Diákbiznisz – most még egymás között

Itthon igencsak különlegesnek mondható, úgynevezett utazási tanirodát nyitott a Neckermann a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) Markó utcai épületében.

– Egy ilyen, azaz az iskola falai közt működő, saját arculattal rendelkező, és ráadásul valódi forgalmat bonyolító, ugyanakkor nem profitorientált iroda régi vágya volt már az intézetnek – mondta Sándorné Kriszt Éva rektor a megnyitón. A terv az iroda szerint szervesen beépülne az oktatási folyamatba, hiszen a főiskola turizmus-vendéglátás szakára járó hallgatók közül évente tízen-tizenöten tölthetik majd el itt a kötelező szakmai gyakorlatukat.

A képzési rendszer két nagy szakaszból áll: az első hónapban a gyakornokok valamelyik központi irodában sajátíthatják el az alapokat, majd a gyakorlati idő fennmaradó részére átkerülhetnek a tanirodára, ahol valódi ügyfeleknek, többnyire diáktársaiknak kell a kifejezetten ennek a korosztálynak való utazási irodai szolgáltatásokat nyújtaniuk – mondta a rektor. A hallgatók munkájukért fizetést is kapnak. A termékek és szolgáltatások palettáján többi között kedvezményes utak, csomagtúrák és utazási kártyák lesznek.

Egyelőre egymás között zajlik az értékesítés
Egyelőre egymás között zajlik az értékesítés

Bár az ilyen együttműködés újdonságnak hathat, ám a profitorientált vállalatok és a tanintézmények együttműködése azért már itthon sem nevezhető teljesen új keletűnek. Jó néhány főiskola és egyetem nyúl ehhez az oktatási formához, s tart fenn kiterjedt szakmai-együttműködési hálózatot. Többi között a Miskolci Egyetemen is nyílt egy utazási taniroda ez év márciusában, ott a szakmai hátteret egy miskolci utazási iroda biztosítja. A Neckermann és a BGF közös projektje mégis eltér az eddigi „sormintától”.

Békefi Veronika, a NUR Neckermann Kft. ügyvezetője a megnyitón hangsúlyozta, hogy ugyan nem várnak profitot a tanirodától, és hoszszú távon is csupán az önfenntartás a cél, reményeik szerint azonban a fiatalok olyan új szemléletű, kreatív megoldásokat „dobnak be”, amelyet a vállalat is fel tud használni. Tapasztalataik szerint a fiatalok az egyéni igények kielégítésére a hagyományosnak mondható rendszerhez képest gyakran gyorsabban találják meg a legjobb megoldást. A közös munka így mindkét fél számára gyümölcsöző lehet.

A megnyitóval összekötött szakmai beszélgetésen a turizmus-vendéglátás képviselői üdvözölték a gyakorlatorientáltnak ígérkező projektet, de elhangzott néhány kritika is – jobban mondva figyelmeztetés. Az iparág munkaadóinak gyakori panasza –mondták –, hogy a felsőoktatásból kikerülő fiatal munkaerő felkészületlen, meglepődik vagy rosszul reagál olyan életszerű helyzetekben, amelyek ebben a szakmában mindennap előfordulnak, s amelyekkel szerintük a pályakezdőnek már találkoznia kellett volna a gyakorlata alatt.

Az egyik felmerülő kérdés éppen az volt, hogy az utazási taniroda gyakornokai vajon valódi ügyfélként kezelik-e hallgatótársaikat, mert az ilyen házon belüli gyakorlatnak megvan az a veszélye, hogy komolyság helyett a „bratyizás” megy csak.

Szalók Csilla, a BGF turizmus intézeti tanszék vezetője szerint éppen az ilyen problémák feltárására és gyors megoldására nyújt lehetőséget az, hogy a hallgatók szem előtt vannak, mert a gyakorlatot biztosító fél panaszainak jogosságáról az iskola maga is megbizonyosodhat. Az ilyen tapasztatok az oktatási intézmény számára előremutatóak lehetnek a kihelyezett gyakorlatok szervezéséhez is. A tanszékvezető a szakmai felkészületlenségről szólva kiemelte: a bolognai rendszer egyik legnagyobb gyengesége a csupán féléves kötelező gyakorlat. Álláspontjuk szerint fél év valóban nagyon kevés. Éppen ezért a hallgatók között az iskola támogatásával szokássá vált egy úgymond „passzív félév” beiktatása a tanulmányokba.

Új irodák készülnek

A főiskola tanirodának is otthont adó Markó utcai épületének pincéje az Új Széchenyi Terv keretében, európai uniós támogatással mintegy 400 millió forintból újult meg. Itt kapott helyet az a Központi Gyakorlati Képzőhely, melynek része nemcsak az utazási taniroda, de több, egyelőre belakatlan gyakorlati tanegység is. Készül többi között könyvelő-taniroda, call-center a kommunikáció szakos hallgatók számára, és fókuszlabor a marketingeseknek. Minden egységben valós feladatokat oldanak majd meg a tanulók, tanáraik felügyeletével. A BGF tervezi továbbá a már meglévő és régóta működő Alma mater tanétterem mellé egy tanszálloda létrehozását is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.