetésképtelenségét is jelentené. Ez pedig nagyon hosszú időre elvenné az országtól a gazdasági növekedés esélyét.

Az én javaslatom az, hogy a görög állam rendezett és irányított csődje történjen úgy, hogy közben Görögország az eurózóna tagja marad. Túl azon, hogy ez a megoldás politikailag kivitelezhető, mindenki számára a legolcsóbb is volna.

Akik nem hajlandók fontolóra venni az államcsőd lehetőségét, nem értik a görög tragédiát. Görögország esetében nem fizetési válságról van szó, mint pl. Olaszország vagy Spanyolország esetében. A görög állam teljes csődben van, és nincs olyan feltételrendszer, amely mellett képes lenne teljesíteni adósságszolgálatát. Görögország soha nem lesz képes kinövekedni az adósságból, akármilyen szerkezeti reformokat hajtanak is végre a versenyképesség növelése érdekében.

A legjobb megoldás felé vezető utat tíz pontban lehet összegezni. Először, a görög államadósságot egy jól tervezett csődeljárás keretében meg kellene felezni. Másodszor, a fennmaradó adósságot a mexikói adósságválság megoldása során alkalmazott Brady-tervnek megfelelően hosszú távú államkötvények kibocsátásával kellene refinanszírozni.

Harmadszor, a kibővített Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz (EFSF) jelentősen tudna javítani a helyzeten, ha a másodlagos piacokon görög (és szükség esetén portugál és ír) állampapírokat vásárolna. Ezáltal a görög állam visszatérhetne az elsődleges piacokra és ott kezdhetné el refinanszírozni a fennmaradó adóssága egy részét. Negyedszer, a jelentős görög adósságot felhalmozó német, francia és olasz bankokat fel kell tőkésíteni a saját államuk, valamint az EFSF segítségével. Ez sokkal olcsóbb és politikailag is elfogadhatóbb megoldás volna, mintha még több kölcsönt adnának Görögországnak.

Ötödször, a rendszerszinten legfontosabb görög bankok számára az EFSF közvetlenül is támogatást nyújthatna. Hatodszor, ez csak azután történhet, miután a görög bankok eladták leányvállalataikat Romániában, Bulgáriában, Szerbiában, Macedóniában és Albániában. (Az összes nagy görög bank alapított leányvállalatokat a Balkánon a kommunizmus bukása után; ezek mindegyike igen nyereséges, és könnyen értékesíthető.)

Hetedszer, az államadósság részbeni elengedésének feltétele kell legyen, hogy a görög kormány olyan szerkezeti reformokat hajtson végre, amelyek a magánszektort rugalmasabbá és nemzetközileg versenyképesebbé teszik. Nyolcadszor, miután a görög államcsőd egyedi eset, szükségtelen közös kibocsátású kötvények (ún. EU-kötvények vagy „eurobonds”) létrehozása, legalábbis addig, amíg nem vezetnek be sokkal szigorúbb fiskális szabályokat az eurózónán belül.

Kilencedszer, a EKB felszabadulna az alól a nyomás alól, hogy a másodpiacokon görög állampapírokat kelljen vennie. Az EKB hitelességét már eddig is megtépázta, hogy tevékenységében összekeveredtek a fiskális és a monetáris politikai szerepek. Ezt a „skizofrén” gyakorlatot a lehető leghamarabb meg kell szüntetni. Tizedszer, el kell magyarázni a görög lakosságnak, hogy az eurózóna más államai milyen óriási és látványos mértékben járulnak hozzá a görög gazdaság talpra állításához, és a rendezett csődeljáráson kívüli minden más megoldás sokkal rosszabb volna Görögországnak.

Az eurózóna vezetői a fertőzéstől való félelemtől vezérelve elutasítják a görög állam rendezett csődjének gondolatát. Márpedig ez a félelem eleve megalapozatlan. A görög állampapírokat a másodlagos piacokon már ma is úgy árazzák be, mintha Görögország csődben volna, ezért a rendezett csődeljárás nem lenne meglepetés. Ellenkezőleg: megszüntetné a bizonytalanság egyik fő forrását.

Sőt, ma már világos, hogy a csőd elkerülése lehetetlen. Ha további pénzt öntenénk ebbe a feneketlen hordóba, azzal csak azt érnénk el, hogy minden görög állampapírt birtokló magánszemélyt teljes egészében kimentenénk, és ezáltal a teljes adósságot az európai adófizetőkre terhelnénk rá. Ez nem csupán sokkal költségesebb eljárás volna a rendezett csődeljárásnál, de az euró, mint politikai vállalkozás hosszú távú fenntarthatósága szempontjából kifejezetten felelőtlen megoldás lenne. Ha az összes veszteséget államosítjuk, miközben a nyereségek maradéktalanul magánszereplőkhöz kerülnek, az ellentmondana az európai piaci kapitalizmus még megmaradt értékének, és hozzájárulna kontinensünk további hanyatlásához.

A szerző európai parlamenti képviselő

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.