Kevés a last minute
Ebből következően az irodák jóval kevesebb last minute út kiadására kényszerültek, amely gyakran a beszerzési ár alatti értékesítést jelenti – tájékoztatott Molnár Judit, aMagyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője.
A Quaestor Travel utazási iroda marketingmenedzsere, Császár Dániel szintén javulásról számolt be –átlagosan 20 százalékkal növekedett a forgalmuk a tavalyihoz képest. A fellendüléshez az is kellett, hogy a svájci frank száguldását ne lehessen érezni az árakon: az utazási irodák jellemzően dollárban és euróban szerződnek a külföldi partnerekkel – tudtuk meg Molnár Judittól.
Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője úgy gondolja, hogy a téli szezont már jobban fogják befolyásolni az árfolyamok alakulása – különösen az euróé és dolláré –, mert erre az időszakra jellemzőek a drágább, egzotikus utak. Éppen ezért cégük, ahogy tette azt a nyáron, télre is árfolyamgaranciát biztosít az utasoknak.
Visszatérve a nyárra, a legnépszerűbb úti célok tekintetében nem sok változás történt. Továbbra is Horvátország, Törökország, Görögország, Olaszország és Spanyolország számít favoritnak az utazók körében. Az Egyiptomba irányuló kereslet viszont számottevően visszaesett az észak-afrikai események miatt, de a nyár második felében megélénkült az érdeklődés a rendkívül kedvező árak hatására, melyekkel az egyiptomi szállodák igyekeztek visszacsábítani az utazókat. A magyar utasok többségének a nyári vakációt továbbra is a tengerparti üdülések jelentik, ugyanakkor egyre többen vesznek részt kulturális körutazásokon – mondta a MUISZ szóvivője, majd hozzátette – azokra a városlátogató programokra van igazán kereslet, ahol az utazási iroda biztosítja a repülőjegyet, lefoglalja a szállást, ugyanakkor az utasok egyénileg fedezhetik fel a várost.
Ha a tavalyinál kevesebb is, de azért idén nyáron is voltak last minute akciók. Császár Dániel elmondta, hogy nem volt kiemelkedően nagy kedvezményeső, az árverseny nagyjából egy szinten folyt. A nagy nyári „lezárási bummok” elmaradása – véleménye szerint – a sikeres és átgondolt előfoglalási szezonnak tudható be. Az utószezonban azonban már megjelentek a 40 ezer forint körüli, egyhetes tengerparti utak. Szvoboda János kiemelte, hogy az előfoglalási akciókhoz képest a lastminute ajánlatok egyáltalán nem szoktak olcsóbbak lenni, tehát érdemes az előfoglalási és a nagyobb választék nyújtotta előnyökkel élni.
Természetesen vannak, akik nem tudják előre meghatározni a szabadságuk idejét, ezért részesítik előnyben a last minute utakat. De nem ők az ilyen jellegű akciók egyetlen célcsoportja. Sokan egy meghatározott pénzügyi kerettel rendelkeznek, és erre próbálnakmegoldást találni.Az őszi akciók iránt elsősorban a gyermekkel nem rendelkezők szoktak érdeklődni, illetve az idősebb korosztályból, akik nehezebben viselik a kánikulát. Őszszel a wellnesshétvégék és a városlátogatások népszerűek Párizsba, Londonba és Rómába.
A belföldi utazások tekintetében visszaesést tapasztaltak – mondta Molnár Judit. Szvoboda János szerint ennek az a fő oka, hogy irreálisan magas az árszínvonal, így az utasok sokszor inkább a külföldi utat választják. Szívesen kötik egybe a kellemest a hasznossal – mondja Császár Dániel –, talán ez az oka, hogy a nyelvi utak viszont egyre nagyobb divatot jelentenek, főleg a fiatalabbak körében, akik az iskolai tanulmányaikhoz szeretnének megfelelő nyelvtudást szerezni. Emellett egyre több cég támogatja munkatársai idegen nyelvi fejlődését, melynek leghatékonyabb módszere egy rövid, intenzív nyelvi képzés.
Szintén nő a kereslet a hajóutak iránt. Ennek két oka van: az egyik, hogy kényelmes utazási forma, egy út alatt több város is meglátogatható, valamint egyre kedvezőbb áron lehet az ilyen típusú utakhoz jutni. Mivel a hajótársaságok között is nő a verseny, így egy egyhetes hajóút ára sokszor felveszi a versenyt a tengerparti nyaralásokéval. Ráadásul a tapasztalatok szerint a magyarok kifejezetten kedvelik a városnézéseket, így egy olyan utazás, ahol mindennap máshol köt ki a hajó, teljesen egybeesik a hazaiak igényeivel.