Diákbiznisz – most még egymás között
– Egy ilyen, azaz az iskola falai közt működő, saját arculattal rendelkező, és ráadásul valódi forgalmat bonyolító, ugyanakkor nem profitorientált iroda régi vágya volt már az intézetnek – mondta Sándorné Kriszt Éva rektor a megnyitón. A terv az iroda szerint szervesen beépülne az oktatási folyamatba, hiszen a főiskola turizmus-vendéglátás szakára járó hallgatók közül évente tízen-tizenöten tölthetik majd el itt a kötelező szakmai gyakorlatukat.
A képzési rendszer két nagy szakaszból áll: az első hónapban a gyakornokok valamelyik központi irodában sajátíthatják el az alapokat, majd a gyakorlati idő fennmaradó részére átkerülhetnek a tanirodára, ahol valódi ügyfeleknek, többnyire diáktársaiknak kell a kifejezetten ennek a korosztálynak való utazási irodai szolgáltatásokat nyújtaniuk – mondta a rektor. A hallgatók munkájukért fizetést is kapnak. A termékek és szolgáltatások palettáján többi között kedvezményes utak, csomagtúrák és utazási kártyák lesznek.
Bár az ilyen együttműködés újdonságnak hathat, ám a profitorientált vállalatok és a tanintézmények együttműködése azért már itthon sem nevezhető teljesen új keletűnek. Jó néhány főiskola és egyetem nyúl ehhez az oktatási formához, s tart fenn kiterjedt szakmai-együttműködési hálózatot. Többi között a Miskolci Egyetemen is nyílt egy utazási taniroda ez év márciusában, ott a szakmai hátteret egy miskolci utazási iroda biztosítja. A Neckermann és a BGF közös projektje mégis eltér az eddigi „sormintától”.
Békefi Veronika, a NUR Neckermann Kft. ügyvezetője a megnyitón hangsúlyozta, hogy ugyan nem várnak profitot a tanirodától, és hoszszú távon is csupán az önfenntartás a cél, reményeik szerint azonban a fiatalok olyan új szemléletű, kreatív megoldásokat „dobnak be”, amelyet a vállalat is fel tud használni. Tapasztalataik szerint a fiatalok az egyéni igények kielégítésére a hagyományosnak mondható rendszerhez képest gyakran gyorsabban találják meg a legjobb megoldást. A közös munka így mindkét fél számára gyümölcsöző lehet.
A megnyitóval összekötött szakmai beszélgetésen a turizmus-vendéglátás képviselői üdvözölték a gyakorlatorientáltnak ígérkező projektet, de elhangzott néhány kritika is – jobban mondva figyelmeztetés. Az iparág munkaadóinak gyakori panasza –mondták –, hogy a felsőoktatásból kikerülő fiatal munkaerő felkészületlen, meglepődik vagy rosszul reagál olyan életszerű helyzetekben, amelyek ebben a szakmában mindennap előfordulnak, s amelyekkel szerintük a pályakezdőnek már találkoznia kellett volna a gyakorlata alatt.
Az egyik felmerülő kérdés éppen az volt, hogy az utazási taniroda gyakornokai vajon valódi ügyfélként kezelik-e hallgatótársaikat, mert az ilyen házon belüli gyakorlatnak megvan az a veszélye, hogy komolyság helyett a „bratyizás” megy csak.
Szalók Csilla, a BGF turizmus intézeti tanszék vezetője szerint éppen az ilyen problémák feltárására és gyors megoldására nyújt lehetőséget az, hogy a hallgatók szem előtt vannak, mert a gyakorlatot biztosító fél panaszainak jogosságáról az iskola maga is megbizonyosodhat. Az ilyen tapasztatok az oktatási intézmény számára előremutatóak lehetnek a kihelyezett gyakorlatok szervezéséhez is. A tanszékvezető a szakmai felkészületlenségről szólva kiemelte: a bolognai rendszer egyik legnagyobb gyengesége a csupán féléves kötelező gyakorlat. Álláspontjuk szerint fél év valóban nagyon kevés. Éppen ezért a hallgatók között az iskola támogatásával szokássá vált egy úgymond „passzív félév” beiktatása a tanulmányokba.
Új irodák készülnek
A főiskola tanirodának is otthont adó Markó utcai épületének pincéje az Új Széchenyi Terv keretében, európai uniós támogatással mintegy 400 millió forintból újult meg. Itt kapott helyet az a Központi Gyakorlati Képzőhely, melynek része nemcsak az utazási taniroda, de több, egyelőre belakatlan gyakorlati tanegység is. Készül többi között könyvelő-taniroda, call-center a kommunikáció szakos hallgatók számára, és fókuszlabor a marketingeseknek. Minden egységben valós feladatokat oldanak majd meg a tanulók, tanáraik felügyeletével. A BGF tervezi továbbá a már meglévő és régóta működő Alma mater tanétterem mellé egy tanszálloda létrehozását is.