Jó az öreg a háznál

Távoli állomás lehet a roncstelep a MÁV koros mozdonyai számára: a V43-as, illetve V63-as sorozatjelű villany- és M62-es dízelvontatóknak megfelelő karbantartás mellett akár még 15–20 évig jutna feladat.

Legalábbis azok szerint, akik az új mozdonyok bűvöletében élő állami vasútnál még látják a lehetőséget régi gépeikben is. A jobbára háttérben munkálkodó szakértők úgy tartják: a MÁV-Trakció Zrt. személyszállító vonatok továbbítására kétségtelenül egyre kevésbé alkalmas meglévő mozdonyai az áruszállításban kaphatnának újabb feladatot. Ötletük szerint méghozzá úgy, hogy szolgálatban tartásukkal nemcsak a vasút, hanem az állam is jól járhatna.

A Napi Gazdaság hasábjain szűkszavúan megszellőztetett elképzelés lényege: a kormány a MÁV leharcolt mozdonyaival „húzhatná vissza” a magyar állam legalább részleges tulajdonába a néhány éve rekordösszegért, 102,5 milliárd forintért privatizált MÁV Cargo Zrt.-t. Mindez a gyakorlatban úgy működhetne, hogy az osztrák vasút (ÖBB) szervezetén belül Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. néven működő cégbe magyar mozdonyokat apportálnának, így készpénz helyett eszközökért szereznék meg a társaság részvényeinek egyelőre meg nem határozott hányadát.

Az elképzelés részleteiről a lap nem számolt be. Ami nem is meglepő, miután az ötlet annyira új, hogy a hírek szerint még az RCH visszaszerzésének lehetőségét kerülgető kormányzat sem számolt vele eddig. Holott lapunk úgy tudja: az RCH menedzsmentje elvben kész a megoldás vizsgálatára. A bennfentesek ezt érthetőnek tartják, mert szerintük részletes modellezés nélkül is egyértelmű, hogy az árufuvarozó cég jól járna a kivénhedt magyar mozdonyokkal. Elsősorban azért, mert ezekkel a vontatókkal lényegesen olcsóbb a vonattovábbítás, mint a legújabb, drágán beszerezhető és üzemeltethető korszerű villanymozdonyokkal. Míg egy modern Siemens Taurus villanymozdony havi üzemeltetése 24 ezer euróba kerül, addig egy V43-as MÁV-mozdonyé legfeljebb hétezer eurót vesz ki használója zsebéből.

A fuvarpiacon alacsony költségei miatt a román, szlovák mozdonyokkal is versenyképes gépek betegeskedésével az RCH-nak is számolnia kellene. Az árujukat tehervonatokra bízó fuvaroztatók többsége azonban sokkal kevésbé érzékeny az akár többórás késésekre, mint a MÁV-Start InterCity járataira jegyet váltó utasok. Egy-egy lerobbanó mozdony így a teherpályaudvarokon, iparvágányokon lényegesen kisebb zavart okoz, mint a vasútállomások peronjain egy személyvonat gépének szolgálatképtelenné válása.

Eközben a sajátos megoldás a nehéz helyzetben lévő költségvetésnek is jól jönne: 40–50 mozdony átadásával tízmilliárd forintot spórolhatna meg az állam. A becslések szerint ennyiért a kormány az RCH úgy 20–30 százalékát szerezhetné vissza. De a régi mozdonyok üzemben tartása a MÁV-Gépészet Zrt. érdekeinek is megfelelne. A vontatók új gazdája ugyanis feltehetőleg évekig nem selejtezné lemagyar mozdonyait. (K. Sz. A.)

24 EZER

AZ ÚJ MOZDONYOK üzemeltetése amúgy jóval többe kerül. Egy modern Siemens Taurus például havonta 24 ezer eurót emészt fel, míg egy harminc éves V43-as alig hétezer euróból ugyanazt tudja.

Egyszer volt dicsőség a poszteren és rögvalóság a vezetői kabinban. Még 20 évig is maradhatnak a régi mozdonyok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.