Sok a panaszos pénztártag
Vannak még függőben lévő tételek, melyek a postai átutalásokhoz kapcsolódnak, ugyanis az elnök szerint a határidők ellenére elég sok egykori pénztártag felejtette el jelezni időközben megváltozott lakcímét a pénztárak felé. A PSZÁF és a nemzetgazdasági tárca felszólítására az utólagos bejelentéseket be kell fogadniuk a pénztáraknak.
Bába Julianna szerint még időben vannak a volt tagok, a pénzüket nem küldték tovább az állami nyugdíjkasszába, tömegesen biztos nem, ilyen esetről legalábbis nem tud. Mint mondja, azért, mert számoltak azzal a lehetőséggel, hogy emiatt lesznek fennakadások a reálhozamok kifizetése körül.
Az átalakulás végső határideje november 30-a, ám már most látszik, hogy egy másik határidőből ki fognak csúszni apénztárak,hacsak a kormány nem hoz sürgősen rendelkezést. Arról van szó, hogy a reálhozamoknak legkésőbb augusztus 31-ig el kell jutniuk a volt tagokhoz. A lakcímmizéria miatt biztosra vehető, hogy ebbe nem fognak beleférni a pénztárak, ráadásul a szaktárca álláspontja is változó, hogy mit tehetnek és mit nem a reálhozammal ilyen esetekben: kifizethetik-e az új cím alapján, vagy sem – írta az Index.hu.
Egy biztos, történjen bármi, a Magyar Posta szeptember 16-ig magánál tartja azok pénzét, akiknek nem tudták kiutalni a reálhozamot. Kérdés, miért várnak ezzel, miért nem küldik vissza a pénzt a pénztáraknak. A lakcímbejelentés ugyanis náluk, s nem a postánál történik meg. Az elnök szerint azért, mert a posta „tekintettel van” azokra, akik ugyan a megfelelő lakcímre kérték a reálhozamot, de ilyen-olyan okokból (szabadság vagy ideiglenes máshol tartózkodás) miatt nem tudták átvenni az összeget. (A Stabilitás elnöke a beszélgetés után közleményt adott ki, melyben a postánál lévő pénz visszautalását szorgalmazza, hogy a jogszabályokba foglalt határidőre ki tudják fizetni a reálhozamokat.) A Magyar Postától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a szeptember 16-i dátum csak azokra az ügyfelekre vonatkozik, akiket korábban már értesítettek a pénz megérkezéséről (legfeljebb 150 ezer forintot kézbesít házhoz a postás, e fölött a fiókban vehető át a pénz).
Ami kapcsán egyébként elég sokan fordulnak értetlenkedve a pénztárakhoz – ismeri el a Stabilitás elnöke, aki arra hívta fel lapunk munkatársának figyelmét, hogy nincs speciális eljárási rend a panaszkezelésre. Megpróbáltunk ugyanis utánanézni, mi a teendője a panaszosnak, de erről leírást sem a pénztárszövetségi, sem a felügyeleti, sem az általunk megvizsgált banki honlapokon nem találtunk. Bába Julianna elmondta, a kifizetést követően 5 nappal a volt tagnak meg kellett kapnia a részletes elszámolást, amiből kiderült, mennyi volt a felhalmozott tőke, a teljes hozam, és abból mennyit tett ki a reálhozam. A legtöbb félreértés egyébként abból fakad, hogy sokan a tőkére, illetve a hozam inflációnak megfelelő részére is igényt tartanának, ám az a törvénynek megfele lően az állami nyugdíjkasszá ba vándorol, ahhoz a pénztáraknak nincs közük.
Ha az elszámolás nem volt kielégítő, a pénztárhoz kell fordulni, ahol a munkatársak segítségével lehet tisztázni, hogy helyes volt-e a kalkuláció. Ehhez persze az egykori tagoknak rendelkezniük kell a pénztári tagságuk időszakára vonatkozó saját számításokkal, ebben a vitában pedig valószínűleg nem tudnak a szakembereket felvonultató pénztárak egyenrangú partnerei lenni. Aki innen is elégedetlenül távozik, a pénztári felügyelethez fordulhat, végső esetben polgári peres eljárást kezdeményezhet.
Elbocsátások a kasszáknál
A reálhozamok rendezése egyben egy történet végét is jelenti. A pénztárak egy része megszűnik, mások összeolvadnak. Ez a folyamat Bába Julianna szerint az elmúlt időszakban megakadt, mindenki a kifizetésekkel foglalkozott. Azért van jele annak, hogy változnak az idők: sok helyen megtörténtek már a leépítések, de mivel az ügyfélszolgálatok most csúcsra járnak, átcsoportosításokkal és munkaerő-kölcsönzéssel próbálnak úrrá lenni a rohamon.
150 EZER
A MAGYAR POSTA csak 150 ezer forintig kézbesíti házhoz a volt pénztártagok reálhozamát, e fölött értesítést küld, és a fiókban vehető át az összeg.