Egy roppant különös közbeszerzési tender

Furcsa közbeszerzési eljárással keres hajóstársaságot a Budapest Kártyát használó turisták városnéző dunai túráihoz a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ. A nonprofit társaság tenderének feltételeit a hajósok szerint egyetlen cég tudja teljesíteni. Tévedésből a pályázatba még a címét is beleírták, igaz, sajátos formában. A csütörtöki határidőre többen nem is jelentkeztek.

Jane Haning foroghat a sírjában. A „budapesti skót misszió mártírja” a második világháború idején nőket és gyerekeket bújtatott, majd deportálása után Auschwitzban életét vesztette. Emléke előtt a magyar főváros tavaly júniusban azzal tisztelgett, hogy az internátusvezetőről nevezte el a pesti alsó rakpartot a Lánchíd és az Erzsébet híd között. A hálás Budapesten azonban neve most egy zavaros idegenforgalmi közbeszerzési eljárásba is belekeveredett – mint kikötőtípus.

Egyetlen hajóstársaság adott ajánlatot a csütörtöki tenderbontásig a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ Nonprofi t Kft.-nek (BTSZK), a Budapest Kártyával rendelkező turisták ingyenes sétahajóztatására. Lapunk úgy tudja: az egyszemélyes versenyben részt vevő pályázó, a Legenda Kft. Igaz, mellette még két érdeklődő megvásárolta a közbeszerzési eljárás dokumentációját, ajánlatot azonban végül egyikük sem adott. A hajósok szerint távolmaradásuk oka az, hogy a turisztikai cég tenderének feltételei valójában a Legenda Kft.-n kívül másnak esélyt sem hagytak az eredményes szereplésre.

A versenybe szállásra felkészültnek számító cégek körét leginkább az szűkíti, hogy a BTSZK három újszerű állapotú, 15 évnél nem idősebb sétahajó szolgálatba állítására várt ajánlatokat. Márpedig egyszerre három ilyen hajót a Legenda Kft.-n kívül a Duna budapesti szakaszán érdekelt cégek egyike sem tud kiállítani. A Legenda, a Delfin I. és a Delfin II. névre keresztelt motorosokkal versenyezni képes hajók egyszerűen hiányoznak a többi társaság flottájából.

De a Legenda Kft. helyzetét erősíti, hogy a BTSZK elvárja azt is: legyen akár tél vagy nyár, a pályázó cégek hajóin „minden ülőhelyről közel azonos minőségű, akadálymentes kilátást és fényképezési lehetőséget” biztosítsanak a turistáknak. Amire a hatalmas panorámaablakokkal rendelkező két Delfin, és a szépnek éppen nem mondható, de gazdagon üvegezett Legenda mellett kevés dunai sétahajó lehet képes. Arra viszont vitán felül kizárólag a Legenda Kft. három egységét készítették fel, hogy üvegablakaik folyamatos átláthatóságát, akár a téli hónapokban is, párátlanító berendezésekkel biztosítsák.

Ezen felül érdekesség, hogy az ajánlattételi felhívás szerint a BTSZK pályázatán nem vehet részt olyan cég, amely „nem rendelkezik egy Budapest belvárosi Jane Hanning típusú kikötővel”. Önmagában az még nem lenne akkora baj, hogy a misszionárius nevét rosszul írták. Az értékelésnél viszont abból gond lehet, hogy ilyen kikötője a biztos befutónak tartott Legenda Kft.-nek sem lehet. A hajózási szakemberek szerint ugyanis ilyen típusú kikötőlétesítményt a Duna budapesti szakaszán éppen úgy hiába keresnénk, mint a világ bármely kikötőjében. Egyszerűen azért, mert a típus nem létezik. Még ennél is elgondolkodtatóbb azonban, hogy miért került bele a mártír neve a kiírásba?

A találgatások szerint szereplésére a magyarázat az lehet, hogy a Legenda Kft. hajói éppen a volt Belgrád, ma Jane Haning rakpart kikötőhelyein állnak. Vagyis a BTSZK-nál talán azt akarhatták írni: tenderükön nem vehet részt olyan cég, amely Budapesten nem rendelkezik egy, a Jane Haning rakparton lévő kikötőhellyel. Csak aztán valaki figyelmetlen volt, és becsúszott egy apróbb hiba, így lett a befutóba várt pályázó postacíméből kikötőtípus. Mások szerint viszont a pesti alsó rakpart nevezett szakaszának megjelölése sem utalna semmiféle suskusra, hiszen az itt lévő kikötőhelyek felelnek meg legjobban az idegenforgalmi igényeknek. És hát más cégek hajói is kikötnek az itt álló pontonoknál.

Akárhogy is, a hajósok nem vitatják: a Legenda Kft. hajói színvonalas szolgáltatást nyújthatnának a turistáknak. Fedélzetükön a tenderkiírásban elvárt 19 nyelv helyett az utazók állítólag akár 31 különböző nyelven vehetik igénybe az idegenvezetési szolgáltatásokat. A néhány éve teljesen átépített, korszerűsített hajókon pedig az elvárásoknak megfelelően megtörtént az akadálymentesítés is.

A lehetséges versenytársak sokkal inkább azt nem értik: a Budapest Kártyával érkező turisták ingyenes városnéző hajókázása után évente mondjuk 10–15 millió forintot fizető BTSZK miért próbált trükközni? Hiszen ehelyett bejelenthették volna, hogy speciális igényeik miatt kizárólag egy céget hívnak meg közbeszerzési eljárásukra. A díjakon akkor is alkudozhattak volna.

Egyelőre nem lehet tudni, a fővárosi turizmus fejlesztéséért felelős cég valóban próbált-e „trükközni”, és a Legenda Kft.-t előnyös helyzetbe hozó elvárások valójában miért kerültek be az ajánlattételi felhívásába. Mindenesetre lapunk úgy tudja: a beérkezett egyetlen ajánlat értékelése a jövő hétre fejeződhet be, de egyáltalán nem biztos, hogy ezt követően a három évre szóló szerződést alá is írják majd.

A Legenda egyik Delfinje szeli a habokat az Erzsébet hídnál. Stégükhöz kötötték a pályázatot
A Legenda egyik Delfinje szeli a habokat az Erzsébet hídnál. Stégükhöz kötötték a pályázatot
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.